NOTA: Qualsevol consulta o incidència sobre els procediments de Pràctiques externes/Pràcticum de la Facultat de Dret s'han de remetre per tiqueting.
1. Informació general
Les pràctiques externes són una activitat de naturalesa formativa realitzada pels estudiants en empreses, despatxos, institucions i altres entitats. Té com principal objectiu permetre als estudiants aplicar i complementar els coneixements adquirits en la seua formació acadèmica afavorint, al mateix temps, l'adquisició de competències que els preparen per a l'exercici d'activitats professionals, faciliten la seua ocupació i fomenten la seua capacitat d'empreniment.
La Facultat de Dret considera les pràctiques externes com una metodologia important i necessària en l'aprenentatge i preparació dels seus estudiants i, al mateix temps, de vinculació amb la societat.
L'organització, planificació i gestió de les pràctiques externes correspon a ADEIT, Fundació Universitat-Empresa de la Universitat de València en coordinació amb la Comissió de Pràctiques de la Facultat de Dret.
Totes les pràctiques de les diferents titulacions de la Facultat de Dret estan tutelades i supervisades per un professor tutor de la Facultat de Dret.
2. Calendari de Processos
En el següent document es poden consultar totes les dates importants que ha de tenir en compte l'estudiant de pràctiques al llarg del curs acadèmic, classificades per titulacions.
3. Sol·licitud de les Pràctiques
El procediment s'iniciarà quan l'estudiant matricule les Pràctiques externes juntament amb la resta d'assignatures al mes de juliol.
No obstant això, a partir de la celebració de les sessions informatives (7 de maig de 2025) s'obren els següents terminis:
- Presentació de propostes d'autopràcticum (veure punt 5)
- del 1er quadrimestre: fins el 31 de juliol de 2025
- del 2on quadrimestre: fins el 28 de novembre de 2025
- Comunicació per tiqueting de la intenció de presentar autopràcticum del 2º quadrimestre*: fins el 31 de juliol de 2025
- Presentació de sol·licituds de reconeixement de les pràctiques per experiència professional: fins l'11 de juliol de 2025 (veure punt 8)
- Comunicació per tiqueting de l'àrea d'interés de la pràctica per part de l'estudiantat del doble grau Dret-Criminologia (àrea jurídica o àrea criminològica) i de l'estudiantat del doble grau Dret-CCPP (àrea jurídica o àrea politològica): fins el 31 de juliol de 2025.
* Com que el termini de presentació d'autopràcticum del segon quadrimestre finalitza en data posterior a l'elecció de places per ranking, és obligatori comunicar per tiqueting la intenció d'optar per la modalitat d'autopràcticum i el compromís de presentar la proposta abans del 28 de novembre de 2025.
Si l’alumne/a comunica la intenció de fer l' “autopràcticum” al segon quadrimestre i no presenta la documentació dins el termini (per exemple, no ha trobat empresa), haurà de triar plaça entre les que no s'hagen ocupat a l'acte d'elecció del mes de setembre.
Si l’alumne/a elegeix plaça en ranking, en cap cas podrà presentar posteriorment proposta d'autopràcticum ja que la plaça d'ADEIT elegida és irrenunciable.
NOTA IMPORTANT: L'estudiantat del Grau de Ciències Polítiques i Adm. Pública i dels dobles Grau Dret-CCPP i Sociologia-CCPP del pla 2010 (sense docència) haurà de fer obligatòriament les pràctiques en el 1er quadrimestre. Els del pla 2021 indistintament al 1r o 2on quadrimestre.
4. Matrícula
La matrícula de les pràctiques s'ha de formalitzar al mateix temps que la resta d'assignatures en el procés ordinari de matrícula.
No s'han de matricular els estudiants que no compleixen els requisits acadèmics establerts per a cada titulació i que es poden consultar en l'apartat "Pràctiques Graus / Pràctiques Dobles Graus".
5. Modalitats de les Pràctiques (1): Autopràcticum
Per pròpia iniciativa, l’estudiant pot localitzar un lloc per fer la pràctica,que denominem “Autopràcticum”, la idoneïtat de la qual és valorada per la Comissió de Pràctiques de la Facultat de Dret.
S'han de respectar les següents regles:
- No es pot realitzar l'autopràcticum en dos o més llocs diferents
- No es pot realitzar un “Autopràcticum” en un lloc en el qual existisca relació de parentiu fins a tercer grau amb els responsables dels òrgans de direcció de l'empresa o entitat o dels tutors/es.
Les activitats de les pràctiques ha de coincidir en alguns dels programes-tipus proposats:
- Programes Formatius Titulacions Facultat de Dret
- Programes Formatius Doble Grau ADE-Dret (el curs 2025-26 la gestió correspondrà a la Facultat d'Economia)
- Programes Formatius Sociologia-CCPP (el curs 2025-26 la gestió correspondrà a la Facultat de Dret)
En el cas de no coincidir amb cap programa, s'ha de fer en la sol·licitud una descripció del projecte formatiu.
Procediment:
- Descarregar el següent formulari
- Titulacions de la Facultat de Dret
- Doble Grau ADE-Dret (veure procediment en la Facultat d'Economia)
- Doble Grau Sociologia-CCPP
- Presentar el formulari degudament emplenat per registre electrònic des del 7 de maig fins el 31 de juliol (per fer les pràctiques al 1er quadrimestre) o fins el 28 de novembre (per fer les pràctiques el 2on quadrimestre)
La resolució de la Comissió de Pràctiques (favorable o desfavorable) es notificarà a l'estudiant al mateix expedient on s'inicie el procediment.
6. Modalitats de les Pràctiques (2): Rànquing
Els estudiants admesos que no presenten proposta d'autopràcticum (o aquesta no haja estat aprovada per la Comissió) han de elegir una de les places ofertades per ADEIT.
L'ordre d'elecció estarà determinat per la nota mitjana de l'expedient a data 1 de setembre de 2025 per als estudiantes que trien plaça tant del 1r com del 2n quadrimestre.
En la web de la Facultat i en la web d'ADEIT es publicarà la relació de places ofertades d'entre les quals l'estudiant ha d'elegir. En aquesta relació constaran dades de l'empresa, població, període de la pràctica, requisits addicionals, activitats a realitzar i si hi ha o no remuneració.
Els/les estudiants que han gaudit d'una estància de mobilitat el curs anterior han de complir els mateixos requisits de nombre de crèdits superats que la resta dels/les matriculats en el grau. No obstant això, atès que, quan s’elaboren les llistes d’admesos/as en alguns casos encara no es disposa de l’expedient actualitzat de l’estudiant/a (notes oficials obtingudes a la universitat de destinació), es computaran com a superats els crèdits inclosos en el contracte d'estudis (només a efectes de compliment de requisits). Per tots els estudiants, la nota mitjana per l'elecció de la plaça en la modalitat de rànquing serà la que conste a l'expedient a data 1 de setembre, encara que no s'hagen efectuat els reconeixements dels crèdits internacionals.
7. Assignació de tutor/a i lliurament d'acords de pràctiques
Assignació de tutor/a d’Universitat
Una vegada triades les places de pràctiques, la Comissió de Pràctiques distribueix els/les professors/as que s’encarregaran de la tutela de l’assignatura “Pràctiques externes/Pràcticum” entre el professorat que ha assumit docència en l’assignatura aquest curs acadèmic.
Lliurament d’acords de pràctiques
El format de l'acord o conveni de pràctiques acadèmiques externes és únicament digital (document en pdf) pel que es remetrà de manera telemàtica, via correu electrònic, a totes les parts interessades: tutor acadèmic, tutor d'empresa i estudiant.
8. Reconeixement de la pràctica per experiència profesional
Poden demanar el reconeixement de les pràctiques aquells estudiants que hagen realitzat alguna activitat professional que s'ajuste al contingut de la titulació corresponent.
Els/les funcionaris i contractats (grups A i B) en l’administració pública que acrediten una experiència laboral amb contingut suficient ajustat a la titulació. Són excloses expressament, a l’efecte de reconeixement, les activitats corresponents a les funcions exercides per funcionaris dels grups D i E.
Els/les funcionaris del grup C poden demanar el reconeixement de les funcions exercides en la seua activitat professional (sempre que siguen assimilables a les dels grups de titulació A o B).
Amb independència del seu contingut, són expressament excloses del règim de reconeixement les pràctiques extracurriculars. Tampoc es reconeixen en cap cas les activitats realitzades a empreses, institucions o organismes, quan no hi haja contracte laboral o mercantil.
Procediment:
- Descarregar el següent formulari:
- Presentar el formulari degudament emplenat per registre electrònic:
- Adjuntar la següent documentació:
- Full de serveis o Vida Laboral
- Certificat de l’empresa o de la institució, signat i segellat pel seu director o responsable, on es faça constar l’antiguitat al lloc, la categoria professional i una descripció detallada de la feina que es fa.
- Memòria original, personalitzada i signada per el/l’estudiant que demana el reconeixement, on descriga detalladament les tasques professionals exercides a l’empresa o la institució, amb una extensió de 5 a 10 pàgines.
Resolució:
La Comissió de Pràctiques de la Facultat de Dret resoldrà les sol·licituds de reconeixement abans de les sessions d’elecció de places de pràctiques curriculars.
La resolució es notificarà a l'estudiant al mateix expedient on s'inicie el procediment. Si és favorable, s'inclourà a l'expedient acadèmic de l'estudiant mitjançant la nota "Apte" i comportarà el pagament de les taxes acadèmiques corresponents. La resolució desfavorable comportarà la inclusió de l'estudiant en el llistats d'elecció per ranking.
9. Avaluació de la pràctica
Una vegada acabada la pràctica i en el termini màxim de deu dies hàbils, l’estudiant ha de lliurar al tutor/a acadèmic/a una memòria d’activitats realitzada, seguint les seues indicacions.
El/la tutor/a de l’empresa o de la institució rebrà en acabar les pràctiques de manera telemàtica l’Informe final d’avaluació, que ha d’emplenar i enviar telemàticament al tutor/a acadèmic/a.
L’avaluació de la pràctica es realitza atenent els aspectes següents, cadascun dels quals té un pes específic en la qualificació final, i és condició imprescindible el compliment de tots ells per superar l’assignatura:
- 30% Informe del tutor/a de pràctiques de l’empresa o de la institució.
- 10% Assistència a tutories i a cursos i seminaris d'orientació laboral
- 60% Presentació de memòria final on s'exposarà les raons per les quals s'ha triat la plaça, la importància de les pràctiques professionals en la seua formació, la caracterització de l'àmbit de treball i de l'entitat de les pràctiques, el pla de treball i el seu desenvolupament, les aplicacions professionals de les pràctiques en el sector i les conclusions.
10. Guia de pràctiques
- Guia de l'estudiant de titulacions de la Facultat de Dret
- Guia de l'estudiant d'ADE-Dret
- Guia de l'estudiant Sociologia-CCPP
- Guia de protecció de dades per a estudiants de pràctiques
- Guia del tutor/a acadèmic - Facultat de Dret (pendiente de publicación)
11. Pràctiques no remunerades: Afiliació i cotizació de l'estudiantat