Un alt percentatge de xiquets/as amb condicions de neurodivergencia com el Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) o amb dèficits sensorials com la sordesa (DÓNA) o discapacitat intel·lectual (DIGUES) presenten dificultats acadèmiques, especialment en l'àmbit de la lectura, al llarg de la seua vida escolar (Di Blasi et al., 2023; Gómez-Merino et al., 2021; Ratz & Lenhard, 2013). Aquestes dificultats corren el risc de detectara de manera tardana o no rebre suficient atenció perquè els símptomes primaris del TEA o la pèrdua auditiva solen acaparar gran part del temps d'intervenció.
En el projecte Atypical, posem el focus en l'etapa crítica d'adquisició de la lectura, això és, el pas de l'etapa d'Infantil a Primària amb el objectivo d'estudiar la relació entre comprensió oral i escrita en xiquets/as amb desenvolupament atípic mitjançant patrons d'inspecció ocular del parlant i del text.