UVCulturaUV Logo del portal

El miedo es el mensaje

 

 

 

 


Blog del projecte:
http://elmiedoeselmensaje.juanjosemartin.com/web/publicacion/

 

 

 

 

 

 

 

 

El miedo es el mensaje és un projecte d’investigació, documentació i reflexió que es materialitza en una intervenció site specific de vinil sobre el mur que envolta actualment la planta baixa del Claustre del Centre Cultural La Nau. A més, aquest projecte es complementa amb quatre trobades entre artista, comissària i públic que culminen amb la projecció d’una pel·lícula en cada trobada, programa anomenat Exposició més enllà d’un mur.


La instal·lació El miedo es el mensaje aplega més d’un centenar de titulars de premsa que van informar sobre processos clau en diferents crisis econòmiques succeïdes en diversos països durant els últims vint anys. Per elaborar el projecte s’ha pres com a premissa la investigació en fonts primàries a manera d’estratègia, per posteriorment plantejar mitjançant aquesta instal·lació de quina manera els mitjans de comunicació transmeten les notícies en situació de crisi econòmica.

L’equip d’investigació ha delimitat la consulta dels periòdics de més tirada publicats durant quatre grans crisis econòmiques:


1992-1993 Espanya
1994-1995 Mèxic
2001 Argentina
2008 Actual crisi econòmica mundial


I ha consultat en hemeroteques, arxius públics i privats recopilats pel mateix artista i bases de dades digitals dels països implicats. Els fons documentals seleccionats han estat La Vanguardia, ABC, El País, El Mundo, Público i El Temps, per a la crisi espanyola; El Economista, Proceso, La Jornada, Universal, Excelsior i Reforma per a la crisi mexicana; i Ámbito Financiero, El Cronista, La Nación, Bae, Diario Popular, Página 12, La Prensa i El Diario per a l’argentina.

 

 

 

 

 

 

 

 

El miedo es el mensaje reuneix la trajectòria de Martín Andrés amb dues influències decisives; la teoria del filòsof canadenc Herbert Marshal McLuhan les hipòtesis del qual sobre el poder dels mitjans de comunicació partien del reconeixement de la seua potencialitat per a modifi­car el curs i el funcionament de les relacions i les activitats humanes, conegut per la seua cèlebre frase “el mitjà és el missatge”. D’altra banda, també fa referència a ...en tiempos de crisis, obra de Rogelio López Cuenca i Antoni Muntadas presentada l’any 2009 en art.es en l’àmbit d’ARCO. S’hi reunien diferents titulars de mitjans espanyols en què eixia la paraula crisi completa però sense referir-se a una de concreta.


Partint d’aquestes premisses, Martín Andrés fa un gir més, jugant amb les paraules i allunyant-se d’ambdós punts de vista per facilitar una visió més global, fonamentada en l’experiència viscuda de períodes de crisi ja superats i així, ara posats en paral·lel, es puguen identificar les diverses eines utilitzades per a contenir mitjançant la informació l’opinió i reacció dels ciutadans.

Exposició més enllà d’un mur. (*)


El projecte d’exposició s’expandeix més enllà de l’espai expositiu. Els continguts es completen amb una selecció de pel·lícules que fan referència a cada un dels períodes de crisi referits que, des de diferents punts de vista i gèneres cinematogràfics, mostren les particularitats de cada una de les crisis tractades en els titulars seleccionats.


Referent a la crisi econòmica de l’Argentina de 2001:


Memoria del saqueo. Argentina, França, Suïssa 2004.
Gènere: Documental. Direcció: Pino Solanas.
Referent a la crisi econòmica de Mèxic 1994:
Efecto Tequila. Mèxic, 2010.
Gènere: Comèdia / Drama. Direcció: León Serment.
Referent a l’actual crisi econòmica:
Margin Call. EUA, 2011.
Gènere: Drama. Direcció: JC Chandor.
Referent a la crisi espanyola de 1993:
Todos a la cárcel. Espanya, 1993.
Gènere: Comèdia. Direcció: Luis García Berlanga.


(*) Aquest cicle tindrà lloc els dies 16, 17, 20 i 24 de juliol a l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau. Cada trobada comptarà amb la presència de l’artista i de la comissària de l’exposició que presentaran la pel·lícula i la posaran en relació amb l’exposició. Així mateix, la trobada advocarà per la difusió didàctica de l’obra exposada i la creació d’un espai de discussió plural.

 

 

 

 

 
 

 

 

Juan José Martín Andrés
Sòria, 1978. Viu i treballa a València
www.juanjosemartin.com

 

Llicenciat en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València, centra el treball artístic en l’experimentació del dibuix, bé en la seua pràctica tradicional, bé aplicant noves tècniques com el dibuix digital o la instal·lació. Aquesta experimentació sorgeix després d’una selecció d’imatges preexistents que en altres moments van ocupar portades de llibres, còmics, titulars de diaris o cartells de contingut polític publicats en mitjans de comunicació de massa. A aquesta selecció, Martín Andrés hi afegeix una completa descontextualització i una nova presentació de la imatge que, fidel a l’original, ara dóna lloc a la seua obra.


Entre les seues últimes exposicions destaquen 7.000.000.000 Sistema Fallido (juntament amb Oliver Ressler & Zanny Begg), comissariada per David Arlandis i Javier Marroquí, Nymlab, València; Headers and Advertisements, Arte Santander 2011, stand Galería Aural; Fiasco (Headers Covers and Advertisements), Galería Aural, Alacant; Iraq Slides, Ruler of Darkness, Sala Espai d’Art La Llotgeta, València; Laissez Faire, CCCE L’Escorxador, Elx; Mandala Bélico, Magatzems Wall&Video, València; Conspiracy Narraciones Cotidianes, Centro 14, Alacant; La región más transparente del aire, MAV- València.


La seua obra ja figura en col·leccions com CAB Centro de Arte Caja Burgos, Col·lecció DKV, Diputació d’Alacant, Universitat Politècnica de València, Escuela Nacional de Artes Plásticas de la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic (ENAP-UNAM) de Mèxic DF, Instituto Politécnico Nacional de Mèxi­c DF, Col·lecció CARSA art digital, Col·lecció Valdearte, Ajuntament d’Alacant, Mislata, Pamplona, Sagunt i Sòria.