Logo de la Universitat de València Logo Unitat d'Investigació en Economia de la Cultura i Turisme (ECONCULT) Logo del portal

Pau Rausell modera a València una trobada internacional sobre observatoris culturals, innovació i globalització des de l’espai iberoamericà

  • 8 de maig de 2026
Image de la noticia

Especialistes de Portugal, Argentina i l’Estat espanyol participaran en una jornada organitzada per l’Observatori Cultural de la Universitat de València amb la col·laboració d’Econcult

OBSERVATORIS CULTURALS · ECONCULT · UNIVERSITAT DE VALÈNCIA

Pau Rausell modera a València una trobada internacional sobre observatoris culturals, innovació i globalització des de l’espai iberoamericà

Especialistes de Portugal, Argentina i l’Estat espanyol participaran en una jornada organitzada per l’Observatori Cultural de la Universitat de València amb la col·laboració d’Econcult

Destacat

La jornada reunirà investigadors i especialistes internacionals per reflexionar sobre el paper dels observatoris culturals en la innovació, la governança i la transformació social en el context global contemporani.

El pròxim dimecres 13 de maig de 2026, el Saló d’Actes del Col·legi Major Rector Peset de la Universitat de València acollirà la jornada «Observatoris culturals en temps de globalització: claus per a una comprensió crítica des de l’espai iberoamericà», una trobada dedicada a reflexionar sobre el paper dels observatoris culturals en els processos contemporanis de transformació social, innovació i governança cultural. L’activitat començarà a les 18.00 hores.

La sessió reunirà especialistes internacionals vinculats a la investigació, la gestió cultural i l’anàlisi de polítiques culturals. Participaran Manuel Gama, investigador de l’Observatório de Políticas de Ciência, Comunicação e Cultura do CECS - Universidade do Minho; Cristina Ortega Nuere, CEO de l’Organització Mundial de l’Oci, doctora en Oci i Desenvolupament Humà i chair del Working Group d’ENCATC d’observatoris culturals i mesura; i Héctor Schargorodsky, doctor en Administració per la Universidad de Buenos Aires i membre del grup d’experts en polítiques culturals de la UNESCO. La jornada estarà moderada per Pau Rausell Köster, director de la Unitat d’Investigació en Economia de la Cultura i Turisme de la Universitat de València (Econcult).

La trobada parteix de la idea que la cultura constitueix una infraestructura bàsica d’innovació oculta dels territoris. En aquest sentit, la jornada analitzarà com les universitats públiques contribueixen a la creativitat i a la innovació no sols a través de la producció de coneixement científic, sinó també mitjançant l’experimentació amb noves formes d’entendre el paper de la cultura en la transformació social. La denominada “innovació oculta” es desplega sovint en processos quotidians, pràctiques informals, xarxes de col·laboració i formes de gestió que no apareixen necessàriament en els indicadors tradicionals, però que influeixen de manera decisiva en el desenvolupament dels territoris a mitjà i llarg termini.

En aquest context, els observatoris culturals vinculats a universitats públiques desenvolupen una funció central en la identificació, sistematització i comunicació dels impactes culturals. A través de sistemes d’informació cultural i metodologies d’avaluació, permeten analitzar com les manifestacions culturals i artístiques transformen les pràctiques socials, les estructures institucionals i les formes de governança, reforçant la consideració de la cultura com un bé públic i comú.

Manuel Gama
Investigador de l’Observatório de Políticas de Ciência, Comunicação e Cultura do CECS - Universidade do Minho.
Cristina Ortega Nuere
CEO de l’Organització Mundial de l’Oci i chair del Working Group d’ENCATC d’observatoris culturals i mesura.
Héctor Schargorodsky
Doctor en Administració per la Universidad de Buenos Aires i expert en polítiques culturals de la UNESCO.

Els participants aportaran experiències i trajectòries de referència en l’àmbit internacional. Manuel Gama ha impulsat el cicle «Conversatoris iberoamericans amb Observatoris Culturals», desenvolupat entre 2024 i 2025 juntament amb la Universidade de Brasília i la Universitat de València, amb la participació de 27 observatoris culturals i sistemes d’informació cultural de 12 països. Cristina Ortega Nuere coordina actualment un grup de treball internacional d’ENCATC que reuneix més de 40 observatoris culturals d’arreu del món i és autora del llibre de referència Observatorios Culturales. Creación de Mapas de Infraestructuras y Eventos (Ariel, 2010). Per la seua part, Héctor Schargorodsky va fundar i dirigir l’Observatori Cultural i el màster en administracions del sector cultural i creatiu de la Facultat de Ciències Econòmiques de la Universidad de Buenos Aires.


La jornada està organitzada per l’Observatori Cultural de la Universitat de València amb la col·laboració del Col·legi Major Rector Peset i Econcult.

Imatges: