El Congrés Internacional Educació Artística i Diversitat Sexual es planteja com una reunió de responsables en educació artística i especialistes en educació de diferents àmbits per abordar les temàtiques que afecten els col·lectius docents i l'alumnat pel que fa a les qüestions vinculades a la diversitat sexual i de gènere.
El Congrés Internacional Educació Artística i Diversitat Sexual es planteja com una reunió de responsables en educació artística i especialistes en educació de diferents àmbits per abordar les temàtiques que afecten els col·lectius docents i l'alumnat pel que fa a les qüestions vinculades a la diversitat sexual i de gènere. El Congrés EDADIS consolida els treballs realitzats per la Universitat de València en els darrers anys. Està previst que hi participin investigadors universitaris, docents de tots els nivells educatius, responsables de museus, i totes aquelles persones que tant des de la perspectiva educativa com des de l'àmbit de la cultura estan interessades a analitzar la situació actual, revisar el que s'ha fet fins i tot ara, i encoratjar propostes de futur.
Proposem la temàtica de la Diversitat Sexual abordada des dels paràmetres de l'Educació Artística per al seu debat i anàlisi. És una idea innovadora i pionera, que ens serveix com a element integrador de la reunió. Defensem un respecte més gran per les actituds i les opcions de l'alumnat i del professorat. Ho plantegem com a àmbit que incorpora i afavoreix noves emergències des de l'educació en arts visuals i des de la resta de les arts. Voldríem aconseguir més visibilitat de la qüestió, indagant en la problemàtica i atenent les diverses sensibilitats. Estem analitzant qüestions vinculades directament als Drets Humans i al respecte cap a col·lectius i persones amb opcions diferenciades.
La nostra tasca consisteix a desentranyar les definicions tradicionals de certs conceptes vinculats amb les identitats de gènere. Plantegem la concepció de la diversitat sexual com una possibilitat d'avenç tant des d'allò social com personal. L'educació artística es pot convertir en un bon escenari per debatre certes qüestions que massa sovint romanen ocultes o invisibilitzades. Aquestes i d'altres opcions de debat poden convertir el Congrés en un àmbit propici d'opinió i de discussió.
L'èxit de convocatòries anteriors Organitzades per l'Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives, juntament amb el Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal, avalen aquest nou projecte. Congressos internacionals com Els Valors de l'Art a l'Educació (l'any 2000), el Congrés Internacional Museus i Educació Artística (el 2005), o el Congrés Internacional Art, Mestres i Museus (el 2010), així com les anteriors edicions de les Jornades Internacionals de Recerca (celebrades els anys 1997, 2002, 2008, 2012, 2014), han repercutit de manera important a l'àmbit de l'educació artística, de les identitats i dels patrimonis, en convertir la Universitat de València en un referent internacional de la reflexió sobre aquestes temàtiques. Les successives cerques han suposat una sèrie de publicacions, entre les quals destaquem els llibres La Mirada Inquieta, Espais Estimulants, Ments Sensibles, Mestres i Museus, Museu Tipogràfic Urbà, Patrimonis Migrants (publicats per PUV), tots ells molt ben acollits per un públic cada vegada més gran i més interessat en aquestes temàtiques, en què conflueixen art, educació, identitats, patrimoni, museus, tecnologies i per suposat la integració social i el respecte a la diversitat.
També impulsa aquesta iniciativa la commemoració de tretze edicions consecutives del Diploma en Educació Artística i Gestió de Museus, un curs de postgrau que s'imparteix a la Universitat de València juntament amb ADEIT, i que pretenem convertir en el futur en una opció de caràcter internacional en format màster.
Dirigit a:
Professionals de l'Educació Artística, Investigadors universitaris, Educadors de museus i patrimonis, Mestres d'Infantil i Primària, Professorat d'Arts Visuals de Secundària i Batxillerat, Professorat de Disseny i d'Escoles d'Art, Gestors de museus i comunicadors institucionals, Professorat d'Acadèmies de Arts, Professionals de les Arts Visuals, Professionals de la Música, Professionals de les Arts Escèniques, Teatre i Dansa, Professionals del Cinema i els mitjans de comunicació.
Estudiants i professorat de: Belles Arts, Pedagogia, Magisteri, Psicologia, Psicopedagogia, Sociologia, Filosofia, Història, Història de l'Art, Humanitats, Professorat d'educació no formal i de l'àmbit sociocultural i de participació ciutadana, Responsables d'intermediació social i comunitària.
PROGRAMA
Dijous 13 de novembre de 2014
Conferencia Inaugural.
- Jim Sanders (Ohio State University) Curiously entering Nick Cave’s Magnum Opus
Segunda Ponencia Plenaria.
- Montse Rifà (Universitat Autònoma de Barcelona) Identidades queer, cuerpos y sexualidad en las narrativas fílmicas de la infancia de Kore-eda Hirokazu
Tercera Ponencia Plenaria
- Julio Lossio Quiniz (Director Crónicas de la Diversidad, Perú) Imágenes en las artes y la educación por los derechos LGTB en Perú.
Mesa de ponents 1: El cuerpo y su expresión social.
- Jordi Planella (Universitat Oberta de Catalunya)
- Amparo Alonso Sanz y Paloma Rueda (Universitat de València)
- Gilberto Scaramuzzo (Università di Roma Tre)
Primera Sessió de Comunicacions.
- Presentación de Publicaciones y otras actividades.
- Presentación del número 5 de EARI.
- Presentación de las actividades de i+D+i y otros Proyectos de Innovación. Mesas de novedades editoriales, instituciones y empresas. Espacio para promover y difundir las actividades.
- Concierto Performance dirigido por el artista Pepe Romero.
- Besar no mata. Una acción performativa de 15 minutos en el Hall de Magisterio en la que invitamos a participar a toda la gente del congreso.
- Inauguración de la Exposición “El Aula Invertida” Organitzada por el Grupo FIDEX de la Universidad Miguel Hernández. Fundación La Posta.
Divendres 14 de novembre de 2014
Quinta Ponencia Plenaria.
- Germán Navarro Espinach (Universidad Zaragoza) Las imágenes de la diversidad sexual en la Edad Media.
Sexta Ponencia Plenaria.
- Pawel Leszkowicz (Adam Mickiewicz University Poznan, Poland)
Séptima Ponencia Plenaria
- Juan Vicente Aliaga (Universitat Politècnica de València)
Octava Ponencia Plenaria.
- Marian López Fdez.-Cao (Universidad Complutense de Madrid)
Mesa de ponents 2: Mediación cultural y diversidad sexual.
- Victor Parral (profesor de Secundària)
- Liliane Cuesta (Museo Nacional de Cerámica González Martí)
- Luis Noguerol (Culturama / FELGTB)
Segunda Sessió de Comunicacions.
- Conferencia de clausura.
- Conversatori amb Pepe Miralles (artista, UPV), Loli Soto (Florida Universitaria) i Jesús Generelo (FELGTB).
Comunicacions
- Ámbitos temáticos de las comunicacions
- Geografías identitarias y post-identitarias desde las artes y la educación artística.
- Educación formal y escenarios curriculares para la diversidad sexual.
- Educación no formal: museos, espacio público, asociaciones, online.
- Marcos de reflexión teórica y metodológica en educación artística y diversidad sexual.
Direcció
Ricard Huerta
Organitzan
- Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives
- Área de Didáctica de la Expresión Plástica del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal
- Facultat de Magisteri Universitat de València
Col·labora
- AVALEM Associació Valenciana d’Educadors de Museus i Patrimonis
- CREARI grupo de investigación en pedagogías culturales
- Cuadernos de Pedagogía. Wolters Kluwer Educación
- EARI Educación Artística Revista de Investigación
- EASD Escola d’Art i Superior de Disseny de València
- Editorial Graó
- Facultad de Bellas Artes. Universitat Politècnica de València
- Grupo Fidex / Fundación La Posta / Universidad Miguel Hernández
- FELGTB / LAMBDA
- Florida Universitaria
- Forum UNESCO Universidad y Patrimonio UPV
- ICOM International Council of Museums / UNESCO
- INSEA International Society of Education through Art
- Td’E Temps d’Educació / Universitat de Barcelona
Comité d’Honor Internacional
- Román de la Calle (Presidente Real Academia de Bellas Artes de San Carlos)
- Victoria Gómez Rodríguez (Directora de Florida Universitaria)
- Emma Nardi (CECA-EU ICOM President / Università di Roma 3, Italia)
- Ventura Pons (director de cine, Els Films de la Rambla)
- Teresa Torres Eça (InSEA President / Apepcv)
Comité Científic Internacional
- Silvia Alderoqui (Museo de las Escuelas, Argentina)
- Juan Vicente Aliaga (Universitat Politècnica de València)
- Amparo Alonso-Sanz (Universitat de València)
- Nora Ancarola (Escola Superior de Disseny i Art Llotja de Barcelona)
- Lilian Amaral (Universidade de Sao Paulo)
- Roser Calaf Masachs (Universidad de Oviedo)
- Almudena Domínguez Arranz (Universidad de Zaragoza)
- Teresa Duran (Universitat de Barcelona)
- Luis Hernán Errázuriz (Pontificia Universidad Católica, Chile)
- Marcelo Falcón (Université Paris Sorbonne)
- Hendrik Folkerts (Stedelijk Museum Amsterdam)
- Guillermo García Lledó (Universidad Complutense de Madrid)
- Manuel Hernández Belver (Universidad Complutense de Madrid)
- Ricard Huerta (Universitat de València)
- Glòria Jové (Universitat de Lleida)
- Pawel Leszkowicz (Adam Mickiewicz University Poznan, Poland)
- Marián López Fernández Cao (Universidad Complutense de Madrid)
- Albert Macaya (Universitat Rovira i Virgili)
- Eduardo Mendicutti (escritor)
- José María Mesías Lema (Universidade da Coruña)
- José Miralles Crisóstomo (Universitat Politècnica de València)
- Carlos Montero Pantoja (Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, MEX)
- Fernando Miranda Somma (Universidad de la República de Uruguay)
- Germán Navarro Espinach (Universidad de Zaragoza)
- Chiara Panciroli (Universidad de Bolonia)
- Michael Petry (artista y escritor)
- Jordi Planella (Universitat Oberta de Catalunya)
- Montse Rifà (Universitat Autònoma de Barcelona)
- James Sanders (Ohio State University, USA)
- Gilberto Scaramuzzo (Università di Roma tre)
- Pepe Romero (Universitat Politècnica de València)
- Apolline Torregrosa (Université René Descartes – La Sorbonne)
- Isabel Tejeda (Universidad de Murcia)
- Isabel Tort Ausina (UPV – Forum Unesco)
- Iris van der Tuin (Utrecht Universiteit)
- Angharad Valdivia (University of Illinois, USA)
- Joan Vallés (Universitat de Girona)
Comité Organitzador
- Laura Cruz (Sexóloga)
- Ricardo Domínguez (Universitat de València)
- Alejandro Macharowski (ESAT Valencia)
- David Mascarell (Universitat de València)
- Zitlalli Monge (UNAM, Mexico)
- Luis Noguerol (Culturama sl / FELGTB)
- Ricard Ramon (Centro Hermes)
- Marc Ribera (Museu del Taulell d’Onda)
- Paloma Rueda (Universitat de València)
- Loli Soto (Florida Universitaria)
- Daniel Pablo Tejero (Universidad Miguel Hernández)
- Gabriela Vera (Cefire Torrent)