
'Burning Man' és una de les trobades culturals més influents del món. Cada estiu, en ple desert de Nevada (els EUA), més de 70.000 persones construeixen una ciutat efímera basada en la creativitat, la comunitat i la transformació. Enguany, en el seu centre simbòlic i emocional s’erigia “el temple”, una estructura monumental construïda per voluntaris, concebuda com un espai de recolliment, memòria i tancament emocional.
A diferència d’altres instal·lacions d’aquesta cita, el temple es va cremar, com una falla. En 2025, per primera vegada en la història del festival, va ser dissenyat per un arquitecte hispà: el valencià Miguel Arraiz (València, 1975). La seua proposta, Temple of the Deep, s’inspirava en el kintsugi, l’art japonés de reparar amb or la ceràmica trencada. L’estructura evocava una gran roca amb clivelles daurades, que simbolitzaven un cor fragmentat després d’una experiència dolorosa.
La presentació del projecte a concurs va coincidir amb la dana que va arrasar la província de València, així com l’anunci de la selecció amb els devastadors incendis a Los Angeles, la qual cosa va aportar una dimensió simbòlica encara més profunda al temple d'Arraiz.
Tradicionalment, les ofrenes al temple s’envien per correu postal a una adreça centralitzada. No obstant això, en aquesta ocasió, es va establir una col·laboració amb el projecte ‘Salvem les Fotos’, de la Universitat de València, una iniciativa dedicada a preservar la memòria de les persones afectades per la dana.
Gràcies a aquesta col·laboració, el passat mes de juliol es van poder lliurar cartes en persona en els laboratoris ‘Salvem les Fotos’ de la Universitat de València localitzats al Castell d’Alaquàs, el Museu Comarcal de l’Horta Sud Josep Ferrís March de Torrent, el Centre d’Art Contemporani ESART d’Algemesí, la Casa Alamanzón d’Utiel i el Museu d’Història Natural de la Universitat de València, a Burjassot. En la iniciativa també va col·laborar la Mancomunitat de l’Horta Sud.
El 21 de juliol, l’equip del temple a València arreplegà totes les cartes i viatjà amb elles als Estats Units, portant amb si fragments de la nostra memòria col·lectiva.
La crema del temple, el 31 d’agost, marcà el tancament de Burning Man i posà fi a un procés col·lectiu de creació, record i alliberament d’aquesta edició.
Llista d'enllaços:











