University of Valencia logo Logo General Foundation Logo del portal

Joves amb discapacitat intel·lectual es graduen per la Universitat de València en la tercera edició d’un curs de formació contínua per a l’ocupació

  • Marketing and Communication Service
  • UV General Foundation
  • June 23rd, 2025
La tercera promoció d'UNINCLUV, juntament amb professorat i responsables institucionals. FOTOS: UVcomunicació.
La tercera promoció d'UNINCLUV, juntament amb professorat i responsables institucionals. FOTOS: UVcomunicació.

Una quinzena d’estudiantes i estudiants amb discapacitat intel·lectual (DI) s’han graduat per la Universitat de València en un curs de formació contínua que els ha preparat per a la seua incorporació al món laboral. Són joves d’entre 18 i 30 anys que integren la tercera promoció d’UNINCLUV, un programa formatiu finançat per Fundación ONCE amb el suport del Fons Social Europeu (FSE).

Les i els joves recent graduats en un emotiu acte presidit per la rectora de la Universitat de València, Maria Vicenta Mestre, han estat acompanyats pels seus familiars, el professorat universitari que ha col·laborat en el desenvolupament i seguiment del programa, i els seus tutors i tutores de pràctiques en empreses, a més de diferents membres de la comunitat universitària -entre ells, estudiantat voluntari- i representants de les entitats col·laboradores del programa: Fundació Asindown, Plena Inclusió Comunitat Valenciana, AVAPACE (Associació Valenciana d’Ajuda a la Paràlisi Cerebral), Inserta Empleo Comunitat Valenciana i ADEIT UV-Fundació Universitat-Empresa.

Amb el títol ‘Programa Universitari de Formació per a Millorar les Habilitats Sociolaborals de Joves amb Discapacitat Intel·lectual, del Desenvolupament i/o de l’Espectre Autista’, aquest postgrau aporta a la darrera promoció d’UNINCLUV un Certificat de Formació Contínua per haver cursat un itinerari d’adquisició i desenvolupament d’habilitats sociolaborals, de millora de l’autonomia i formació acadèmica, al qual se suma la preparació laboral mitjançant pràctiques formatives en 12 empreses i institucions:

  • AVAPACE
  • Fundació La Posta de la Comunitat Valenciana
  • CEIP La Murtera, Ador de Palma de Gandia
  • Plena Inclusió Comunitat Valenciana
  • TAES Formació
  • Alboraia Unió Esportiva
  • Fundació Stella Maris
  • Fundació Asindown
  • Ajuntament de l’Eliana
  • Ajuntament de Bellreguard Escoleta Infantil
  • JD Spain Sports Fashion 2010, S.L.
  • Federació d’Hoquei de la Comunitat Valenciana

“Igualtat, inclusió i respecte”: emoció a flor de pell
Junt a la rectora Maria Vicenta Mestre, han presentat l’acte de graduació les tres codirectores del programa, les professores Vicenta Ávila, Carmen Carmona i Celeste Asensi -aquesta última, directora del servei UVdiscapacitat-, a més de la intervenció de la directora de Programes amb Universitats de Fundación ONCE, Isabel Martínez Lozano. Així mateix, hi han assistit la vicerectora d’Igualtat, Diversitat i Polítiques Inclusives de la Universitat de València, Sylvia Martínez Gallego, i el gerent de la Fundació General de la UV, Cristóbal Suria.

L’emoció i la il·lusió han estat a flor de pell durant tot l’acte en què Celeste Asensi ja ha avançat que aquest dia serà inoblidable per als 15 graduats, asseguts en primera fila com a protagonistes de facto i que han reconegut sentir-se satisfets, orgullosos i més segurs que mai.

Celeste Asensi ha recordat els objectius del programa i els assoliments als quals s’ha arribat com ara el treball en equip, presencial i online, o una formació integral per a l’ocupabilitat de l’alumnat a través de sis mòduls acadèmics i un període de pràctiques de 150 hores en empreses i entitats. “Només em resta agrair-vos el que aprenem, professorat i personal tècnic, cada vegada que esteu ací amb nosaltres, el que ens ajudeu a créixer com a persones i reafirmar així quina societat volem i quins alumnes volem en la Universitat de València”. Aquestes paraules de la directora d’UVdiscapacitat han estat subscrites per la resta d’autoritats implicades en el programa.

En aquest sentit, Isabel Martínez Lozano ha celebrat el resultat del curs en “haver aconseguit eixamplar els camins de la inclusió”, mentre la rectora Maria Vicenta Mestre ha destacat la importància de l’estudiantat com a motor de la universitat, i de les seues capacitats diverses, resolent d’aquesta manera una finalitat principal de la Universitat de València, “pública i amb 525 anys d’història”: “No podem deixar de treballar per valors com la igualtat, la inclusió i el respecte a totes les persones”, ha afirmat.

Les paraules de Maria Vicenta Mestre han donat pas al lliurament de les orles commemoratives, seguit amb entusiasme per l’auditori i amb una alegria i emoció evidents pels integrants de la tercera promoció d’UNINCLUV, la qual ha desenvolupat la seua formació a la Facultat de Psicologia i Logopèdia de la Universitat de València, a més de rebre classes juntament amb alumnat de grau en igualtat de condicions, com també ha subratllat Vicenta Ávila, aprenent i compartint coneixements.

En primera persona
Durant l’acte, s’ha presentat un reportatge audiovisual sobre la tercera edició d’UNINCLUV, produït per UVdiscapacitat i UVcomunicació/TAU, on les responsables universitàries i Fundación ONCE exposen la seua experiència, política i objectius en termes d’inclusió, mentre l’alumnat aporta, en primera persona, el seu aprenentatge acadèmic a través del programa i mostra el seu treball en les pràctiques laborals.

Aquests alumnes són Dani, delegat de la classe, que ha desenvolupat les seues pràctiques a l’Ajuntament de L’Eliana com a informàtic; Vera, que ha trobat en Plena Inclusió una possible eixida laboral com a validadora en textos de lectura fàcil; Marina, amb una destacable habilitat teatral; Carlos, músic, el clarinet és la seua passió i ha mostrat una “gran responsabilitat i compromís” en totes les tasques abordades; Cristian, molt treballador i amb una curiositat infinita; Irene, la més tímida del grup i que ha aconseguit avançar molt notablement en habilitats, desenvolupament i relacions personals; Andréi, l’artista de l’equip, ha estat el dibuixant de la revista de la Fundació La Posta; Adrián, esportista que ha realitzat les pràctiques amb èxit al club de futbol Alboraia Unió Esportiva; Luis, solucionador de problemes que ha trobat el seu futur en l’atenció al públic després de treballar en un establiment especialitzat en equipament esportiu; Iris, la conciliadora del grup; Adriana, d’ampli somriure i “gran espontaneïtat”; Paula, qui ha trobat en l’atenció a xiquetes i xiquets la seua vocació; Sara, “sempre alegre”, qui ha assolit major autonomia i responsabilitat; Martín, “el més ocupat” de totes i tots, però que li encanta aprendre coses noves; i Marta, “molt autoexigent”, qui, en acabar la formació pràctica en un centre especial d’ocupació, continuarà allí amb un contracte de treball.

La UV reafirma el seu compromís amb la inclusió plena 
La Universitat de València continua al front en matèria d’atenció a la discapacitat sent la universitat espanyola presencial amb major nombre d’estudiantes i estudiants -més d’un miler de matrícules-, i capdavantera en polítiques d’inclusió i igualtat des de fa dècades a través del servei UVdiscapacitat, des d’on es treballen programes específics d’atenció a la discapacitat adaptats a les necessitats de cada membre de la comunitat universitària.

En el curs 2023-2024, UVdiscapacitat va atendre més de 1.550 persones entre estudiantat, personal tècnic d’administració i servei, i personal docent i investigador, i va realitzar més de 5.500 accions de suport mitjançant assessorament psicoeducatiu, equiparació d’oportunitats, sensibilització, formació, voluntariat i accessibilitat universal.

Un compromís que la Universitat acaba de reforçar també a través de la signatura de sengles convenis de col·laboració amb el Comité de Representants de Persones amb Discapacitat de la Comunitat Valenciana (CERMI CV) i Fundació Asindown, els quals s’inscriuen dins de l’aposta estratègica de la UV per la diversitat, la inclusió i la igualtat d’oportunitats.

Programa ‘UniDiversidad’ 2024-2025
Fundación ONCE, amb el suport del FSE, ha impartit en el curs 2024-2025 aquesta formació a 30 universitats espanyoles, entre les quals, la Universitat de València. L’alumnat ha rebut formació teòrica i ha cursat mòduls d’habilitats socials i laborals, tenint també l’oportunitat d’accedir a pràctiques en empreses i entitats col·laboradores.

L'objectiu, segons expliquen des de Fundación ONCE, és “millorar la formació i l’accés a l’ocupació dels i les joves amb DI, que representen el 40 % de tota la joventut amb discapacitat i que s’enfronten a majors dificultats a l’hora de trobar treball; així com oferir-los l’oportunitat de viure i experimentar l’ambient universitari”.

D’acord amb les dades proporcionades per Fundación ONCE, prop de 3.000 joves amb DI han pogut conéixer la realitat universitària espanyola, a més de millorar el seu perfil professional gràcies a les pràctiques laborals incloses dins del programa, suposant en alguns casos una contractació posterior.