• .

CONFERENCIA ANTONIO LAZCANO

12/12/17

Simbiosis y evolución: Lynn Margulis y el origen de las células eucariontes. Sala Darwin, Campus de Burjassot-Paterna. Dimarts 12 desembre de 2017, 13 h.

SEMINAR(i): PALEOTIME MACHINES TO UNVEIL THE FUTURE OF BIODIVERSITY

10/11/17

WHO?: Dr. DAVID NOGUÉS-BRAVO (Museum Natural History Denmark, University of Copenhagen) WHAT?: PaleoTime machines to unveil the future of biodiversity WHEN?: Friday 10/11/2017 – 12:30 h WHERE?: Seminar room ICBiBE - SS6 (lower-ground floor, Institutes building) ABSTRACT: Ecologists are increasingly interested in understanding how biological diversity will respond to climate change. Past biodiversity dynamics recorded in paleo-archives show a broad array of responses, including tolerance, microevolution, migration, and extinction, occurring across a broad range of taxonomic, temporal and spatial scales. However, this knowledge is fragmented within disciplinary and scale boundaries. I will outline cross-disciplinary approaches that will better apprehend the mechanisms allowing species to survive, facilitating prediction of changes in future biological diversity. I will also provide study cases of my recent research (from woolly mammoths to H. sapiens sapiens) to illustrate how analyzing past biodiversity responses to climate change will increase our ability to anticipate responses of biological diversity to global warming.

CONFERÈNCIA ANNA TRAVESET

07/11/17

Pèrdua de biodiversitat: causes i conseqüències per a la humanitat. Sala Darwin, Campus de Burjassot-Paterna. Dimarts 7 de novembre de 2017, 13:00 h.

En la imatgen aparecen de izquierda a derecha: Carlos Vargas, Amparo Latorre, Rosario Gil y Andrés Moya.

Descubren que el genoma de una bacteria relacionada con la buganvilla está formado por un hecho biológico inédito

28/10/17

Una investigación del Instituto Cavanilles de Biodiversidad y Biología Evolutiva (ICBiBE-UV) y del Instituto de Biología Integrativa de Sistemas (Y2SysBio), centro mixto CSIC-UV, ha descrito el genoma de 'Tremblaya phenacola', una bacteria presente en el interior de cotonet, insecto parásito de la buganvilla. El fenómeno inédito consiste en que este genoma está formado por la fusión del ADN de dos tipos bacterianos muy alejados filogenéticamente.

SEMINAR(i): SIZE RESPONSE TO TEMPERATURE IN AQUATIC ORGANISMS

26/10/17

WHO?: Dr. ALEKSANDRA WALCZYŃSKA (Jagiellonian University , Kraków) WHAT?: The size response to temperature in aquatic organisms: mechanisms and adaptiveness WHEN?: Thursday 26/10/2017 – 12:00 h WHERE?: Seminar room ICBiBE - SS6 (lower-ground floor, Institutes building) ABSTRACT: The common observation of size decrease with increasing temperature, known as the Temperature-Size Rule (TSR), was called the biggest life history puzzle because of its counterintuitive pattern. Neither the mechanisms causing this phenomenon, nor its adaptive significance, are well understood. In a series of short experiments on aquatic organisms I tested the existing hypotheses on the proximate and ultimate factors behind TSR. The results show that TSR is an adaptation to temperature-dependent oxygen availability and is realized through cell size decrease at higher temperature. Additionally, I determined the optimal thermal range for TSR.