UVdocència:UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Innovem en…

El Vicerectorat de Formació Permanent, Transformació Docent i Ocupació, a través del Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa i des de les accions formatives dins del Laboratori d'Innovació Educativa (HUV_INN), presenta “Innovem en…”, que té l'objectiu de contribuir a la qualitat de la docència universitària amb accions formatives de 8 hores de duració, durant les quals experts i expertes en diferents àrees d'innovació educativa desenvolupen les estratègies necessàries perquè el professorat assistent puga implementar una innovació en la seua docència. Es tracta de millorar la docència perquè repercutisca en la millora dels aprenentatges dels estudiants i en el desenvolupament de les competències que els exigeix la nova societat.

NOVES ACCIONS FORMATIVES 2025:

REPETIM ESTA FORMACIÓ PER AL MES DE JUNY

Innovem en: Ferramentes interactives per a l'Ensenyança Universitària: genially, wooclap, kahoot i kaltura

Dos edicions al Campus de Burjassot els dies 3 de juny (en castellà) i 9 de juny (en valencià)

Dos edicions al Campus de Tarongers els dies 18 de juny (en castellà) i el 26 de juny (en valencià)

Termini d’inscripcions: per determinar

Accés al programa, continguts i metedologia del curs

Destinataris: PDI

Places:30

Professors: Carmen Lloret, Lidia Márquez i Vicent Bressó (Universitat de València)

Duració: 8 hores (de 10 a 14h i de 16-20h)

Innovem en: IA generativa per a la docència Universitària

Destinataris: PDI

Places:30

Professora: Verónica Sanz González (Universitat de València)

Duració: 8 hores

Data: 05 de juny de 2025

Aula:per determinar

Termini d’inscripcions: per determinar

----------------------------------------------------------------------------------------

Innovem en: Ferramentes interactives per a l'Ensenyança Universitària: genially, wooclap, kahoot i kaltura (Edició 1).

Accés al programa, continguts i metedologia del curs

Destinataris: PDI

Places:30

Professors: Carmen Lloret, Lidia Márquez i Vicent Bressó (Universitat de València)

Data: 18 de febrer de 2025

Duració: 8 hores (de 10 a 14h i de 16-20h)

Aula: 0.2 (aula polivalent) del SFPIE- amb portàtil

Termini d’inscripcions:tancada

Inscripció i accés a la plataforma:http://go.uv.es/6B4G4HV

Innovem en: Ferramentes interactives per a l'Ensenyança Universitària: genially, wooclap, kahoot i kaltura (Edició 2).

Destinataris: PDI

Places:30

Professors: Carmen Lloret, Lidia Márquez i Vicent Bressó

Duració: 8 hores (de 10 a 14h i de 16-20h)

Data: 13 de març de 2025

Duració: 8 hores (de 10 a 14h i de 16-20h)

Aula: 0.2 (aula polivalent) del SFPIE amb portàtil

Termini d’inscripcions: tancada

Inscripció i accés a la plataforma:http://go.uv.es/6B4G4HV

Innovem en: Ferramentes interactives per a l'Ensenyança Universitària: genially, wooclap, kahoot i kaltura (Edició 3).

Destinataris: PDI

Places:30

Professors: Carmen Lloret, Lidia Márquez i Vicent Bressó

Duració: 8 hores (de 10 a 14h i de 16-20h)

Data: 08 d'abril de 2025

Aula: 1.1 i aula 2.1 del SFPIE amb portàtil

Termini d’inscripcions:tancada

Inscripció i accés a la plataforma:http://go.uv.es/6B4G4HV

Innovem en: Ferramentes interactives per a l'Ensenyança Universitària: genially, wooclap, kahoot i kaltura (Edició 4).

Destinataris: PDI

Places:30

Professors: Carmen Lloret, Lidia Márquez i Vicent Bressó

Duració: 8 hores (de 10 a 14h i de 16-20h)

Data: 20 de maig de 2025

Aula: 1.1 i 0.1 del SFPIE amb portàtil

Termini d’inscripcions: tancada

Inscripció i accés a la plataforma:http://go.uv.es/6B4G4HV

Accions passades:

Innovem en "Aplicació dels Cercles de Diàleg en l'Ensenyament Universitari".

Destinataris: PDI

Places:30

Professor: Javier Espinosa Gallardo

Duració: 8 hores

Data: 23 de gener de 2024 de 10 a 14h i de 16 a 20h (canvi de data)

Duració: 8 hores

Aula: 1.1 del SFPIE

Termini d’inscripcions: tancada

Inscripció tancada

Objectius:

1. Comprendre el concepte de cercles de diàleg: Conèixer la teoria, principis i origen dels cercles de diàleg.

2. Explorar la seua aplicació en el context universitari: Com usar els cercles de diàleg per a fomentar la participació, la reflexió crítica i l'aprenentatge col·laboratiu.

3. Desenrotllar habilitats de facilitació: Ser capaços de liderar i facilitar cercles de diàleg de manera efectiva.

4. Dissenyar un cercle de diàleg adaptat a la seua assignatura: Crear un disseny personalitzat aplicable a la seua pròpia docència.

Continguts:

Bloc 1 (10.00-14.00)

  • Introducció als cercles de diàleg
  • Beneficis i aplicacions en l'ensenyament universitari
  • Taller pràctic: Mini-cercle temàtic
  • Identificació d'oportunitats a l'aula

Bloc 2 (16.00-20.00) 

  • Disseny estructurat d'un cercle de diàleg
  • Taller de facilitació en xicotets grups
  • Disseny individual d'un cercle adaptat a l'assignatura
  • Presentació de dissenys i retroalimentació

Metodologia:

- Activa i col·laborativa: Ús de dinàmiques pràctiques, anàlisis de casos i exercicis de disseny en equip.

- Enfocament pràctic: Cada participant acabarà el curs amb un cercle de diàleg dissenyat per a la seua pròpia assignatura.

- Reflexió grupal: Feedback continu per a fomentar l'aprenentatge i la millora de les propostes.

-------------------------------------------------------------------------------------

Innovem en "Bones pràctiques per a l'avaluació dels estudiants".

Professor: José Francisco Lukas Mujika de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)

Destinataris: PDI 

Places:30 

Data: 22 d'octubre 2024 de 9.30 a 13.30 i de 16 a 20h

Aula:  2.1 del SFPIE (presencial)

Duració: 8 hores

Termini d'inscripcions: des de les 10:00 h del 9 de setembre fins les 14:00 h del 13 del setembre de 2024.

Enllaç a la plataformahttp://go.uv.es/6B4G4HV 

OBJECTIUS:


-    Reflexionar sobre les potencialitats de l'avaluació per a l'aprenentatge.
-    Distingir el mesurament i la qualificació de l'avaluació.
-    Conéixer les modalitats de l'avaluació.
-    Comprendre els mecanismes de l'avaluació per a l'aprenentatge.
-    Identificar diferents procediments per a la recollida de la informació.
-    Reflexionar sobre la devolució de la informació a l'estudiant (l'informe d'avaluació).
-    Indagar les bondats de l'avaluació entre iguals i l'autoavaluació per a l'aprenentatge.
-    Revisar bones pràctiques de l'avaluació per a l'aprenentatge.


CONTINGUTS:

•    Concepte de mesurar, qualificar i avaluar
•    Avaluació orientada a la millora: retro i pro alimentació
•    Modalitats de l'avaluació:

  •   Segons l'agent
  •   Segons la finalitat
  •   Segons la temporalitat
  •   Segons els criteris

•    Avaluació per a l'aprenentatge
•    Exemples de bones pràctiques en l'avaluació per a l'aprenentatge

METODOLOGIA:

Se simultaniejaran exposicions, debats i activitats pràctiques.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------

Innovem en “Projectes d'innovació docent en educació superior: avaluació del seu impacte mitjançant tècniques de recollida de dades"

Professor: Luis Lizasoain Hernández

Data: 26 i 27 de juny 2024.

Horari: Dimecres 26 de juny 16-20 h i dijous 27 de 10-14 h.

Aules: 1.1 SFPIE (dimecres) i 2.1 SFPIE (dijous)

Duració: 8 hores.

Objectius:

Capacitar els assistents en l'ús i elaboració de qüestionaris com a instrument de recollida d'informació en el context de l'avaluació de projectes d'innovació educativa en educació superior.

Continguts:

  • Marc general de les tècniques i instruments de recollida de dades i informació.
  • Fases del procés d'elaboració d'un qüestionari.
  • Tipus de preguntes.
  • El cas específic de les escales Likert.
  • Estudi i anàlisi d'un cas.
  • Introducció a les primeres anàlisis estadístiques de dades.

Requisits: Cada assistent ha de portar el seu ordinador.

Luis Lizasoain és professor jubilat del Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació a la Universitat del País Basc. La seua línia d’investigació se centra en l’avaluació de programes, centres i sistemes educatius amb una atenció especial a les avaluacions educatives a gran escala, als estudis d’eficàcia i millora escolar i als procediments estadístics d’anàlisi multinivell.

 

Innovem en “Anàlisis de dades i avaluació de projectes d’innovació educativa en educació superior"

Professor: Luis Lizasoain Hernández

Data: 7 i 8 de març 2024.

Horari: 16-20 h i 10-14 h.

Duració: 8 hores.

Objectius

Capacitar els assistents en els conceptes i tècniques bàsics d’anàlisi de dades centrats en l’avaluació de projectes d’innovació educativa en educació superior.

Continguts

  • L’avaluació de la innovació en educació superior. Conceptes bàsics i modalitats.
  • Introducció a les tècniques i instruments de recollida de dades i informació.
  • Recursos informàtics (open and free).
  • Introducció a l’anàlisi estadística de dades en l’avaluació de projectes d’innovació.

Luis Lizasoain és professor jubilat del Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació a la Universitat del País Basc. La seua línia d’investigació se centra en l’avaluació de programes, centres i sistemes educatius amb una atenció especial a les avaluacions educatives a gran escala, als estudis d’eficàcia i millora escolar i als procediments estadístics d’anàlisi multinivell.

 

Innovem en “Com millorar l’interès, l’esforç i la motivació de l’alumnat per aprendre”.

Professorat: Francisco Imbernón

Data: 15 i 16 de maig 2024.

Horari: 16-20 hores i 9.30-13.30 hores.

Duració: 8 hores

A la Universitat volem aconseguir que l’alumnat aprenga. És per això que hem  de dirigir la nostra pràctica docent cap a la consecució de la motivació i l’interès per a l'aprenentatge. Però, és possible? Com motivar-los? Què fer?


Objectius

  • Aprendre els elements que influeixen en la motivació de l’alumnat per a aprendre.
  • Identificar els components de la motivació i de l’interès de l’alumnat en ensenyament superior.
  • Conèixer estratègies per contribuir a la creació d'un ambient d’interès i esforç a classe.

Temari

  • Motius per motivar a l’alumnat.
  • Claus per motivar l’interès de l'alumne per part del professorat.
  • Què es la motivació, l’interès, l’esforç...?
  • Classificació de les motivacions.
  • Algunes consideracions per a contribuir a la creació d'un ambient  d’interès i esforç a classe.
  • Interès per l’aprenentatge.
  • Tècniques concretes per afavorir la motivació de l’alumnat.
  • Possibles activitats per a millorar l’interès de l’alumnat.
     

Francisco Imbernón és catedràtic d'universitat de Didàctica i Organització Educativa de la Universitat de Barcelona. Ha sigut director de la Facultat de Formació del Professorat de la Universitat de Barcelona i director del Departament de Didàctica i Organització Educativa de la mateixa Universitat. Ha rebut diversos premis i ha publicat diversos llibres unipersonals sobre alternatives pedagògiques (Una alternativa pedagògica). Ha realitzat molts cursos de formació de formadors, professors d'universitat, directors d'institucions formatives i d'assessors. En el camp de la recerca, ha sigut director de diverses investigacions, tant nacionals com internacionals, i és director del grup reconegut de qualitat de la recerca de la Universitat de Barcelona sobre formació docent, així com professor visitant i de mestratges i doctorats a quatre països de la Unió Europea i diversos de Llatinoamèrica.

 

Innovem en “Metodologies actives mitjançant itineraris d'aprenentatge”

Professorat: Salvador Carrión

Data: 20 de setembre 2023

Horari: 9.30-13.30 i 16-20 hores

Duració: 8 hores

Objectius

  • Introduir les bases de les metodologies actives.
  • Descriure el treball mitjançant itineraris d'aprenentatge.
  • Proposar eines digitals per a la creació d'itineraris.
  • Desenvolupar una proposta d'itinerari d'aprenentatge.

Continguts:

  • Les metodologies actives.
  • Els itineraris d'aprenentatge.
  • Deck.toys.

Salvador Carrión és assessor d'innovació al col·legi Santísimo Sacramento i professor associat a la Facultat de Professorat de la UAM. Té més de 12 anys d'experiència com a docent en educació primària i secundària i més de 300 hores com a formador de docents per a la Conselleria de l'Educació de la CAM i altres institucions públiques i privades. És assessor del Ministeri d'Educació per a l'elaboració del currículum de Biologia-Geologia en el Reial decret d'ensenyaments mínims. I és coautor dels llibres La torre de Salfuman i Desafío en el aula.

Innovem en “Com millorar l’interès, l’esforç i la motivació de l’alumnat per aprendre”.

Professorat: Francisco Imbernón

Data: 18 i 19 d'octubre de setembre 2023.

Horari: 16-20 hores i 9.30-13.30 hores.

Duració: 8 hores

A la Universitat volem aconseguir que l’alumnat aprenga. És per això que hem  de dirigir la nostra pràctica docent cap a la consecució de la motivació i l’interès per a l'aprenentatge. Però, és possible? Com motivar-los? Què fer?

Objectius

  • Aprendre els elements que influeixen en la motivació de l’alumnat per a aprendre.
  • Identificar els components de la motivació i de l’interès de l’alumnat en ensenyament superior.
  • Conèixer estratègies per contribuir a la creació d'un ambient d’interès i esforç a classe.

Temari

  • Motius per motivar a l’alumnat.
  • Claus per motivar l’interès de l'alumne per part del professorat.
  • Què es la motivació, l’interès, l’esforç...?
  • Classificació de les motivacions.
  • Algunes consideracions per a contribuir a la creació d'un ambient  d’interès i esforç a classe.
  • Interès per l’aprenentatge.
  • Tècniques concretes per afavorir la motivació de l’alumnat.
  • Possibles activitats per a millorar l’interès de l’alumnat.

Francisco Imbernón és catedràtic d'universitat de Didàctica i Organització Educativa de la Universitat de Barcelona. Ha sigut director de la Facultat de Formació del Professorat de la Universitat de Barcelona i director del Departament de Didàctica i Organització Educativa de la mateixa Universitat. Ha rebut diversos premis i ha publicat diversos llibres unipersonals sobre alternatives pedagògiques (Una alternativa pedagògica). Ha realitzat molts cursos de formació de formadors, professors d'universitat, directors d'institucions formatives i d'assessors. En el camp de la recerca, ha sigut director de diverses investigacions, tant nacionals com internacionals, i és director del grup reconegut de qualitat de la recerca de la Universitat de Barcelona sobre formació docent, així com professor visitant i de mestratges i doctorats a quatre països de la Unió Europea i diversos de Llatinoamèrica.

Innovem en “Innov-acció: amb evidència científica i cap a la millora-transferència”

Professorat: Alejandra Cortés

Data: 27 de novembre 2023

Horari: 9.30-13.30 i 15.30-19.30 h

Duració: 8 hores

Objectius

  • Facilitar al professorat l'adquisició de les competències docents d'innovació i transferència que es consideren bàsiques en la impartició d'ensenyaments de qualitat en l'àmbit de l’ensenyament superior d’acord amb models avançats d'ensenyament actiu, de manera que el professorat format obtinga resultats tangibles en termes d'aprenentatges i satisfacció de l'alumnat dels graus i màsters en què impartisca docència (impacte individual i/o d'aula).
  • Introduir el professorat en processos de reflexió i innovació docent mitjançant la seua incorporació a grups docents i projectes d'innovació en què es puguen generar progressivament actituds positives cap a la millora permanent de la pràctica professional.
  • Adquirir estratègies per a incorporar la perspectiva innovació, recerca i transferència en les guies docents i posar-les en pràctica a l'aula.

Continguts

  • Les claus de la innovació docent i en altres àmbits universitaris.
  • La relació entre la innovació i la recerca.
  • Marcs epistemològics relacionats amb la innovació.
  • Vinculació de la innovació amb disseny i procés de recerca.
  • La construcció d'un projecte d'innovació.
  • La transferència com a peça essencial en la innovació.
  • La interacció entre innovació i gestió universitària.
  • Les bones pràctiques i projectes d'innovació.

Alejandra Cortés és catedràtica d'universitat amb el perfil d'orientació professional i directora de Qualitat i Innovació Docent de la Universitat de Saragossa. Ha rebut premis vinculats amb l'ocupabilitat, és directora de la Càtedra Col·legi Juan de Lanuza d'Innovació Educativa i va ser directora, durant 8 cursos, del màster en Educació Socioemocional de la Universitat de Saragossa, que inclou un mòdul que aborda el tema de l'emprenedoria i l'ocupabilitat en el qual exerceix com a docent. També durant 5 cursos del màster en Iniciació a la Recerca: Aprenentatge al llarg de la vida. Ha treballat com a investigadora principal en projectes nacionals i europeus de prevenció de l'abandó d'estudis, així com d'orientació educativa. Ha coordinat projectes en col·laboració amb Zaragoza Activa (Ajuntament de Saragossa), per a la qual ha elaborat un portafolis de competències per a augmentar l'ocupabilitat dels membres de la xarxa ZAC, i amb el Govern d'Aragó per a temes del portafolis del voluntariat. A més, ha publicat nombrosos articles i documents relacionats amb aquesta línia. Tot això es pot veure en el seu currículum i el seu portafolis professional en línia: Alejandracortes.net.

 

Destinataris

Aquesta acció formativa va dirigida específicament al professorat de la Universitat de València en actiu durant el període en què es desenvolupa aquest curs.

Criteris de selecció

S'aplicarà l’ordre de prioritat següent per a la selecció:

1. Categoria professional:

Catedràtic/a

Titular d'universitat

Contractat doctor/permanent laboral

Titular d'escola

Col·laborador

Ajudant doctor

Substitut

Ajudant

Associat

PIF amb càrrega docent

PID amb càrrega docent

2. Ordre d'inscripció: En igualtat de condicions, es tindrà en compte el rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds.

Nombre de places: 25.

Modalitat: sessions presencials.

Dates en què es farà: Entre setembre del 2023 i gener de 2024.

Duració: 8 hores

Període i procediment d'inscripció: La inscripció s’ha de fer des de la pàgina web del SFPIE. El termini per a la inscripció comença el 5 de juliol (a les 10 hores) i acaba el 14 de juliol de 2023 (a les 14.00 hores).

Relació d'admesos

Seguint els criteris de selecció de personal, es comunicarà l'admissió a l'activitat mitjançant correu electrònic perquè confirmen o renuncien la seua assistència. La confirmació o renúncia s'ha de fer en un termini de 7 dies naturals abans de l'inici de l'acció formativa. Si no es fa aquesta confirmació o renúncia en el període establert, s'entendrà que és una renúncia.

Penalització: Aquelles persones que no renuncien dins del període establert, seran penalitzades amb aplicació de la normativa vigent en el SFPIE.

Certificació

Per a obtenir la certificació final del curs cal assistir almenys al 85% del total de la duració del curs.

Avaluació

Quan acabe el curs, s'enviarà per correu electrònic un enllaç mitjançant el qual es podrà accedir al qüestionari d'avaluació situat a el Secretaria Virtual. L'objectiu és obtenir una valoració sobre la satisfacció del professorat participant respecte a la formació rebuda. Per a obtenir la certificació del curs és necessari haver emplenat les enquestes d'avaluació.