Logo de la Universitat de València Logo Secció Sindical de SATTUi Logo del portal

Comité de Seguretat i Salut (07-10-2020)

  • 7 d’octubre de 2020
Image de la noticia

RESUM REUNIÓ DEL COMITÉ SEGURETAT I SALUT - 07-10-2020

 

Estimades companyes,

Estimats companys,

 

Com us anunciàrem, hui dimecres 7 d'octubre (segurament quan rebeu aquesta serà dijous), ens hem tornat a reunir el CSS (Comité de Seguretat i Salut), en convocatòria extraordinària no urgent.

Per la part de l'empresa, els portaveus han estat la vicegerent, Beatriz Gómez, el vicegerent, José Ramírez, i Antonio Alberola, degà del campus de Blasco Ibáñez. En l'altra part, les i els delegats de prevenció nomenats per les respectives Juntes de Personal.

Per a no cansar-vos, us informarem de les novetats i destacarem algunes de les intervencions, que considerem, des de SATTUi, crucials:

- En primer lloc, dir que, de moment, no s'ha establert per l'empresa cap acció addicional a les ja preses.

- La UVEG disposa d'un protocol per a residències, encara que ens enviaran un altre específic proposat per Salut Pública.

- Que en la UVEG, segons gerència, hem tingut 5 casos positius entre el personal (PDI i PAS).

- Que dos grups d'Econòmiques i dos de Farmàcia han passat a la docència on-line. A més, per decisió de Salut Pública, s'han suspés les pràctiques externes de la rama sanitària.

- Que, segons fonts de Salut Pública, la prevalença de casos entre l'alumnat (general) és del 30%.

- Qualsevol informació que puga arribar a qualsevol treballador/a d'algun cas, s'ha de comentar amb el personal referent COVID.

- El vicerectorat de noves tecnologies va assumir una gran part del cost de càmares, pensant en la docència híbrida, en aquells centres que així ho van sol·licitar. En el cas de les aules compartides per diversos centres, la unitat de campus es va encarregar de la seua compra.

- Que segons ha informat personal de la UPV a un dels nostres delegats, en la UVEG tenim 30 estudiants contagiats (que se sàpiga). Aquesta dada no ha estat confirmada pels representants de l'empresa.

- Aqueix mateix company delegat ens ha informat que està creixent el nombre d'estudiants que no assisteixen a les classes presencials (ha fet una estimació sobre l'assistència actual al seu campus del 14%, la qual cosa, de complir-se aquesta estimació, significaria un 86% d'absentisme).

- Sobre la insistència amb què venim demanant que cada centre publique el seu “pla de contingència i continuïtat”, la vicegerent ha informat que s'han donat instruccions a deganes/s i directors/es perquè publiquen en els seus llocs web els aspectes “publicables” del seu pla. No obstant això, com ha dit un altre company delegat, el que necessitem saber és: Com s'han adaptat els llocs i condicions de treball? Afegim, en el cas de la docència: les aules, laboratoris, resta d'espais docents i el seu ús. Alguns companys han proposat que es marquen els aforaments a les aules. Proposta excel·lent, en la nostra opinió.

- Una altra companya delegada ha tornat a insistir en el control de les cafeteries (on no es compleixen les recomanacions i normes) i, en el que SATTUi ja va denunciar al principi, que en aquells centres que en els seus plans han decidit la “semipresencialitat alternativa” (50% del grup cada dia, una setmana sí i una altra no), que això estava provocant doble treball i molt d’estrés en el professorat.

- En el que quasi tots/es els delegats/des hem coincidit, de manera aclaparadora, és a demanar que ens informen de les incidències (dades sobre nous casos) entre l'estudiantat. El vicegerent ha respost que Conselleria els ha demanat que no els donen (és a dir, que els saben). La qual cosa ha provocat disconformitat entre les i els delegats, un company li ha demanat al vicegerent que demane pel motiu d'aquesta sol·licitud. I la vicegerent ha justificat la sol·licitud de Conselleria en el fet que “tindre un estudiant positiu en una aula no aporta res al professor”, amb el que no estem en absolut d'acord.

- La representació institucional recorda que tenim l'SPMA per a exposar dubtes i problemes relacionats amb les mesures preventives i una clínica de psicologia per al personal que ho necessite, així com la Comissió de Risc Psicosocial.

- Finalment, la vicegerent ha abordat la circumstància que el professorat prenga la decisió de passar la seua docència a on-line pel seu compte i el vicegerent ha recordat que això podria suposar una insubordinació. Davant aquesta possible circumstància, des de SATTUi us volem aclarir que el professorat no té capacitat legal per a prendre aqueixa decisió, encara que existisquen raons. Hem consultat amb els nostres serveis jurídics sobre com procedir en aquests casos, la resposta és que cal comunicar-ho (personalment) a l'empresa exposant les raons.

Per això el nostre consell és que, si en algun aula observeu que no es compleixen les mesures de seguretat, envieu un escrit a RRHH anunciant que heu decidit passar a la docència on-line, exposant els motius i el dia en què els vau observar. Aclarim que aquests motius han d'afectar l'incompliment de les recomanacions de prevenció en algun o més dels següents tres aspectes: purificació de l'aire, aforament inadequat a les dimensions de l'aula i/o impossibilitat de complir les distàncies interpersonals (mínim de metre i mig amb qualsevol altra persona de davant, de darrere o al costat). Quan no siga possible mantindre aquesta distància de seguretat, s'observaran les mesures d'higiene adequades per a previndre els riscos de contagi (per exemple mampares…).

Una altra pregunta que SATTUi ha plantejat sobre aquest tema ha estat: Fins a quin punt l'empresa pot obligar el seu professorat a impartir la docència des dels seus domicilis particulars? La resposta que ens han donat els nostres serveis jurídics ha sigut que sí que pot, en cas que el govern dicte restricció a la mobilitat (confinament), com va ocórrer amb el final del curs passat. I en aquest cas, treballar des de casa (teletreball) estaria obligat pel govern central i, d'acord amb la recent llei sobre el teletreball, l'empresa està obligada a proveir al treballador dels mitjans necessaris per a treballar des de casa.

A més de la Covid, alguns companys han manifestat la preocupació del personal de biblioteques i de consergeries en relació amb l’exclusiva –que cal fer a partir d’octubre- pel que significa d’augment del personal en els llocs de treball. El vicegerent ha expressat que no veia motius per a preocupar-se, però indica que si no es pot respectar la distància d’1,5 metres, s'hauran de fer torns.

Un company també ha preguntat per l’accés al pàrquing de l’aulari multiusos, on aquest matí ha hagut un embús considerable en el carril bus per Primat Reig. La vicegerent ha contestat que sols es necessita la finalització d’un tràmit administratiu, i espera que en breu es puga obrir l’altre accés al pàrquing.

La representació institucional ha manifestat la seua voluntat de realitzar reunions del CSS de manera periòdica, cada 15 dies.

Pàgina web específica per a l’actuació de la UVEG front a la Covid: https://www.uv.es/covid. En aquest portal COVID es penjaran les mesures de prevenció de cada centre. La setmana vinent hauria d'estar.

 

La representació de SATTUi lluitem, i continuarem lluitant, per a previndre abans que denunciar.