La digitalització i les crisis recents han accelerat transformacions profundes en l’ús de l’espai urbà i rural, afectant el comerç, el turisme i la provisió de serveis bàsics.
Troballes clau
3.1. L’ascens del model urbà policèntric i la nova geografia del treball. Els estudis sobre Madrid i Saragossa mostren que no estem davant d’una “mort del centre”. S’està configurant un model urbà policèntric: els centres mantenen la seua funció d’interacció i seu de serveis “reactius” (comerç, finances, oci), mentre que la perifèria guanya un nou protagonisme com a node logístic (impulsat per l’“economia de l’entrega” i el creixement de les activitats de missatgeria) i com a espai de residència i teletreball per als serveis de coneixement. Els estudis de Madrid ens mostren la naturalesa multiescalar de les xarxes de la logística urbana, observant un creixement en tota la perifèria metropolitana de magatzems i naus logístiques, però també en l’interior de la ciutat central, associades a l’anomenada “última milla”.
3.2. La paradoxa de la revitalització comercial: homogeneïtzació, deserts i canibalisme. La pandèmia ha accelerat processos de reconfiguració comercial en els espais urbans, motivats pel canvi en les pautes de consum i en la digitalització del sector. Les grans cadenes comercials han protagonitzat un “retorn al centre” amb models de flagship stores, localitzats en àrees emblemàtiques i en espais freqüentats pel turisme. Açò, si bé revitalitza certs eixos, també provoca una homogeneïtzació del paisatge, així com la creació de “deserts comercials” en àrees en declivi i en els barris populars. Els actors locals confirmen aquesta tendència, que xifren en una pèrdua del 10 % del teixit comercial des de 2019, principalment comerç local i de proximitat, mentre constaten la proliferació de locals buits en barris i nous desenvolupaments, així com un “canibalisme” entre centres comercials, o bé forçant-ne altres a transformar-se radicalment.
3.3. Dinàmiques urbanes: tipologies de carrers i la transformació del comerç en serveis. En les ciutats mitjanes de Catalunya, la categorització dels carrers urbans en Atracció, Estada, Caminabilitat i Residuals és fonamental per a comprendre l’evolució del comerç minorista i la vitalitat dels centres urbans. Cada tipus de carrer compleix una funció específica, influenciada directament per les dinàmiques socioeconòmiques i la constant transformació del paisatge comercial. Els Carrers d’Atracció dels centres urbans estan mutant: un desplaçament de comerços essencials cap a la perifèria i una intensificació de la restauració i serveis, que indica una clara turistificació cap a l’oci i el consum experiencial. Els Carrers d’Estada complementen aquesta tendència, oferint espais de descans que potencien l’experiència dels visitants. Els Carrers de Caminabilitat actuen com la infraestructura vital, connectant eficientment totes aquestes zones i facilitant el moviment de vianants. Per contra, els Carrers Residuals romanen al marge, amb poca activitat i sense contribuir a aquesta nova vitalitat central. Així, l’evolució del comerç no sols canvia el tipus d’establiments, sinó que també redefineix el propòsit i la interacció entre les diferents tipologies de carrers, creant un centre urbà més especialitzat i experiencial.
3.4. La doble cara de la proximitat: validació des del sector comercial. Els actors del comerç confirmen la “revaloració de la proximitat”, amb un 46 % dels consumidors valencians comprant prop de casa. No obstant això, també validen la paradoxa: la pèrdua del 10 % del teixit comercial de proximitat des de 2019 i la proliferació de locals buits, mentre les grans cadenes es reorganitzen i els models de negoci basats en l’economia circular i la conveniència fast food creixen exponencialment. En el cas de Saragossa, els comerciants locals i de proximitat veuen amb preocupació la reconfiguració del sector, tot i que evidencien la proximitat com un dels seus principals valors i atractius, en particular en els barris populars. Per la seua banda, les polítiques públiques de suport al comerç local i de proximitat han sigut molt insuficients durant la postpandèmia, centrades en programes de fidelització i incentius directes al consum i en ajudes per a la digitalització del sector poc enfocades a les necessitats reals del petit comerç. Altres ajudes s’han centrat en intervindre en l’espai públic per a millorar-ne la qualitat i dinamitzar el comerç, creant en alguns casos “centres comercials oberts”.
3.5. La paradoxa del comerç híbrid: un dilema per al consumidor urbà. En les ciutats mitjanes de Catalunya, els consumidors s’enfronten a un dilema. D’una banda, els atrau la comoditat de comprar en línia o en grans superfícies. De l’altra, volen donar suport al comerç local. Aquesta situació crea una paradoxa en les seues decisions de compra. Aquesta tensió es manifesta de diverses maneres entre els usuaris dels centres urbans: des del “consumidor conscienciat”, que viu un conflicte entre els seus valors i la practicitat, fins al “consumidor urbà d’experiències”, que prioritza l’oci i la cultura, o el “funcional”, que busca eficiència, i el “passejant”, les compres del qual són més espontànies. Cada perfil navega i resol, a la seua manera, aquest complex escenari d’opcions en el cor de la ciutat.
3.6. Ciclodistribució i la paradoxa del consumidor: sostenibilitat vs. conveniència en l’última milla. La distribució urbana de mercaderies està canviant, i la ciclodistribució emergeix com una alternativa sostenible clau per a la logística d’última milla. Els consumidors prioritzen la rapidesa, el preu i la comoditat sense que hi haja una influència clara dels factors sociodemogràfics en la consciència ambiental i social.
3.7. Mobilitat infantil a Barcelona: més enllà de l’Eixample. Els resultats del nostre estudi revelen que la funcionalitat aparent dels barris tipus Eixample a Barcelona no sempre es tradueix en una bona mobilitat autònoma per a la infància. En aquests barris, el trànsit intens i l’escassetat d’espais verds generen percepcions de por i limiten el desenvolupament infantil. Curiosament, els barris amb millor puntuació en l’Índex de Mobilitat Autònoma Infantil (MAI) són els antics nuclis històrics de pobles annexionats com Sants, Gràcia, les Corts o Sant Andreu. En contrast, els barris amb pitjor MAI són els perifèrics, que es caracteritzen per la seua vulnerabilitat, inseguretat, dispersió i la manca d’espais i usos adequats per a la infància.
3.8. Exclusió financera: la cara fosca de la digitalització en el territori rural. Les mateixes estratègies d’optimització que són un senyal de resiliència en els espais urbans (banca en línia) provoquen exclusió en el territori rural. L’estudi sobre Aragó identifica una “exclusió financera de Tipus I” (absència total de sucursals en municipis xicotets i envellits) i de “Tipus II” (saturació de les poques oficines que queden en caps de comarca més grans i en les ciutats). Aquest procés, impulsat per la reestructuració bancària post-2008 i pels efectes de la pandèmia, agreuja el cercle viciós de despoblació i envelliment.
3.9. Del monocultiu turístic a la diversificació intel·ligent. L’anàlisi dels destins turístics mostra dos models oposats. D’una banda, la vulnerabilitat de la “insularitat” i el monocultiu turístic (Balears), que genera overtourism i pressió sobre els recursos. De l’altra, el model de ciutats mitjanes com Osuna, que aposten per la diversificació intel·ligent, capitalitzant actius intangibles per a crear productes innovadors com el “turisme filmogràfic” (efecte *Joc de Trons*). Açò es complementa amb l’auge del “turisme creatiu”, basat en la cocreació d’experiències amb el talent local.