Logo de la Universitat de València Logo Unitat d'Investigació en Economia de la Cultura i Turisme (ECONCULT) Logo del portal

Un estudi d’Econcult i Francesc Cabañés revela canvis sorprenents en el públic del Museu Etnològic de València

  • 3 de març de 2023
Museu Etonològic

El Museu Etnològic de València (L'ETNO) ha presentat un estudi realitzat per l'equip d’Econcult de la Universitat de València. L'estudi té d'autoria a Francesc Cabañés Martínez, ha comptat amb l'assessorament científic de Pau Rausell i el disseny ha sigut realitzat per Pascual Lucas. L'equip enquestador estava compost per Paula Pedro, Inés Carreras, Pau Diaz, Aitana Cabedo, Guillem Bacete i Sendy Ghirardy.

L'estudi revela un canvi en la composició del seu públic respecte a l'any 2018. Segons l'informe, la mostra i la representació de cadascuna de les seccions de l'exposició permanent i de les exposicions temporals han permés extraure unes conclusions poc o gens condicionades per un tipus determinat de mostra. En concret, les dades obtingudes es poden considerar com la base sobre la qual analitzar l'evolució de les característiques del públic de L'ETNO.

L'estudi mostra que la majoria dels visitants són dones i que l'edat dels mateixos ha descendit en relació a l'any 2018, encara que continua atraient a persones madures. En qualsevol cas, els visitants presenten trets que demostren que l'edat de L'ETNO comença a comportar-se com la tendència general dels estudis consultats, amb nivells significatius en edats universitàries i descensos significatius en cohorts amb edats més envellides. L'exposició permanent i les exposicions temporals han atret a visitants amb diversos nivells formatius, la qual cosa indica que les mostres museogràficament més singulars i atrevides atrauen a públics amb diversos nivells formatius.

Els visitants són en la seua majoria jubilats o treballadors per compte d'altre, viuen en famílies amb rendes mitjanes i utilitzen el valencià en major mesura que en el 2018, sobretot en la mostra permanent. Així mateix, procedeixen de la ciutat de València (i província), principalment dels voltants del museu, encara que a penes hi ha turistes espanyols o estrangers. Per això, es fa necessari abordar aquesta situació per a saber quina posició volem ocupar respecte d'aquesta mena de públics, la qual cosa podria ser objecte d'un estudi més detallat i amb una mostra més àmplia.

En definitiva, l'estudi mostra que L'ETNO és un museu de primera visita i que el seu públic està format majoritàriament per dones i persones madures amb estudis universitaris de diferent nivell. El major volum i millor representació de la mostra, en comparació a 2018, fa que els resultats siguen més consistents i no tan condicionats per un determinat tipus de mostra. El museu no té problemes d'accés, i la seua localització és ben coneguda entre la població local. A més, el públic visita el museu per recomanació, la qual cosa fa indicar que les estratègies de comunicació no estan sent efectives per a la promoció del museu.