Logo de la Universitat de València Logo Observatori de les Dues Cultures (O2C) Logo del portal

Presentació

Logo Observatori Dues Cultures UVL'Observatori de les Dues Cultures és un grup d'investigació  multidisciplinari centrat en la comunicació de la ciència. El concepte de les dues cultures va ser encunyat en 1959 pel físic i escriptor Charles P. Snow per fer referència a la incomunicació que veia entre les ciències i les lletres, cada cop més especialitzades. Dues cultures separades sovint per un mur d'incomprensió. Dues voreres que necessiten ponts que puguen restablir la comunicació.

Seguint aquesta idea, el grup naix a principis de 2013 al si de Mètode, la revista de divulgació científica de la Universitat de València, fruit de l’interès per analitzar les relacions entre la ciència i el periodisme, dues cultures professionals que es necessiten l’una a l’altra. Una de les primeres activitats del grup va ser l’organització en setembre de 2013 del seminari “La premsa i la ciència: reptes i tendències”, en col·laboració amb la Universitat Internacional Menéndez Pelayo de València. El seminari va comptar amb la participació de persones destacades en l’àmbit de la recerca en comunicació i del periodisme científic com ara Hans Peter Peters, Susanna Priest, Dominique Brossard, Patricia Fernández de Lis i Esperanza García Molina, entre altres.

El grup ha continuat la recerca en la comunicació de la ciència i la pràctica de la divulgació científica a través de números monogràfics, publicacions en revistes d’impacte, capítols de llibres, seminaris, jornades i conferències.  En l’actualitat, el grup d’investigació se centra en la difusió de la ciència que es fa a través dels mitjans tradicionals (en els gèneres informatius i d’opinió) com dels nous, especialment a través de les xarxes socials.