Logo de la Universitat de València Logo Promoció de la Salut Sexual en Població General i amb Diversitat Funcional (SALUSEX) Logo del portal

Recursos

  • Avaluació:
  • Sexualitat en persones con diversitat funcional intel·lectual:

Qüestionari de Coneixements per a Persones amb Discapacitat Intel·lectual (Gil-Llario et al., 2021) (Spanish version of the Inventory of Sexual Knowledge for People with Intellectual Disability: ISK-ANEU). Instrument breu de 34 ítems amb estil de resposta dicotòmic (SI/NO) per a avaluar el coneixement sexual en homes i dones sobre: concepte de sexualitat que fa referència a coneixements sobre quina mena d'activitats es consideren sexuals o no depenent del context;  imatge corporal i comunicació sexual que, avalua coneixements sobre com tindre una imatge corporal positiva i comunicació sexual; pràctiques sexuals que refereix a coneixements sobre la naturalesa de diferents pràctiques sexuals com a masturbació, sexe oral, vaginal i anal; homosexualitat que fa referència a coneixements sobre diversitat sexual; cites, intimitat i assertivitat en les relacions de parella que refereix a coneixements sobre com interactuar amb la parella romàntica o sexual en el context de les relacions íntimes; i, salut sexual que avalua coneixements sobre mètodes de prevenció d'infeccions de transmissió sexual i embarassos no desitjats.

Referència: Gil-Llario, #M. D., Castro-Calvo, J., Fernández-García, O., Elipe-Miravet, #M. & Ballester-Arnal, R. (2021). Estimating sexual knowledge of people with mild intellectual disability through a valid and reliable assessment scale: The ISK-ID. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 00, 1–13. https://doi.org/10.1111/jar.12909

Avaluació del Comportament Sexual i les Preocupacions de les Persones amb Discapacitat Intel·lectual Lleu: SEBECOMID-S (Gil-Llario et al., 2021) (Development and psychometric properties of a self-report instrument for the assessment of sexual behaviour and concerns of people with mild intellectual disabilities: SEBECOMID-S). El SEBECOMID-S està dissenyat per a obtindre informació sobre les seues experiències sexuals positives i permet conéixer quines pràctiques encara no han dut a terme, una mica de gran rellevància per a poder presentar informació rellevant sobre els tipus de pràctiques sexuals i previndre riscos. Aquesta informació ajudarà a seleccionar o crear continguts adaptats a les seues pràctiques i a les seues inquietuds i necessitats individuals o grupals, adaptant el nivell a les seues experiències. Es tracta d'un instrument amb format autoaplicado de 14 ítems, que avalua la preocupació pel comportament sexual i les relacions interpersonals; les pràctiques sexuals experimentades; i els coneixements i l'ús del preservatiu. El format de resposta combina alguns ítems en escala Likert de 4 nivells amb ítems dicotòmics (SI/NO). Per a una major adaptació de les preguntes, aquest recurs es presenta en dues versions: per a homes i per a dones. Per tant, es recomana emprar la versió que correspon al gènere de la persona.

Referència: Gil-Llario, #M. D., Flores-Buils, R., Elipe-Miravet, #M., Fernández-García, O., & Ballester-Arnal, R. (2021). Development and psychometric properties of a self-report instrument for the assessment of sexual behaviour and concerns of people with mild intellectual disabilities (SEBECOMID-#S). Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 1–9. https://doi.org/10.1111/jar.12924

Qüestionari d'Actituds cap a la Sexualitat de Persones amb Diversitat Funcional Intel·lectual: ASEXID (Gil-Llario et al., 2021) (Assessment of attitudes toward sexuality of people with intellectual disability). ASEXID avalua actituds cap a la sexualitat de persones amb discapacitat intel·lectual mitjançant 18 ítems amb format de resposta estile Likert de cinc nivells de freqüència (Des de totalment en desacord fins totalment d'acord). Els ítems es troben agrupats en 3 factors: actitud normalitzadora que expressen la similitud entre la valoració de la sexualitat de les persones amb DFI i la de les persones sense DFI; actitud negadora que reflecteixen la creença que existeix un menor interés per la sexualitat en les persones amb DFI el que justificaria la consideració que és innecessari proporcionar educació afectiu-sexual a aquest col·lectiu; i, actitud paternalista que expressen la preocupació que es deriva de la suposada falta de control dels impulsos sexuals de les persones amb DFI.

Referència: Gil-Llario, #M.D., Fernández-García, O., Castro-Calvo, J., Caballero-Gascón, L. & Ballester-Arnal, R. (2021) Validation of a Tool to Assess Attitudes Towards Sexuality of Individuals with Intellectual Disability (ASEXID): A Preliminary Study. Sex Disabil. https://doi.org/10.1007/s11195-020-09650-3

Qüestionari sobre Sexualitat Per a Persones Amb Discapacitat Intel·lectual: CUSEXDI (Gil-Llario et al., 2020). CUSEXDI és una eina d'avaluació conformada per 34 ítems, que permet conéixer diferents aspectes de la sexualitat en persones amb discapacitat intel·lectual: comportament sexual, conducta preventiva, informació rebuda sobre sexualitat i experiències d'abús sexual. El seu format d'entrevista semiestructurada afavoreix obtindre aquesta informació, fins i tot d'aquelles persones que presenten limitacions en lectoescriptura i comprensió.

Referència: Gil-Llario, #M.D., Ballester-Arnal, R., Fernández-García, O., & Morell-Mengual, V. (2020). L'avaluació de la sexualitat de les persones amb discapacitat intel·lectual: construcció i descripció d'una entrevista semiestructurada. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 379-392. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v1.1795

Escala de Detecció del Risc d'Abús Sexual (DRES) (Gil-Llario et al., 2020) (Detection of Sexual Abuse Risk Cribratge Scale: DSARss).  Aquest instrument de 19 ítems dicotòmics, avalua el nivell de risc d'abús sexual d'una persona amb diversitat funcional intel·lectual per: acceptació de l'abús per afecte que reflecteix la normalització de l'abús sexual quan prové d'una persona que el tracta bé o que és coneguda; negació del risc associat a llocs, és a dir, capacitat de percebre el risc d'abús sexual en espais públics o privats; presència de factors de risc i habilitats d'autoprotecció mesurant la capacitat d'identificar factors que augmenten el risc de rebre abusos sexuals, factors de protecció de l'abús sexual i la capacitat per a denunciar o tallar aquesta experiència si succeeix; i  desconeixement de les regles d'intimitat que implica el respecte per la intimitat corporal i el contacte físic. Aquest instrument disposa d'una versió per a homes i una altra per a dones atés que cada ítem presenta imatges sobre el contingut del mateix per a facilitar la comprensió.

Referència: Gil-Llario MD, Ballester-Arnal R, Morell-Mengual V, Caballero-Gascó L, Castro-Calb J. (2020). Development and Psychometric Properties of the Detection of Sexual Abuse Risk Cribratge Scale (DSARss). Sexual Abuse;32(7):850-877. doi:10.1177/1079063219858061

Avaluació del Comportament Sexual de Persones amb Diversitat Funcional Intel·lectual: Heteroinforme-versió pares (ECS-#PA) (Gil-Llario et al., 2019). ECS-#PA és un instrument heteroinformado conformat per 32 ítems dicotòmics (SI/NO) que s'agrupen en 3 factors amb l'objectiu de valorar: comprensió de la privacitat i normes socials; percepció dels coneixements sobre sexualitat que té el seu fill/a; i preocupació per un comportament sexual inadequat

Referència: Gil-Llario, #M. D., Elipe-Miravet, #M., Giménez-García, C., Bisquert-Bover, #M., & Castro-Calvo, J. (2019). Validació d'un instrument d'avaluació del comportament sexual de persona scon discapacitat intel·lectual per a pares (ECS-#PA). Revista INFAD de Psicologia. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 5(1), 519-528. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v5.1634

Avaluació del Comportament Sexual de Persones amb Diversitat Funcional Intel·lectual: Heteroinforme-versió professionals (ECS-#PR) (Gil-Llario et al., 2020). L'instrument d'Avaluació del Comportament Sexual de persones amb Discapacitat Intel·lectual versió per a professionals (ABSKID) està compost per 24 ítems amb estil de resposta dicotòmic (si/no). Els ítems han sigut desenvolupats per a ser respostos pels professionals que treballen amb persones amb DI en entorns ocupacionals (heteroinforme) i avalua la percepció dels professionals sobre els comportaments i coneixements sobre sexualitat de les persones amb discapacitat intel·lectual en: preocupació per la conducta sexual inapropiada o desinhibida de l'usuari/a; percepció del coneixement de l'usuari/a sobre la privacitat i les normes socials; percepció del coneixement sobre la sexualitat; i, preocupació sobre la sexualitat de l'usuari/a.

Referència: Gil-Llario, #M.D., Morell-Mengual, V., Fernández-García, O., Castro-Calvo, J., & Ballester-Arnal, R. (2020). Development and psychometric properties of an instrument for the Assessment of Sexual Behaviour and Knowledge of people with Intellectual Disability. Journal of Apllied Research in Intellectual Disabilities, 00, 1-12. https://doi.org/10.1111/jar.12823

 

  • Sexualitat en població general (adolescents i adults):

Qüestionari d'Assertivitat en les Relacions Sexuals (Gil‑Llario et al., 2021).  (Development and Psychometric Properties of an Instrument for the Assessment of Assertiveness in Sexual Relations). ASRQ és un instrument autoinformado de 24 ítems dissenyat per a determinar les habilitats de la persona per a comunicar els seus pensaments i sentiments sexuals, sense ofendre o danyar a l'altra persona o #sentir mal amb si mateixa. Inclou elements que es refereixen a la comunicació assertiva en diversos escenaris sexuals: durant el coqueteig; en intercanviar besos, abraçades; iniciar diferents pràctiques; mentre participa en pràctiques sexuals que no li agraden; en el context de l'ús de condons o barreres de làtex durant les relacions sexuals; i en el context d'haver consumit alcohol o drogues. Així mateix, Està composta per elements amb un matís més passiu, purament assertius, o aquells que reflectisquen agressivitat. Al mateix temps, alguns d'ells se centren en iniciar sol·licituds, mentre que uns altres se centren en respondre a les sol·licituds.

Referència. Gil‑Llario, #M.D., Fernández‑García, O., Gil‑Juliá, B., Estruch‑García, V. & Ballester‑Arnal, R. (2021). Development and Psychometric Properties of an Instrument for the Assessment of Assertiveness in Sexual Relations. Sexuality Research and Social Policy. https://doi.org/10.1007/s13178-021-00630-6

Escala de Cerca de Sensacions Sexuals per a Adolescents (Ballester-Arnal et al., 2018). L'escala de cerca de sensacions sexuals avalua la tendència a buscar noves i variades sensacions i experiències assumint diferents riscos (econòmics, físics, etc.). Està composta ítems agrupats en dos factors: atracció de sensacions físiques i cerca de noves experiències. El format de resposta és de tipus Likert, de manera que es pregunta als enquestats si estan d'acord amb una sèrie d'afirmacions relacionades amb la sensació de disposició de la personalitat que busquen. Aquesta eina d'avaluació pot ser útil per a dissenyar tractaments psicològics efectius i estratègies per a promoure la salut sexual entre xiquets i adolescents.

Referència: Ballester-Arnal, R., Ruiz-Palomino, E., Espasa-Sánchez, J. P., Morell-Mengual, V., & Gil-Llario, #M. D. (2018). Psychometric properties and validation of the sexual sensation seeking scale in Spanish adolescents: Brief cribratge method for use in research and clinical practice. Personality and Individual Differences, 122, 47-54. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.10.006

Qüestionari d'Addicció al Sexe (Castro-Calvo et al., 2016).  Es tracta d'un instrument de 25 ítems amb format de resposta dicotòmic (Sí/No) que es divideixen en 4 escales que coincideixen amb els principals eixos del diagnòstic de l'addicció al sexe: Falta de control, Símptomes, Interferència familiar i Ocultació.

Referència: Castro-Calvo, J., Ballester-Arnal, R., Salmerón-Sánchez, P., Gil-Llario, M.D., & Morell-Mengual, V. (2016). Traducció i validació preliminar del qüestionari d'addicció al sexe en joves. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1 (2), 319-328. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v2.207

Qüestionari d'Addicció al Sexe Virtual (Ballester, Gil, Gómez & Gil, 2010). Qüestionari que avalua diferents aspectes relacionat amb el sexe en la xarxa com pot ser el consum de material pornogràfic, hores en la xarxa i freqüència sexual.

Referència: Ballester, R.; Gil, #M.D.; Gómez, #S.; Gil, B. (2010). Propietats psicomètriques d'un instrument d'avaluació de l'addicció al sexe virtual. Psicothema, 22(4), 1084-105. 1048.indd (psicothema.com)

 

  • Prevenció i intervenció:
  • Programa d'educació afectiu-sexual per a persones amb diversitat funcional intel·lectual (Gil-Llario et al., 2019). Aquest programa d'educació afectiu sexual està dissenyat per a persones amb diversitat funcional intel·lectual amb necessitats de suport limitades (discapacitat intel·lectual lleu). Es tracta d'una proposta centrada en una visió en positiu de la sexualitat de les persones amb DFI tenint com a objectiu no sols la millora dels coneixements i habilitats, sinó també la de les actituds. Saludiversex està estructurat en 16 sessions d'aproximadament dues hores de duració, a través de les quals, des d'un enfocament ampli, es pretén promocionar una sexualitat saludable i satisfactòria, i inclou a més de les temàtiques convencionals altres com la masturbació, els mites de l'amor, la violència de parella, les relacions afectives i la diversitat sexual.
  • Programa d'educació afectiu-sexual per a persones amb discapacitat intel·lectual moderada i/o problemes de lecto-escriptura (SALUDIVERSEX-M) (actualment en procés d'avaluació). Es tracta d'una versió adaptada del programa Saludiversex. Saludiversex-#M es caracteritza pel material adaptat a les necessitats específiques de suport de les persones amb un major grau d'afectació cognitiva i una menor autonomia pràctica i social, així com per als qui tenen un nivell baix de lecto-escriptura.
  • Programa d'educació afectiu-sexual per a persones amb Trastorn de l'Espectre Autista d'Alt Rendiment (SALUDIVERSEX-T). Aquest programa d'educació afectiu sexual específic per a els/as adolescents amb trastorn de l'espectre autista d'alt rendiment. Es fonamenta en el Model Centrat en la Família, des del qual es concep a la família com un sistema de suport. Per això, s'ha dissenyat per a treballar de manera conjunta amb ells/as i amb els seus pares, interactuant i compartint objectius, en vistes al fet que els pares aprenguen a identificar les necessitats específiques dels seus propis fills i adquirisquen els recursos necessaris per a orientar-los.
  • Programa d'educació afectiu sexual per a els/as adolescents amb problemes de Comunicació i Llenguatge (SALUDIVERSEX-C). Aquest programa està dirigit als /les adolescents que estan immersos en aules de Comunicació i Llenguatge de qualsevol Institut d'Educació Secundària. Aquesta proposta d'intervenció busca proporcionar els coneixements, habilitats i actituds necessàries promoure la salut sexual, tenint sempre en compte la singularitat d'aquest grup poblacional i el context de la intervenció. Així, treballa conjuntament amb els principals agents educatius oferint-los eines per a promoure un desenvolupament afectiu-sexual saludable, adequat i adaptat a cada grup d'estudiants.
  • Tractament online d'addicció al sexe i sexe virtual. La Unitat d'Investigació sobre Sexualitat i #SIDA (SALUSEX-UNISEXSIDA) de la Universitat Jaume I de Castelló compta amb un Centre Sanitari autoritzat per la Conselleria de Sanitat de la Comunitat Valenciana, amb una llarga tradició en la investigació i tractament dels problemes relacionats amb la sexualitat. El projecte Adisex constitueix una línia de treball de SALUSEX-UNISEXIDA centrada en el diagnòstic i tractament online de les addiccions sexe i sexe virtual.