Logo de la Universitat de València Logo Institut Interuniversitari López Piñero Logo del portal

Partint de la hipòtesi de que la psiquiatria s'enfronta a una important crisi de legitimitat que, en bona mesura, es deriva de la seua insistència en abordar l'estudi de la subjectivitat amb els mètodes i les categories de la ciència natural, aquest projecte d'investigació es proposa examinar des d'una perspectiva multidisciplinària (històrica, filosòfica, clínica, antropològica, ètica i literària) els orígens, fonaments, possibilitats i implicacions d'una aproximació holista, complexa, reconstructiva i hermenèutica a l'experiència de la bogeria i el patiment psíquic com la propugnada per la psicopatologia estructural i, més concretament, per la psicopatologia d'inspiració fenomenològica. D'aquesta manera, el projecte pretén abordar fonamentalment (1) els orígens i fonaments de la psicopatologia estructural a l'Europa del període d'entreguerres; (2) la recepció, circulació i apropiació dels principis, conceptes i categories de la psicopatologia fenomenològica i existencial en la psiquiatria espanyola des de mitjans del segle XX; i (3) la rellevància actual del projecte, els objectius i els mètodes de la psicopatologia estructural des del punt de vista assistencial, ètic i epistemològic en el context de la insatisfacció regnant amb l'empobriment de l'activitat psicopatològica i el creixent interès historiogràfic i cultural per l'experiència de l'alteritat i les narratives de la malaltia mental.
“CATÀSTROFE SANITÀRIA I COOPERACIÓ INTERNACIONAL EN TEMPS DE CRISI. EUROPA 1918-1945” és un projecte coordinat que continua “Polítiques de salut a l'Europa del segle XX” del grup SANHISOC/Health in Society (www.sanhisoc.es), integrat per grups de les Universitats de València i Alacant. Introdueix la perspectiva transnacional i l'anàlisi comparada considerant el marc internacional de la cooperació sanitària, les polítiques nacionals de salut, les institucions, els experts i els organismes internacionals, i la configuració de discursos i agents hegemònics en la definició dels grans problemes de salut i la seua gestió a diferents països. La història transnacional i l'anàlisi de la diplomàcia internacional van més enllà la investigació tradicional centrada en contextos nacionals com a escenari explicatiu. Hipòtesi principal: des del Període entreguerres fins a la Guerra freda va anar cobrant importància creixent la cooperació internacional com a referent ineludible de les polítiques públiques nacionals davant de les catàstrofes sanitàries, l'ajuda alimentària, la lluita contra les epidèmies, les malalties de la pobresa i socials. El subprojecte “ALERTA SANITÀRIA I AJUDA ALIMENTÀRIA INTERNACIONAL” analitza: 1. Alertes sanitàries, diplomàcia internacional i fam; 2. Regulació internacional de productes tòxics; 3. Investigació experimental sobre vacunes; 4. Patents i indústria farmacèutica; 5. Origen de la toxicologia ambiental.

Llista Projectes Investigació IILP 2019
Investigador Especifica
Projecte
Financiat
BARONA VILAR, José Luis

20180326

20180998

Catástrofe Sanitaria y Cooperación Internacional en Tiempos de Crisis:

Europa 1918-195 (HAR2017-82366-c2-1-P)

Revisión científica de textos alusivos al patrimonio cultural y científico de la

Universitat y de la ciudad de Valencia desde la mirada de los objetivos de

desarrollo sostenible (ODS). Agenda 2030 Naciones Unidas.

BERTOMEU SÁNCHEZ, José Ramón

20160230

20200528

Vivir en un mundo tóxico: expertos, regulaciones y controversias públicas