Logo de la Universitat de València Logo Oferta Científic Tecnològica Logo del portal

Aquest projecte té com a propòsit entendre el paper que exerceixen les glicosidasas pròpies de la microbiota en les infeccions de rotavirus i norovirus en humans.
Acrònim

PID2020-115403RB-C22

Codi referència

PID2020-115403RB-C22

Descripció

La malaltia diarreica és una de les 10 causes més importants de mort, sent la segona més comuna en països en vies de desenvolupament. Els virus com ara els norovirus humans (hNoVs) i els rotavirus humans (hRVs) són, al seu torn, una de les causes més importants de gastroenteritis aguda, els símptomes de la qual són la diarrea, els vòmits i la deshidratació, entre altres, podent produir la mort en els casos més severs. La unió a carbohidrats és un mecanisme comú que molts virus i altres microorganismes utilitzen per a unir-se a les cèl·lules de l'hoste incloent als hNoVs i els hRVs. Les mutacions en els gens FUT2 o FUT3 comporten una absència total o severa dels seus corresponents fucosil-transferasas, produint l'absència d'antígens fucosilados en α-1,2- o α-1,3/4- respectivament. L'absència d'aquests sucres s'ha associat amb una menor susceptibilitat a les infeccions tant pels hNoVs i els hRVs. 
Una gran i diversa població de microorganismes comensals consistent en bacteris, virus, fongs i paràsits, habita en el tracte gastrointestinal. Els hRVs i hNoVs en ser patògens entèrics interaccionen amb els membres de la microbiota. Aquesta interacció té com a resultat efectes tant beneficiosos com perjudicials per a l'hoste pel fet que la microbiota intestinal pot posseir efectes inhibitoris, però també afavorir la infectivitat viral a través de diversos mecanismes.
De manera contrària als virus de l'influença A i els virus del SARS, els virus intestinals hRVs i hNoVs no presenten cap activitat glicosidasa. Pel fet que aquests enteropatógenos han co-evolucionat amb la microbiota intestinal, la nostra hipòtesi és que aquesta microbiota podria influenciar la infectivitat viral proporcionant les activitats glicosidasa requerides perquè el virus s'allibere dels seus receptors glicanos i poder continuar amb els següents passos en el procés d'infecció viral. Per aquests motius l'objectiu principal del present projecte és estudiar el paper de la glicosidasas produïdes pels membres de la microbiota en les infeccions per hRVs i hNoVs. Per a aconseguir l'objectiu principal del projecte es proposen els següents objectius específics:

  1. Determinar el paper de les glicosidasas humanes en la infectivitat dels rotavirus i norovirus humans in vitro;
  2. Analitzar l'efecte antiviral enfront de rotavirus i norovirus humans conferit per glicosidasas bacterianes en un model de ratolí;
  3. Avaluar els efectes en la infectivitat proporcionada per ceps de bacteris específics en les infeccions per rotavirus i norovirus humans in vitro
  4. Analitzar l'activitat antiviral proporcionada per ceps concrets de bacteris en la infecció per rotavirus i norovirus humans en el model de ratolí. 
Desenvolupa el projecte
Infeccions Gastrointestinals (INFECTGUT)
Paraules clau

HBGAs, Rotavirus, Norovirus, Glicosil hidrolasas

Investigadors principals:
  • Rodriguez Diaz, Jesus
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
Investigadors participants:
  • Gozalbo Rovira, Roberto Vicente
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
  • Santiso Bellon, Cristina
  • PI-Postd_Conselleria_Ant.Apostd2022
Veure fitxa
  • Peña Gil, Nazaret
  • PI-Invest Doct Uv Junior
Veure fitxa
  • Carcamo Calvo, Roberto
  • PI-Pred_Conselleria Acif Gva
Veure fitxa
Contacte

Dr. Jesús Rodríguez Díaz
Dept. de Microbiologia i Ecologia
Facultat de Medicina 
Universitat de València
Av. Blasco Ibáñez, 17
46010 València, Espanya
Tel. +34 96 398 33 16
Fax +34 96 386 49 60
Correo jerodiaz@uv.es

 

 

Data d'inici
2021 Setembre
Data de finalització
2024 Agost
Entitats finançadores:

Ministeri de Ciència i Innovació

Entitats col·laboradores:

Institut d'Agroquímica i Tecnologia d'Aliments 

Tipus projecte
  • MCiencia - Innovació