Logo de la Universitat de València Logo Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació Logo del portal

L'Institut López Piñero i l'Aula de Cinema de la Universitat organitzen este cicle sobre la cal·ligrafia al Palau de Cerveró

 

L'Institut d'Història de la Medicina i de la Ciència López Piñero (centre mixt del CSIC i la Universitat de València), amb seu al Palau de Cerveró, i l'Aula de Cinema de la UVEG, presenten el cicle cinematogràfic Cal·ligrafies de la malaltia, en el marc de l'exposició temporal del mateix nom organitzada pel Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la UVEG i el mateix IHMC López Piñero, i comissariada per Ricard Huerta, director de l'Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives. El cicle es desenvoluparà durant els mesos d'octubre i novembre, començant dijous que ve 4 d'octubre amb la projecció del curtmetratge documental Ressonàncies magnètiques (Isaki Lacuesta, Espanya, 2003), i altres documents audiovisuals de caràcter artístic sobre les altres cal•ligrafies. El dimart 16 d'octubre, es podrà veure En la ciudad sin límites (Antonio Hernández, Espanya i Argentina, 2002). Per la seua banda, el següent dijous 25 d'octubre es projectarà The Pillow Book (Peter Greenaway, Regne Unit, França, Països Baixos i Luxemburg, 1995). I per a tancar el cicle, el dijous 8 de novembre es projectarà Ying Xiong (Hero) (Zhang Yimou, Hong Kong, Xina, 2002).

Les projeccions, que tindran lloc a les 18 hores en la sala de conferències del Palau de Cerveró, seran en versió original, si és el cas amb subtítols en castellà. Cada sessió comptarà amb una presentació prèvia a càrrec de l'Aula de Cinema de la Universitat i un col·loqui posterior en què podrà participar el públic assistent. El cicle, com la pròpia exposició, presenta l'escriptura manual com un element de la cultura visual, redescobrint la seua riquesa i valor artístic en un moment en què ha sigut desplaçada per les tecnologies de la comunicació. El cicle dirigeix així mateix la seua mirada, de manera particular, cap a la cal•ligrafia xinesa, que constitueix al seu torn un dels espais en què s'organitza l'exposició, a través de la col•laboració de l'Institut Confuci de la UVEG.

La primera sessió s'ocupa de les altres cal•ligrafies, mostrant elements que «escriuen» el relat de les malalties, com ara ressonàncies magnètiques o radiografies. En primer lloc es projectarà Ressonàncies magnètiques, un documental científic que investiga la creació en el cervell d'experiències estètiques, escanejant-ho a través del procés de ressonància magnètica. A continuació es presentaran pel·lícules de Man Ray en les que pot veure's el que ell mateix va denominar rayographs, açò és, imatges fotogràfiques obtingudes per mitjà de l'exposició a la llum directa d'objectes translúcids o opacs sobre una superfície fotosensible. La sessió es tancarà amb alguns dels treballs de l'artista Hugh Turvey, que fa servir la tècnica mèdica de la radiografia per a crear composicions artístiques.

En la segona sessió, el llargmetratge En la ciudad sin límites ens acosta a un drama familiar al voltant de la figura d'un pare malalt. El seu fill Víctor es reuneix amb la seua família a París per a cuidar-lo. Un dia, el sorprén tirant les medicines i vestint-se d'amagat per a intentar escapar de la clínica. Víctor, commogut per la soledat de l'ancià, intenta guanyar-se la seua confiança i acaba convertint-se en el seu còmplice.

D'altra banda, la pel·lícula del següent dijous, The Pillow Book, presenta l'escriptura sobre pell humana com una experiència sensorial, subratllant a través d'una metàfora visual l'aspecte sensible i tàctil del text, de gran valor plàstic. Nagiko és filla d'un cal·lígraf japonés i, obsessionada pels llibres i la cal·ligrafia, utilitza el seu cos com a suport per a l'escriptura.

Finalment, el dijous 8 de novembre tindrà lloc la projecció de Ying Xiong (Hero), pel·lícula de cavalleria en la qual la cal·ligrafia xinesa té prou importància. La història ens trasllada a la Xina del segle III a. de C. El país està dividit en diferents regnes, que lluiten entre si per a aconseguir la supremacia. El rei Qin viu obsessionat amb la idea d'unificar Xina i convertir-se en el seu primer emperador. Un home es presenta en el seu palau assegurant haver vençut els seus tres enemics més letals.

 

Data 16 d’octubre de 2012 de 18:00 a 21:00. Dimarts.

 
 
Lloc de realització

Sala de conferències de l'institut (Palau de Cerveró. Plaça Cisneros, 4. València)

 
Organitza

Institut d'Història de la Medicina i de la Ciència López Piñero i Aula de Cinema de la Universitat de València.

http://www.ihmc.uv-csic.es/

 
difusion.ihmc@uv.es

 
Més informació