Publicacions en revistes
Candel, C.; Máñez, I.; Cerdán, R.; & Vidal-Abarca, E.(2021)Delaying elaborated feedback within computer-based learning environments: the role of summative and question-based feedback.Journal of Computer Assisted Learning. ISSN: 0266-4909
k. Candel, C.; Vidal-Abarca, E.; Cerdán, R.; Lippmann, M.; & Narciss, S.(2020)Effects of timing of formative feedback in computer-assisted learning environments.Journal of Computer Assisted Learning, 36, pp. 718 - 728. ISSN: 0266-4909
Máñez, I.; Vidal-Abarca, E.(2020)Question-Answering skills: the role of feedback in digital environments.Enfance, 3, pp. 313 - 335. ISSN: 0013-7545
Cerdán, R., Pérez, A., Vidal-Abarca, E., Rouet, J.F.(2019)Grup d'Investigació en PsicotextReading And Writing, pp. 1 - 14. ISSN: 0922-4777
Máñez, I., Vidal-Abarca, E., & Martínez, T.(2019)Does Computer-based Elaborated Feedback Influence the Students' Question-Answering Process?.Revista electrónica de investigación psicoeducativa y psicopedagógica, 17(1), pp. 81 - 106. ISSN: 1699-5880
Mañez, I, Vidal-Abarca, Kendou, P. and Martínez, T.(2019)How do students process complex formative feedback in question-answering tasks? A think-aloud study.Metacognition And Learning, 14(1), pp. 65 - 87. ISSN: 1556-1623
Emilia López-Iñesta; Daniel García-Costa; Francisco Grimaldo; Eduardo Vidal-Abarca(2018)Grup d'Investigació en PsicotextMagister(30), pp. 21 - 28. ISSN: 0212-6796
Salmerón, L., García, A., Vidal-Abarca, E.(2018)Grup d'Investigació en PsicotextPsicothema, 30(4). ISSN: 0214-9915
Salmerón, L.; García, A.; Vidal-Abarca, E.(2018)Grup d'Investigació en PsicotextLearning and Individual Differences, 61, pp. 31 - 39. ISSN: 1041-6080
Serrano, M.A.; Vidal-Abarca, E.; and Ferrer, A.(2018)Grup d'Investigació en PsicotextJournal of Computer Assisted Learning, 34(5), pp. 515 - 525. ISSN: 0266-4909
Ferrer, A.; Vidal-Abarca, E.; Serrano, M-A, & Gilabert, R.(2017)Grup d'Investigació en PsicotextContemporary Educational Psychology, 51, pp. 404 - 415. ISSN: 0361-476X
Higgs, K.; Magliano, J.P.; Vidal-Abarca, E.; Martínez, T.; McNamara, D.S(2017)Grup d'Investigació en PsicotextDiscourse Processes, 54(1), pp. 19 - 39. ISSN: 0163-853X
Mañá, A.; Vidal-Abarca, E.; Salmerón, L.(2017)Effect of delay on search decisions in a task-oriented Reading environment.Metacognition And Learning, 12, pp. 113 - 130. ISSN: 1556-1623
Serrano, M.A., Vidal-Abarca, E., Ferrer, A.(2017)Grup d'Investigació en PsicotextEducacion XX1, 20(2), pp. 279 - 297. ISSN: 1139-613X
Ávila, V.; Gil,L.; Gilabert,R.; Mañá,A.; Llorens, A.C.; Vidal-Abarca, E.(2016)Grup d'Investigació en PsicotextUniversitas Psychologica, 15(1), pp. 219 - 232. ISSN: 1657-9267
Llorens, A.C., Vidal-Abarca, E., & Cerdán, R. (2016).(2016)Grup d'Investigació en PsicotextJournal of Computer Assisted Learning, 32(4), pp. 314 - 331. ISSN: 0266-4909
Gil, L., Martínez, T. & Vidal-Abarca(2015)On-line Assessment of Strategic Reading Literacy Skills-.Computers & Education, 82, pp. 50 - 59. ISSN: 0360-1315
LLorens, A.; Vidal-Abarca, E.; Cerdán, R. y Avila, V.(2015)Does Formative Feedback on Search Behavior Help Students in Answering Comprehension Question from an Available Text?.Infancia y Aprendizaje, 38(4), pp. 808 - 841. ISSN: 0210-3702
Salmerón, L.; Vidal-Abarca, E.; Martínez, T.; Mañá, A.; Gil, L.; Naumann, J.(2015)Strategic decisions in task-oriented reading.Spanish Journal Of Psychology(18), pp. 1 - 18. ISSN: 1138-7416
LLorens, A.C; Cerdán, R.; Vidal-Abarca, E.(2014)Adaptive Formative Feedback to Improve Strategic Search Decisions in Task-Oriented Reading.Journal of Computer Assisted Learning, 30, pp. 233 - 251. ISSN: 0266-4909
Vidal-Abarca, E.; Gilabert, R.; Ferrer, A.; Ávila, V.; Martínez, T.; Mañá, A.; Llorens, A-C; Gil, L.; Cerdán, R.; Ramos, L.; Serrano, M-A.(2014)Grup d'Investigació en PsicotextInfancia y Aprendizaje, 37(1), pp. 25 - 56. ISSN: 0210-3702
Cerdán, R.; Gilabert, R. & Vidal-Abarca, E.(2013)Self-generated explanations on the question demands are not always helpful.Spanish Journal Of Psychology, 16(26), pp. 1 - 11. ISSN: 1138-7416
Ramos, L.; Vidal-Abarca, E.(2013)Diferencias entre estudiantes con alta y baja competencia lectora: un estudio con metodología de pensar en voz alta.Cultura y Educacion, 25(3), pp. 295 - 308. ISSN: 1135-6405
Vidal-Abarca, E.; Cerdán, R.(2013)Read&Answer: an application to study task-oriented reading situations.Information Design Journal, 20(1), pp. 70 - 78. ISSN: 1876-486X
Cerdán, R., Gilabert, R., Vidal-Abarca, E.,(2011)Selecting information to answer questions: strategic individual differences when searching texts.Learning and Individual Differences, 21, pp. 201 - 205. ISSN: 1041-6080
Llorens, A.C., Gil, L., Vidal-Abarca, E., Martínez, E., Mañá, A., & Gilabert, R.(2011)Evaluación de la competencia lectora: la prueba de Competencia Lectora para Educación Secundaria (CompLEC).Psicothema, 23(4), pp. 808 - 817. ISSN: 0214-9915
Llorens, A.C., Gil, L., Vidal-Abarca, E., Martínez, T., Mañá, A., & Gilabert, R.(2011)Evaluación de la competencia lectora: la prueba de Competencia Lectora para Educación Secundaria (CompLEC).Psicothema, 23(4), pp. 808 - 817. ISSN: 0214-9915
Vidal-Abarca, E., Martínez, T., Salmerón, L., Cerdán, R., Gilabert, R., Gil, L., Mañá, A., Lloréns, A. & Ferris, R.(2011)Recording on-line processes in task-oriented reading with Read&Answer.Behavior Research Methods(43), pp. 179 - 192. ISSN: 1554-351X
Cerdán, Raquel; Vidal-Abarca, E. y Gilabert, R.(2010)Estrategias de selección de información en tareas de contestación a preguntas.Infancia y Aprendizaje, 33(4), pp. 449 - 460. ISSN: 0210-3702
Gil, L.; Braten, I.; Vidal-Abarca, E.; Stromso, H.(2010)Understanding and Integrating Multiple Science Texts: Summary Tasks are Sometimes Better than Argument Tasks.READING PSYCHOLOGY, 31, pp. 30 - 68. ISSN: 0270-2711
Gil, L.; Braten, I.; Vidal-Abarca, E.; Stromso, H.(2010)Summary versus argument tasks when working with multiple documents: Which is better for whom?.Contemporary Educational Psychology, 35, pp. 157 - 173. ISSN: 0361-476X
Vicente Sanjosé; Juan-José Fernández; Eduardo Vidal-Abarca(2010)Importancia de las destrezas de procesamiento de la información en la comprensión de textos científicos.Infancia y Aprendizaje, 33(4), pp. 529 - 541. ISSN: 0210-3702
Vidal-Abarca, E.; Mañá, A.; Gil, L.(2010)Individual differences for self-regulating task oriented reading activities.Journal of Educational Psychology, pp. 817 - 826. ISSN: 0022-0663
Bråten, I., Gil, L., Strømsø, H.I., & Vidal-Abarca, E.(2009)Personal epistemology across cultures: Exploring Norwegian and Spanish university students' epistemic beliefs about climate change.Social Psychology Of Education(12), pp. 529 - 560. ISSN: 1381-2890
Cerdán, R., Vidal-Abarca, E., Martínez,T., Gilabert, R. y Gil, L.(2009)Impact of question-answering tasks on search processes and reading comprehension.Learning and Instruction(19), pp. 13 - 27. ISSN: 0959-4752
Cerdán, R.; Vidal-Abarca, E.; Salmerón, L.; Martínez, T. y Gilabert, R.(2009)Read&Answer, a tool to capture on-line processing of texts.The Ergonomics Open Journal, 2, pp. 133 - 140. ISSN: 1875-9343
Mañá, A., Vidal-Abarca, E., Domínguez, C., Gil, L., & Cerdán, R.(2009)Papel de los procesos metacognitivos en una tarea de pregunta-respuesta con textos escritos.Infancia y Aprendizaje(32), pp. 553 - 565. ISSN: 0210-3702
Martínez, T., Vidal-Abarca, E., Gilabert, R., & Gil, L.(2009)On-line assessment of comprehension processes.Spanish Journal Of Psychology(12), pp. 308 - 319. ISSN: 1138-7416
Vidal-Abarca, E.(2009)PISA: datos y reflexiones.Aula de Innovación Educativa, 179, pp. 44 - 46. ISSN: 1131-995X
Braten, I., Gil, L., Stromso, H. & Vidal-Abarca, E.(2008)Personal Epistemology Across Cultures: Exploring the Dimensionality of Topic-Specific Epistemic Beliefs Among Norwegian and Spanish University Students.Scandinavian Journal Of Educational Research. ISSN: 0031-3831
Cerdán,R., Vidal-Abarca, E.(2008)The effects of tasks on integrating information from multiple documents.Journal of Educational Psychology, 100 (1), pp. 209 - 222. ISSN: 0022-0663
Duñabeitia, J.A., Vidal-Abarca,E.(2008)'Children like dense neighborhoods: Orthographic neighborhood density effects in novel readers'.Spanish Journal Of Psychology, 11 (1), pp. 26 - 35. ISSN: 1138-7416
Gil, L., Vidal-Abarca, E., & Martínez, T(2008)La eficacia de tomar notas para integrar información de varios textos.Infancia y Aprendizaje(31), pp. 259 - 272. ISSN: 0210-3702
Martínez, T., Vidal-Abarca, E., Gil, L., Gilabert, R.(2008)El Test Electrónico de Estrategias de Comprensión TEC-e: evaluación On-Line de Procesos.Spanish Journal Of Psychology. ISSN: 1138-7416
Martinez,T., Vidal-Abarca,E., Sellés,P., Gilabert,R.(2008)Evaluación de estrategias y procesos de comprensión: El test de procesos de comprensión.Infancia y Aprendizaje(31), pp. 319 - 332. ISSN: 0210-3702
Sanjose, V., Vidal-Abarca, E., y Padilla(2006)A connectionist extension to Kintsch' Construction-Integration model.Discourse Processes, 1(42), pp. 1 - 35. ISSN: 0163-853X
Eduardo Vidal-Abarca, Ramiro Gilabert y Jean François Rouet(2005)El papel de las preguntas intercaladas en los textos de ciencias.Tarbiya (Madrid)(36, 2º semestre), pp. 129 - 147. ISSN: 1132-6239
Gilabert, Ramiro; Martínez, Gabriel y Vidal-Abarca, Eduardo(2005)Some good texts are always better: text revision to foster inferences of readers with high and low prior background knowledge.Learning and Instruction, 15, pp. 45 - 68. ISSN: 0959-4752
Vidal-Abarca, E., Gilabert, R. y Abad, N(2002)Una propuesta para hacer buenos textos expositivos: Hacia una tecnología del texto expositivo.Infancia y Aprendizaje, 4(25), pp. 499 - 514. ISSN: 0210-3702
Vidal-Abarca, E., Reyes, H., Gilabert, R., Calpe, J., Soria, E.y Graesser, A.(2002)ETAT: Expository Text Analysis Tool.Behavior Research Methods Instruments & Computers, 1(34), pp. 93 - 107. ISSN: 0743-3808
Rouet, J.F., Vidal-Abarca, E., Bert-Erboul, A. y Millogo, V(2001)Effects of information search tasks on the comprehension of instructional text.Discourse Processes, 2(31), pp. 163 - 186. ISSN: 0163-853X
Vidal-Abarca, E., Martinez,G., Gilabert, R.(2000)'Two procedures to improve instructional text: Effects on memory and learning'.Journal of Educational Psychology, 92 (1), pp. 1 - 10. ISSN: 0022-0663
Vidal-Abarca,E., Martinez, G.(1999)'¿Por qué los textos son difíciles de comprender?Las interferencias son la respuesta'.Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 16, pp. 85 - 96. ISSN: 1133-9829
Vidal-Abarca,E., Sanjosé,V.(1998)'Levels of comprehension of scientific prose:the role of text variables'.Learning and Instruction, 8(3), pp. 215 - 233. ISSN: 0959-4752
Miranda,A., Villaescusa,M.I. y Vidal-Abarca,E.(1996)'Is attribution retraining necessary?Effects of self-regulation procedures in acquiring cognitive and metacognitive reading comprehension skills in children with learning disabilities'.Journal of Learning Disabilities, 30(5), pp. 503 - 512. ISSN: 0022-2194
Soriano, M., Vidal-Abarca,E., y Miranda,A(1996)'Comparación de dos procedimientos de instrucciónen comprensión y aprendizaje de textos: Instrucción directa y enseñanza recíproca'.Infancia y Aprendizaje, 74, pp. 57 - 56. ISSN: 0210-3702
Vidal-Abarca,E., Gilabert,R.(1995)'Teaching strategies to create visual representations of key ideas in content area text materials: a longterm intervention inserterd in school curriculum'.European Journal of Psychology of Education. ISSN: 0256-2928
Vidal-Abarca,E., Sanjosé,V. y Solaz,J.J.(1994)'Efectos de las adaptaciones textuales, el conocimiento previo y las estrategias de estudio en el recuerdo, la comprensión y el aprendizaje de textos científicos'.Infancia y Aprendizaje, 67-68, pp. 75 - 90. ISSN: 0210-3702
Gilabert,R.,Vidal-Abarca,E.(1993)'¿Podemos favorecer el aprendizaje autónomo del significado de palabras?'.Comunicación, Lenguaje y Educación, 18, pp. 81 - 89. ISSN: 0214-7033
Sanjosé,V.,Solaz,J.J., Vidal-Abarca,E.(1993)'Mejorando la efectvidad instruccional del textoeducativo en ciencias: primeros resultados'.Ensenanza de las Ciencias, 11,2, pp. 137 - 148. ISSN: 0212-4521
Vidal-Abarca,E.(1993)2diferencias evolutivas en el procesamiento de textos mediante una tarea de ordenación de frases'.Infancia y Aprendizaje, 61, pp. 89 - 106. ISSN: 0210-3702
Vidal-Abarca,E., Gilabert,R.(1993)'Un programa de enseñanza de estrategias de conprensión de textos en 6º curso de E.G.B'.Revista de Psicología de la Educación, 4,2, pp. 67 - 80. ISSN: 0214-7599
Máñez, I.; Vidal-Abarca, E.(2020)Question-answering skills: the role of feedback in digital environments.Enfance(3), pp. 313 - 335. ISSN: 0013-7545