
Els professors Silvia Barona Vilar i Fernando Martín Diz, membres de l'equip investigador del projecte Justícia sostenible en estat de mudança global (JUSOST), van participar l'1 de juliol de 2026 en el congrés «IA, prova i procés: enfocament nacional i europeu», celebrat a la Universitat Pontifícia Comillas (ICADE), en el marc del I Curs d'Estiu del Mòdul Jean Monnet IECELS (The Influence of European Case Law on the Evidence Law of National Legal Systems).
La trobada va reunir destacats especialistes nacionals i internacionals per a analitzar l'impacte de la intel·ligència artificial sobre el dret probatori, el procés judicial i l'evolució de la jurisprudència europea, abordant els principals reptes jurídics que planteja la incorporació de tecnologies algorítmiques en l'Administració de Justícia.
La Prof. Dra. Silvia Barona Vilar va intervindre en la taula dedicada a la intel·ligència artificial en les decisions judicials, amb la conferència «Decisió judicial amb algoritmes i per algoritmes, és possible? Límits i marc jurídic», en la qual va analitzar les possibilitats i els límits de l'ús de sistemes algorítmics en la funció jurisdiccional, incidint en la necessitat de preservar les garanties processals, la independència judicial i els drets fonamentals en un context de creixent digitalització de la justícia.
Per la seua banda, el Prof. Dr. Fernando Martín Diz va presentar la ponència «Ús de solucions d'IA pel jutge en la valoració de la prova», centrada en l'anàlisi de les eines d'intel·ligència artificial aplicades a l'activitat probatòria i en els desafiaments que aquestes plantegen per a la valoració judicial de la prova, la motivació de les resolucions i la transparència de les decisions.
La participació de tots dos investigadors posa de manifest la implicació del projecte JUSOST en l'estudi dels efectes de la intel·ligència artificial sobre el procés judicial i la tutela dels drets fonamentals, contribuint al debat acadèmic europeu sobre la transformació digital de la justícia i el desenvolupament de models processals sostenibles, garantistes i adaptats als desafiaments tecnològics del segle XXI.





