• .

CONFERENCIA ANTONIO LAZCANO

12/12/17

Simbiosis y evolución: Lynn Margulis y el origen de las células eucariontes. Sala Darwin, Campus de Burjassot-Paterna. Dimarts 12 desembre de 2017, 13 h.

SEMINAR(i): PALEOTIME MACHINES TO UNVEIL THE FUTURE OF BIODIVERSITY

10/11/17

WHO?: Dr. DAVID NOGUÉS-BRAVO (Museum Natural History Denmark, University of Copenhagen) WHAT?: PaleoTime machines to unveil the future of biodiversity WHEN?: Friday 10/11/2017 – 12:30 h WHERE?: Seminar room ICBiBE - SS6 (lower-ground floor, Institutes building) ABSTRACT: Ecologists are increasingly interested in understanding how biological diversity will respond to climate change. Past biodiversity dynamics recorded in paleo-archives show a broad array of responses, including tolerance, microevolution, migration, and extinction, occurring across a broad range of taxonomic, temporal and spatial scales. However, this knowledge is fragmented within disciplinary and scale boundaries. I will outline cross-disciplinary approaches that will better apprehend the mechanisms allowing species to survive, facilitating prediction of changes in future biological diversity. I will also provide study cases of my recent research (from woolly mammoths to H. sapiens sapiens) to illustrate how analyzing past biodiversity responses to climate change will increase our ability to anticipate responses of biological diversity to global warming.

CONFERÈNCIA ANNA TRAVESET

07/11/17

Pèrdua de biodiversitat: causes i conseqüències per a la humanitat. Sala Darwin, Campus de Burjassot-Paterna. Dimarts 7 de novembre de 2017, 13:00 h.

A la imatge apareixen d’esquerra a dreta: Carlos Vargas, Amparo Latorre, Rosario Gil i Andrés Moya.

Descobreixen que el genoma d’un bacteri relacionat amb la buguenvíl·lia està format per un fet biològic inèdit

28/10/17

Una recerca de l’Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva (ICBiBE-UV) i de l’Institut de Biologia Integrativa de Sistemes (I2SysBio), centre mixt CSIC-UV, ha descrit el genoma de 'Tremblaya phenacola', un bacteri present a l’interior de cotonet, insecte paràsit de la buguenvíl·lia. El fenomen inèdit és que aquest genoma està format per la fusió de l’ADN de dos tipus bacterians molt allunyats filogenèticament.

[Llegir més]

SEMINAR(i): SIZE RESPONSE TO TEMPERATURE IN AQUATIC ORGANISMS

26/10/17

WHO?: Dr. ALEKSANDRA WALCZYŃSKA (Jagiellonian University , Kraków) WHAT?: The size response to temperature in aquatic organisms: mechanisms and adaptiveness WHEN?: Thursday 26/10/2017 – 12:00 h WHERE?: Seminar room ICBiBE - SS6 (lower-ground floor, Institutes building) ABSTRACT: The common observation of size decrease with increasing temperature, known as the Temperature-Size Rule (TSR), was called the biggest life history puzzle because of its counterintuitive pattern. Neither the mechanisms causing this phenomenon, nor its adaptive significance, are well understood. In a series of short experiments on aquatic organisms I tested the existing hypotheses on the proximate and ultimate factors behind TSR. The results show that TSR is an adaptation to temperature-dependent oxygen availability and is realized through cell size decrease at higher temperature. Additionally, I determined the optimal thermal range for TSR.