Logo de la Universitat de València Logo UV RCC-Harvard Logo del portal

Formar els millennials per ser líders ètics: el repte dels educadors

  • 24 de març de 2017
foto_5_col_loqui

El passat dia 23 de març es va celebrar en Cinquè Col·loqui Internacional IECO-RCC Harvard que ha reunit més de quaranta acadèmics i professionals de l'àrea de Boston, Washington i Chicago. Entre ells s'ha fomentat un animat diàleg en torn al repte de l'educació de la generació millennials en principis ètics per influir en el futur de les organitzacions. Aquest col·loqui fou impulsat fa quatre anys pel professor Manuel Guillén, director de l'IECO i Representant de la Universitat de València en el Real Colegio Complutense a Harvard.

La reflexió d'aquesta cinquena edició del Col·loqui Internacional IECO-RCC Harvard s'ha produit al voltant del paper dels educadors com a mentors i models de referència per tal de formar a les generacions de millennials en temes d'`etica professional. Els ponents han posat de manifest des de diverses perspectives que la formació intel·lectual i les habilitats tècniques constitueixen solament una part de l'educació. I aquest part de la formació estaria incompleta si no inclogués a més un clar enfocament de servei al bé comú en les professions, on el propi creixement personal inclou el desig d'ajudar al creixement dels demés. 

El col·loqui ha estat modera pel Dr. Danilo Petranovich, de l'Abigail Adams Institute, i ha comptat amb la participació de Leon Goldman, CBE Executive Fellow de Bentley University, la Dra. Donna Hicks, del Weatherhead Center for International Affairs de Harvard University, Kevin Majeres, de la Harvard Medical School, el Dr. Richard Weissbourd, de la Graduate School of Education de Harvard University, i la Dra. Rita Jácome, Sotsdirectora de la Càtedra d'Ètica Empresarial IECO-UV, de la Universitat de València.

En una intervenció farcida d'anècdotes i sabiduria pràctica, Leon Goldman ha defensat que 'lètica professional ha d'estar en totes parts en el pla d'estudis'. No hi ha prou amb algunes assignatures aïllades, que també són necessàries, és bàsic que cada formador treballe la dimensió ètica de tots els temes que ensenya. Referint-se a la seua experiència en el món de l'empresa, ha insistit en que 'els estudiants necessiten escoltar els líders de negocis i les seues experiències de models exitosos basats en valors i principis ètics'.

Per la seua banda, la professora de Harvard Donna Hicks ha remarcat que 'els estudiants de hui estan realment interessats en entendre el seu món interior, el desl demés i el sentit de els coses. I açò és lògic atès que són conscients de la seua propia dignitat, i també de la dels altres'. Donna ha estat ponent habitual en aquests col·loquis des de que sorgís la iniciativa de la UV fa ara cinc anys.

Justament, en representació de la institució, aquest any ha intervengut en la taula rodona la Dra. Rita Jácome, Sotsdirectora de la Càtedra d'Ètica Empresarial IECO-UV, de la Universitat de València. La Dra. Jácome ha començat la seua intervenció esmentat a un professor que sol afirmar que 'els millennials volen aprendre coses que no estiguen en Google'.Aço ha tret una riallada de tota l'audiència, que no ha pogut més que afirmar que estaven d'acord. Rita ha continuat dient que els joves volen aprendre coses relacionades amb els seus somnis, i que per això 'necessitem ajudar-los a desenvolupar els seus propis criteris personals per convertir-se en autèntics líders als serveis dels demés'. Aquesta investigadora ha volgut insistir en els resultats obtinguts en els seus recents estudis a Boston i a València. El seu treball posa en relleu que 'els autèntics líders servidors són aquells que fan el que diuen, i no sols fan, sino que són realment el que diuen que fan. L'autèntica reputació personal se sustenta en una unitat de vida en el treball en laqual el fer, el semblar i el ser coincideixen'.

En una breu però brillant intervenció el professor de psiquiatria de la universitat de Harvard Kevin Majeres ha defensat que 'l'esforç per buscar idels, més que els bons resultats, són els que fan del treball professional una oportunitat per crèixer'. Si totes les intervencions han estat excel·lents, la d'aquest professor sembla ser escoltada amb calma un cop estiguen disponibles els vídeos d'aquest Col·loqui, tal i com han comentat diversos dels assistents.

Darrerament, no menys brillant i suggerents ha estat la intervenció del professor de l'Escola d'Educació de Harvard, Richard Weissbourd. Aquest afamat investigador, i conegut assessor en temes d'educació, ha presentat els resultats de les darreres investigacions. En els seus estudis amb millennials de tot el pa´is i diverses edats ha pogut corroborar que 'als llars nordamericans es promou i educa en un model d'èxit i felicitat personal, donant escasa o nul·la importància a la promoció de l'atenció cap als demés, el bé comú o la justícia'. Ha insistit en que és necessari un canvi radical, en el qual 's'ha de donar noves eines a pares i educadors que siguen eficaces per ensenyar empatia, responsabilitat i justífica'.

En els pròxims dies el col·loqui estarà disponible en el canal de YouTube de la Universitat de Harvard, en la pàgina web del REal Colegio Complutense a Harvard i al nostre microsite de la UV: http://www.uv.es/rccharvard