UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

TALLER PRÀCTIC DE PODCAST COM A EINA INFORMATIVA. EL SEU ÚS A L'AULA

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició Presencial
Llengua Castellà
Durada total 18
Durada presencial 18
Programa PAD
Modalitat formativa Curs
Curs acadèmic 2025-2026
Edició 01
Any del pla de formació 2025
Data d'inici del curs 14/10/2025
Data de finalització del curs 30/10/2025
Data d'inici d'inscripció 04/09/2025
Data de finalització d'inscripció 15/09/2025
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 14/10/2025 15:30 14/10/2025 18:30 Aula PB SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
2 16/10/2025 15:30 16/10/2025 18:30 Aula PB SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
3 21/10/2025 15:30 21/10/2025 18:30 Aula PB SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
4 23/10/2025 15:30 23/10/2025 18:30 Aula PB SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
5 28/10/2025 15:30 28/10/2025 18:30 Aula PB SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
6 30/10/2025 15:30 30/10/2025 18:30 Aula PB SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
Criteris de selecció

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:

- Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.

- S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.

- Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.

- En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)

Professorat no UV

Carlos López Olano

És Vicedegà de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació i professor titular de Comunicació a la Universitat de València. Ha treballat com a periodista i guionista en emissores com Antena 3, Canal 9 i À Punt, i com a realitzador, director i coordinador de guions de sèries i documentals. Ha publicat una dotzena de llibres sobre cinema, innovació radiotelevisiva i memòria, i escriu articles d'opinió en mitjans com la Cartellera Túria o València Plaza. També ha col·laborat amb universitats com les de Roehampton (Londres), Glasgow, Bolonya o Brussel·les, i dirigix el grup d'investigació de la Univ. de València “El pòdcast com a fenomen periodístic emergent. Innovació en els relats i formats radiofònics” (INNOCAST). Ha coordinat la sèrie de pòdcast multimèdia sobre memòria democràtica #ElMur, les últimes temporades emeses per Á Punt Mèdia. Esta sèrie ha rebut premis a la innovació radiofònica com el de Ràdio Associació de Catalunya en 2021, o el de millor programa de ràdio científic-cultural de l'Associació d'RTV educatives iberoamericanes en 2022.  https://orcid.org/0000-0002-8121-5999

Xavier Martínez

És periodista. Graduat en Comunicació per la UOC. Màster en Pòdcast per Barreira Art i Disseny de València. Cofundador de Arkana Mitjana, productora audiovisual especialitzada en pòdcast. Ha treballat i col·laborat en diferents mitjans de comunicació i en l'àmbit de la comunicació política i institucional. Alhora desenrotlla també la seua tasca docent i formativa en cursos i tallers per a professionals de la comunicació i el periodisme, les institucions públiques o la universitat. El pòdcast 'Borja, de València al Vaticà' que va produir i guionitzar per À Punt i 'La República Independent de la Ràdio' ha sigut guardonat recentment amb el premi Ondas Globals del Pòdcast a millor pòdcast en llengua *co-oficial de l'estat.

Objectius formatius

Durada: 18 hores, distribuïdes en 6 sessions de tres hores cadascuna. Tres de les sessions amb un enfocament més teòric impartides pel professor de la UV i podcaster Carlos López Olano, i altres tres més pràctic impartits pel podcaster i guanyador d'un Ondas 2025 Xavier Martínez. Durant el curs, els alumnes gravaran i editaran un treball sonor que servirà d'entrenament i aprofundiment en l'ús de pòdcasts en classe.

 

Continguts

SESSIÓ 1
-El PÒDCAST, FORMAT EN AUGE. UN GÈNERE O ALGUNA COSA MÉS. L'ÈXIT DEL TERME I DEL CONCEPTE.
-AMATEURISME VS. PROFESSIONALITAT. EL BRANDED CONTENT.
-PODCÀSTING DE MASSES, PODCÀSTING HIPERESPECIALIZADOS.
-ELS GÈNERES:
1. Monòleg no narratiu
2. Conversacional
3. Narratiu de ficció
4. Narratiu de no ficció
5. Musical

SESSIÓ 2
-ANÀLISI DE LES PRINCIPALS PLATAFORMES DE PODCÀSTING: Ivoox, iTunes, Spotify, Google Pòdcast, Podium Pòdcast, YouTube, etc.
-ESTUDI DE LES PRODUCTORES I ELS GRUPS CREATIUS.
-ELS TEMES:
1. Generalista
2. Política
3. Economia i empresa
4. Actualitat esportiva
5. Misteri
6. Crim
7. Història
8. Ciència i tecnologia
9. Cultura
10. Fandom (i videojocs)
11. Benestar físic
12. Benestar emocional
13. Infància i criança
14. Idiomes

SESSIÓ 3
-EL PÒDCAST COM A FERRAMENTA D'INNOVACIÓ A L'AULA. EXEMPLES I ESTRATÈGIES.

SESSIÓ 4
- DEL LLENGUATGE RADIOFÒNIC CLÀSSIC AL LLENGUATGE EXPANDIT DE L'ÀUDIO DIGITAL.
- MÉS ENLLÀ DEL PÒDCAST: CONTINGUTS D'ÀUDIO CREATIUS I ALTRES HIBRIDACIONS
- COM ESCRIURE PER A ÀUDIO? GUIONS, ESTRUCTURES NARRATIVES, EXEMPLES I ANÀLISIS DE PECES.
- REALITZACIÓ SONORA: RITME, TEMPO, ESPAI I PERSPECTIVA. ELS PLANS SONORS.
- LA CURA I ÚS DE LA VEU

SESSIÓ 5
- LA GRAVACIÓ D'ÀUDIO: EQUIPAMENTS I TIPS PER A COMENÇAR
- EXERCICIS PRÀCTICS DE GRAVACIÓ.
- L'EDICIÓ I EL MUNTATGE. SOFTWARES D'EDICIÓ SONORA.
- L'ÚS D'EFECTES I PLUGINS.
- ESCRIURE ESCOLTANT: TREBALL DE CREACIÓ D'UNA PEÇA SONORA
- EXERCICIS PRÀCTICS AMB EDITORS D'ÀUDIO.
- FINALITZACIÓ DEL TREBALL DE CREACIÓ D'UNA PEÇA SONORA
- MESCLA I EXPORTACIÓ DE L'ÀUDIO FINAL

SESSIÓ 6
-RECAPITULACIÓ I FORMATS INNOVADORS I DE FUTUR.
-SINERGIES AMB EL VÍDEO DEL PÒDCAST.
-LA IA I L'ÀUDIO.
- ESCOLTA COL·LECTIVA I CONCLUSIONS

Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Assistència, com a mínim, al 85% de les hores presencials i fer les tasques obligatòries fixades en el programa o encomanades per el/la tutor/a o professor/a

 

Inscripció