Logo de la Universitat de València Logo Grup d'Investigació en Pedagogies Culturals - CREARI Logo del portal

Museos en modo creativo

  • 3 de juny de 2025

Ricard Huerta y Paula Jardón (Eds.). "Museos en modo creativo" planteja la idoneïtat de les visites a museus com a esperó impulsor de la creativitat.

Fig 13.1 Pablo Rojas

 

Museos en modo creativo

Ricard Huerta y Paula Jardón (Eds.)

Editorial Graó, 2025

https://www.grao.com/libros/museos-en-modo-creativo-91282

Museus; Creativitat; Inclusió; Patrimoni; Educació Patrimonial; Formació de docents.

 

Museos en modo creativo planteja la idoneïtat de les visites a museus com a esperó impulsor de la creativitat. Els museus són espais on proposar programes d'educació patrimonial per desenvolupar i reforcçar el pensament creatiu, crític i divergent. La intenció és generar sinergies positives entre museus i centres educatius. Revisem algunes teories clàssiques sobre creativitat, examinant les raons de la desconfiança cap al terme en el debat cultural contemporani. Indaguem en els components necessaris perquè la creativitat s'integre en les activitats que es proposen des dels museus. Analitzem de quina manera la perspectiva de gènere promou el desenvolupament de la creativitat, abordant les absències i com fer presents les dones en els discursos museològics i museogràfics. El caràcter tradicionalment elitista dels museus ha generat barreres que dificulten l'accés de sectors amplis de la població, especialment de persones amb discapacitat. L'actitud creativa és fonamental en els avenços socials, culturals, tecnològics i científics. És l'aposta per transformar en col·laboració un futur que se'ns presenta fràgil i impredictible. Com a entorns d'aprenentatge, els museus tenen limitacions, però també virtuts i oportunitats que no existeixen en altres entorns formals. Els públics decideixen com serà el seu propi procés d'aprenentatge, escollint la intensitat i la durada de les interaccions amb les propostes del museu, en funció dels interessos personals. Aquest llibre forma part del Projecte "DECHADOS. Creatividad inclusiva en secundaria mediante la relación entre centros educativos y museos" (Ref. PID2021-123007OB-I00).