Logo de la Universitat de València Logo Oferta Científic Tecnològica Logo del portal

Grup d'Investigació en Anàlisi del Moviment Humà - HuMAG

Aquest grup d'investigació està interessat en l'anàlisi del moviment humà relacionat amb el control motor i l'activitat física des del punt de vista de la salut. Per tant, el seu interés se centra tant en l'anàlisi dinàmica, cinemàtic i electromiogràfic durant la realització d'activitats com l'equilibri estàtic i la marxa com l'anàlisi de la quantitat d'activitat física (moviment voluntari) que realitzen les persones i la relació d'aquesta amb la seua salut. D'altra banda, el grup també realitza investigació en altres àmbits relacionats amb l'exercici físic, aplicant tècniques d'anàlisis de dades avançades (e.g. xarxes neuronals, text mining, data mining). Durant els últims 5 anys el grup d'investigació ha publicat al voltant de 40 articles indexats en JCR, dels quals destaquem els següents 5 per la seua importància en opinió dels membres del grup: 

  • González, L.-M., García-Massó, X., Pardo-Ibañez, A., Peset, F., & Devís-Devís, J. (2018). An author keyword analysis for mapping Sport Sciences. PLOS ONE, 13(8), e0201435. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0201435
  • García-Massó, X., Ye-Lin, Y., Garcia-Casado, J., Querol, F., & Gonzalez, L.-M. (2019). Assessment of haemophilic arthropathy through balance analysis: A promising tool. Computer Methods in Biomechanics and Biomedical Engineering, 22(4), 418-425. https://doi.org/10.1080/10255842.2018.1561877
  • González, L.-M., Devís-Devís, J., Pellicer-Chenoll, M., Pans, M., Pardo-Ibañez, A., García-Massó, X., Peset, F., Garzón-Farinós, F., & Pérez-Samaniego, V. (2021). The Impact of COVID-19 on Sport in Twitter: A Quantitative and Qualitative Content Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(9), 4554. https://doi.org/10.3390/ijerph18094554
  • Maitre, J., Noé, F., González, L.-M., García-Massó, X., & Paillard, T. (2021). The tightening parameters of the vibratory devices modify their disturbing postural effects. Journal of Biomechanics, 126, 110624. https://doi.org/10.1016/j.jbiomech.2021.110624
  • Pellicer-Chenoll, M., Pans, M., Seifert, R., López-Cañada, E., García-Massó, X., Devís-Devís, J., & González, L.-M. (2021). Gender differences in bicycle sharing system usage in the city of Valencia. Sustainable Cities and Society, 65, 102556. https://doi.org/10.1016/j.scs.2020.102556
Grup d'Investigació en Desenvolupament i Assessorament en Trànsit i Seguretat Viària - DATS

DATS és un Grup d'Investigació de l'Institut Universitari d'Investigació en Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València (INTRAS), creat l'any 1995, compost per Professors i Investigadors de reconegut prestigi.

L'objecte del Grup DATS és la realització de Projectes d'Assessorament, Investigació, Desenvolupament, Innovació, Formació i Divulgació en matèria de Transport, Trànsit, Mobilitat i Seguretat Viària.

Desenvolupa els seus projectes tant per a administracions i institucions com per a empreses, ja siguen públiques o privades, nacionals i Internacionals, a fi de donar resposta a les necessitats dels clients, així com en general per a resoldre els problemes socials que representen els accidents de trànsit, la pobresa i la deterioració del Medi Ambient, a tot el món, amb especial atenció als països en vies de desenvolupament.

Per consegüent, una de les principals activitats és l'acompanyament en el diagnòstic de problemes i detecció d'oportunitats, així com per a la definició de solucions i estratègies que guien presa de decisions.

Els Treballs del Grup DATS han contribuït a un augment de coneixement en l'àrea. En aquest sentit, el grup ha fet un esforç en la difusió de troballes mitjançant la seua disseminació a través de llibres, articles en revistes científiques i/o congressos de caràcter científic i divulgatiu. Així mateix i de manera complementària el grup ha participat de manera activa en i amb els mitjans de comunicació de masses amb l'objectiu de comunicar i conscienciar a la població. 

Conseqüentment en la seua carta de Serveis s'inclouen els següents:

  • Confecció/Redacció de Plans Estratègics de Transport, Logística, Mobilitat Sostenible, Locals i Ordenació Urbana, Seguretat Viària i Laboral (accidents in-itinere i en missió).
  • Definició, desenvolupament i implementació d'intervencions, mesures i contramesures en matèria de Transport, Mobilitat i Seguretat Viària.
  • Desenvolupament Legislatiu, Reglamentari i Normatiu.
  • Desplegament de Sistemes Intel·ligents de Transport (ITS).
  • Avaluació i selecció de personal, i especialment de conductors, positiva i negativa, que inclou el desenvolupament d'instruments per a escometre aquests fins.
  • Disseny i impartició de programes de formació i educació, així com dels preceptius instruments i recursos didàctics (entre els quals destaquen els que es basen en tecnologies com la Realitat Virtual, especialment simuladors, i la Realitat Augmentada), dirigit a acadèmics, professionals, tècnics i a usuaris/ciutadans en general .
  • Creació de campanyes de comunicació i publicitat, incloent les pròpies del Màrqueting Social Corporatiu.
  • Avaluació de Plans, Programes, i intervencions, incloent les pròpies de desenvolupaments legislatius, reglamentaris i normatius (Avaluació Legislativa).
Grup d'Investigació en Educació Multimodal i Multiliteracitat a través de la Literatura, l'Art, les Llengües Estrangeres i les Tecnologies per a l'Aprenentatge - LiTerart

Aquest grup integra investigadors i investigadores procedents de diferents universitats i disciplines que comparteixen un objectiu comú: desenvolupar investigacions dirigides, en primer lloc, a proporcionar una educació integral que contribuïsca a la formació personal, intercultural i social de l'alumnat del segle XXI i, en segon lloc, a desenvolupar les seues competències i capacitats lectores, lingüístiques, crítiques i creatives.

Amb aquesta finalitat, cohesionem la investigació educativa amb la innovació didàctica per a estudiar el valor pedagògic de l'ús i impacte de la multiliteracidad i els recursos multimodals a l'aula, a través de l'enfocament de diverses disciplines transversals relacionades prioritàriament amb les humanitats, l'educació artística, l'ensenyament de les llengües estrangeres i les noves tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement (TAC). La pretensió de Lit(T)erart és aprofundir en l'aportació d'aquestes àrees, fonamentalment en la formació del professorat i en l'elaboració de propostes curriculars que fomenten les dimensions cognitiva, conceptual, sociocultural i estètica, per a després centrar-se en el disseny d'un sistema d'avaluació basat en la creació de rúbriques que mostren el progrés de l'alumnat i la validesa de la metodologia proposada.

En línia amb les directrius de l'EEES, plantegem construir una bastimentada didàctica basada en la pedagogia de les multiliteracitats que no sols considera el llenguatge com a forma exclusiva per a la construcció de significats, sinó que incorpora la multimodalitat com a manera de representació per a crear i expressar idees.

Grup d'Investigació en Epidemiologia i Salut Ambiental - GIESA

El grup d'investigació desenvolupa la seua activitat investigadora en diferents línies de treball: 

  • Línia d'infància i medi ambient

Estudi de cohorts en col·laboració amb altres centres d'investigació (projecte INMA) per a compartir metodologies i coneixements sobre els efectes del medi ambient en la salut infantil, descriure el nivell d'exposició i contaminació durant la gestació i la primera infància, avaluar el paper dels contaminants ambientals més comuns i els factors protectors de la dieta en el creixement fetal i el desenvolupament neuro-endocrí-immunitari per a confeccionar indicadors de salut ambiental. 

  • Línia de contaminació atmosfèrica i salut 

Estudi de la relació entre la contaminació de l'aire i els efectes en la salut, desenvolupant-se estudis multicèntrics. També es realitzen estudis d'avaluació de l'impacte de la contaminació sobre la salut de les poblacions.

  • Línia de meteorologia i clima

Avaluació de la relació entre els factors climàtics i les variables meteorològiques, especialment la temperatura ambiental i la salut, així com les mesures de salut pública que poden minimitzar l'impacte dels canvis climàtics previsibles en el futur.

  • Línia d'Avaluació de l'impacte en la salut dels diversos riscos ambientals 

A través del mesurament del grau d'exposició als r riscos, el desenvolupament de marcadors biològics i la relació entre aquests factors i la incidència de diverses patologies. Aquest impacte s'avalua des de diferents perspectives, des de la contaminació ambiental (a través de biomarcadors d'exposició) fins al canvi climàtic (onades de calor i fred), passant per l'impacte de determinades tecnologies que afecten el medi ambient (telefonia mòbil, línies d'alta tensió, etc.).
 

Grup d'Investigació en Factor Humà i Seguretat Viària - Facthum

Facthum es dedica a la formació i la investigació en el camp de la psicologia bàsica i la seguretat viària, posant el seu focus d'atenció en el factor humà com a principal intervinent o responsable dels accidents de trànsit. L'activitat investigadora se centra en:

  • Estudi de metodologies i tecnologies aplicades a l'educació viària.
  • Estudi de metodologies i tecnologies aplicades a la formació de conductors i pre-conductors.
  • Estudi de l'efecte del consum de substàncies (drogues i fàrmacs) en la conducció de vehicles.
  • Estudi del perfil psicològic dels conductors i infractors.
  • Estudi de l'eficàcia dels elements de seguretat passiva i hàbits d'utilització dels usuaris.
  • Estudi de la personalitat i aptituds psicofísiques en la conducció.
  • Intervenció en conductors reincidents i multireincidents.
  • Estudi dels processos psicològics bàsics relacionats amb la conducció de vehicles.
  • Estudi dels processos de presa de decisions al volant.
  • Estudi de les actituds dels conductors sobre la seguretat viària.
  • Estudi de la conducta humana per a la disminució d'accidents de sinistres de trànsit.
  • Estudi de campanyes de sensibilització en seguretat viària.
  • Estudi de les causes dels sinistres de trànsit i els mètodes per a la seua prevenció.
  • Estudi de la senyalització de missatgeria variable.
  • Investigació d'accidents.
  • Estudi de mobilitat i plans estratègics de seguretat viària.
Grup d'Investigació en Innovació i Desenvolupament Local - INNODES

L'activitat investigadora del Grup d'I+D d'Innovació i Desenvolupament Local (INNODES) pertanyent a l'Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL) de la Universitat de València i Universitat Jaume I, se centra en aspectes relacionats amb la geografia econòmica, l'ordenació del territori i el desenvolupament regional, en particular en l'anàlisi dels sistemes urbans i metropolitans, els processos d'innovació, la planificació de serveis públics, la geografia del benestar, la innovació social, el turisme i el seu impacte territorial, la sostenibilitat i els processos de resiliència i desenvolupament local; així com en l'anàlisi de les dinàmiques socials, els moviments poblacionals i la cooperació al desenvolupament en territoris diversos.

Grup d'Investigació en Laboratori Integrat de Sistemes Intel·ligents i Tecnologies de la Informació a Trànsit - LISITT

El grup LISITT es va constituir en 1989 a fi de cobrir el buit existent a Espanya en l'àrea de les aplicacions telemàtiques al camp del trànsit i transport. Les seues activitats inicials es van centrar en l'execució de projectes de recerca i desenvolupament de caràcter internacional dins dels programes Europeus ESPRIT i DRIVE de l'II Programa Marc de la Unió Europea. 

Des dels seus orígens, LISITT s'ha especialitzat en l'estudi i desenvolupament de sistemes intel·ligents de transport (ITS), abastant tant els seus aspectes tecnològics, com a organitzatius i estratègics. LISITT porta més de 20 anys realitzant projectes per a les administracions de trànsit i transport nacionals, entre els quals destaca la Direcció General de Trànsit, el Ministeri de Foment i els seus homòlegs autonòmics del Govern basc i català. Actualment LISITT és un grup multidisciplinari (Llic. Física, Ing. de Camins, Ing. Informàtics, Ing. Telecomunicacions, Llic. Matemàtiques, Llic. Geografia) que agrupa més de 60 professionals, tots ells titulats superiors, entre professors funcionaris, contractats i personal investigador propi i que s'ha consolidat com a grup de referència en temes d'assessoria sobre telemàtica aplicada al transport, en el desenvolupament de sistemes ITS, i consultoria estratègica en temes de gestió i desenvolupament de sistemes de trànsit. 

La labor realitzada des dels seus orígens ha consolidat al LISITT com un grup espanyol de referència en temes d'assessoria sobre telemàtica aplicada al transport, en el desenvolupament de sistemes ITS, i consultoria estratègica en temes de gestió, desenvolupament i manteniment de sistemes de trànsit per a administracions, com reflecteix el fet que LISITT participa des de fa més de 10 anys com a assessors experts representant a la Direcció General de Trànsit en diferents comités de normalització nacionals i internacionals i en grups europeus de treball sobre sistemes ITS, entre els quals destaquen el Comité Mundial de Normalització en sistemes ITS ISO/TC204, el Comité Europeu de Normalització de sistemes ITS CEN/TC278 i el Comité Espanyol de Telemàtica aplicada al transport i a la circulació per carretera AEN/CTN 159. Destacar també el paper jugat pel LISITT en la creació, assistència i seguiment del projecte Euro-regional SERTI (1995 - 2006), del projecte Euro-regional ARTS (1997 - 2006) i del projecte europeu EasyWay (2007-2013). 

A part d'aquestes activitats de consultoria en els grups de normalització en el camp dels sistemes ITS, els projectes més importants de LISITT s'agrupen entorn dels següents temes:

  • Consultoria a administracions de trànsit sobre coordinació i organització de projectes internacionals de control i gestió de trànsit.
  •  Assistència tècnica a administracions públiques en sistemes de gestió i informació de trànsit.
  •  Estudi, desenvolupament i manteniment de sistemes d'informació de trànsit per a administracions públiques de trànsit.
  • Coordinació i execució de projectes d'I+D+i, tant de la Unió Europea com de convocatòries nacionals.
  •  Anàlisi, disseny, construcció i desenvolupament de sistemes d'informació per a empreses privades.
  •  Seguretat informàtica, protecció de dades i privacitat.
Grup d'Investigació en Laboratori de Simulació i Modelatge - LSyM

El grup d'investigació LSyM centra la seua activitat a desenvolupar sistemes de simulació utilitzant les més noves tècniques de Realitat Virtual. LSyM ha treballat sempre buscant una estreta col·laboració amb l'empresa, obtenint importants resultats en el camp de l'obra civil. El grup forma part de l'Institut de Robòtica i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (IRTIC) de la Universitat de València. 
Línies d'investigació: 

  • Integració de simuladors immersius en temps real: disseny de tots els elements d'un simulador, tant el maquinari com el programari (models dinàmics dels objectes i els escenaris 3D). 
  • Desenvolupament de Plataformes e-learning basades en simulació 3D: tecnologies de simulació basades en WebGL, i Unity-3D a fi d'implementar entorns virtuals 3D executables des del navegador en diferents plataformes computacionals. Ús de Moodle i altres estàndards d'e-learning 
  • Computació avançada en unitats de processament gràfic (GPUs): Desenvolupament de programes de càlcul de lligues prestacions basats en Cuda, OpenCL i shaders que s'executen en arquitectures de xarxes de GPUs 
  • Modelatge físic temps real: Desenvolupament de models de simulació i de models de comportament col·laboratiu entre avatars. 

Campos d'aplicació: 

  • Industrial: Sistemes de realitat virtual i augmentada en diferents àmbits industrials (transport, sector ferroviari, construcció, sector marítim, etc.).
  • Educació: Simulació d'entorns formatius basada en web, plataformes e-learning per a cursos d'entrenament i avaluació.

Serveis a empreses i altres entitats: 

Assessorament tècnic i consultoria sobre: 

  • Desenvolupament d'entorns virtuals amb característiques de temps real per a entrenament d'operadors de maquinària industrial, grues, maquinària d'obra civil i vehicles.
  • Assessorament en la integració de simuladors de baix-mitjà-alt cost i en l'elecció del maquinari apropiat per a l'aplicació. 
  • Disseny i implementació de sistemes d'entrenament basats en l'ús de simuladors en diferents àmbits (transport, maquinària pesant, controladors aeris, etc.) i enfocats a l'aprenentatge de tècniques de prevenció de riscos.
  • Desenvolupament de plataformes d'e-learning
Grup d'Investigació en Sistemes d'Informació i Comunicacions - GSIC

El grup de sistemes d'informació i comunicacions (GSIC) es va crear al desembre de 2005. El grup treballa actualment en el camp de les comunicacions sense fils i mòbils, incloent solucions avançades multi-antena amb cooperació i coordinació, ràdios cognitives, algorismes d'estimació de canal, etc. El grup ha participat en nombrosos projectes d'investigació nacionals i europeus, com:

  1. CONSOLIDER Project: Foundations and Methodologies for Future Communication and Sensor Networks (COMONSENS).
  2. Collaborative processing and Self-organized communications for Wireless Sensor Networks (SOFIWORKS).
  3. Thematic Network: Information & Communication Theory and Technologies (INFOCOM).
  4. Cooperative and Cognitive Interference Management Strategies for Wireless Communication Networks (COSIMA).
  5. Tècniques d'accés radie per a xarxes sense fils heterogènies (RACHEL).
  6. Radio-access techniques for improving urban mobility in beyond 5G networks (RAMONET).
  7. FP7-ICT-2011-7.3.3, Autonomous Control of Large-scale Water Treatment Plants based on Self-Organized Wireless BioMEM Sensor and Actuator Networks (HYDROBIONETS).
  8. FP7-PEOPLE-2009-IEF, Wireless Sensor Networks for Cognitive Software Radios (WISERNETS).
  9. FP6 D2002-Mobility-3, Collaborative Signal Processing for Efficient Wireless Networks (ASPIRE).
  10. FP6 NoE-IST-4-027738, Creating Ubiquitous Intelligent Sensing Applications (CRUISE).
  11. FP7-ICT-2007-1-1.1 (Network of the Future), Sensor Network for Dynamic and Cognitive Radio Access (SENDORA). El grup també ha liderat el conveni Valencia5G (2019-2021).