Logo de la Universitat de València Logo Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva Logo del portal

.

Bacteris intestinals influeixen en la recuperació immunològica de les persones amb VIH

• 5 de maig de 2016
Image de la noticia

Un estudi internacional coordinat per la Fundació per al Foment de la Recerca Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (FISABIO), la Universitat de València, el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i l’Hospital Ramón y Cajal ha descobert que un conjunt de bacteris de la microbiota intestinal influeix en la recuperació immunològica de les persones afectades per VIH.

Aquests bacteris podrien, per tant, repercutir en l’eficàcia del tractament davant el VIH.

Els resultats de l’estudi, publicats en la revista eBioMedicine, podrien ajudar a dissenyar noves teràpies per a la prevenció de complicacions associades a la immunodepressió i a la inflamació crònica, com ara diverses malalties associades a l’envelliment que apareixen més precoçment i amb major freqüència en les persones amb VIH.

“Els pacients amb VIH pateixen alteracions persistents en el sistema immunitari i una inflamació intestinal crònica, provocada en part per unes toxines produïdes per les cèl·lules humanes com a resposta a la infecció. En aquest treball hem demostrat que, durant el tractament antiretroviral, determinats bacteris presents en l’intestí s’activen per acumular aquestes molècules inflamatòries en el seu interior”, explica l’investigador del CSIC Manuel Ferrer, de l’Institut de Catàlisi.

“Disminueix amb això –prossegueix Ferrer– la concentració lliure d’aquestes toxines en l’intestí i atenua la inflamació. En resum, els individus que presenten majors nivells d’activitat d’aquests bacteris mostren millor recuperació immunològica”.

L’estudi ha analitzat els bacteris intestinals de la femta de subjectes sans i de pacients amb VIH amb diferents graus de control de la infecció i de recuperació immunològica. Concretament, van estudiar els nivells d’activitat dels bacteris que habiten en el tracte gastrointestinal i que formen la flora intestinal.

“Els resultats van mostrar que les alteracions immunològiques induïdes pel VIH provoquen al seu torn una alteració dràstica en l’activitat dels bacteris intestinals significativament diferent en els pacients amb recuperació immunològica”, comenta Andrés Moya, investigador de la Universitat de València i la Fundació FISABIO.

Aquests resultats suggereixen una interrelació entre l’activitat bacteriana i la resposta immune, alterada a conseqüència del VIH o del tractament antiretroviral. “Els bacteris intestinals dels pacients amb VIH l’organisme dels quals respon adequadament als antiretrovirals tenen una composició i comportament diferents dels que experimenten una recuperació insuficient durant el tractament. És possible llavors que alguns subjectes responguen millor als antiretrovirals perquè el seu sistema immune afavoreix la presència d’aquests bacteris beneficiosos que, al mateix temps, afavoreix la recuperació”, afegeix l’investigador Sergio Serrano-Villar, de l’Hospital Ramón y Cajal.

L’ajuda dels bacteris intestinals, apunta l’estudi, és per tant fonamental per a la restauració immunològica de les persones amb VIH. Els tractaments antiretrovirals podrien tenir un major efecte en la salut de les persones amb VIH si es combinaren amb teràpies dirigides a la modulació de la microbiota intestinal per crear un ambient favorable per a la recuperació immunològica. “El disseny de nous aliments probiòtics podria ser una opció”, manifesta Ferrer.

“Aquest treball forma part d’un programa de recerca en microbioma humà orientat a l’anàlisi funcional de la microbiota i les seues implicacions clíniques”, conclou Moya.

En l’estudi han participat també la Universitat CEU San Pablo, la Universität Hohenheim (Alemanya), el Centro de Investigación Biomédica en Red de Epidemiología y Salud Pública, l’Hospital Universitario La Paz, l’Hospital Virgen del Rocío i l’Hospital Clínico San Carlos.

Article:

Sergio Serrano-Villar, David Rojo, Mónica Martínez-Martínez, Simon Deusch, Jorge F. Vázquez-Castellanos, Rafael Bargiela, Talía Sainz, Mar Vera, Santiago Moreno, Vicente Estrada, María José Gosalbes, Amparo Latorre, Jana Seifert, Coral Barbas, Andrés Moya, Manuel Ferrer. Gut Bacteria Metabolism Impacts Immune Recovery in HIV-infected Individuals. eBioMedicine. DOI:  10.1016/j.ebiom.2016.04.033

Peu de fotografia:

L’estudi ha analitzat els bacteris intestinals de la femta de subjectes sans i de pacients amb VIH amb diferents graus de control de la infecció i de recuperació immunològica. Font de la imatge: CSIC