Logo de la Universitat de València Logo Institut Interuniversitari López Piñero Logo del portal

El projecte planteja (1) l’estudi de diversos aspectes del procés de creació del sistema mèdic iniciat a finals del segle XIII i que ha arribat fins als nostres dies, (2) l’estudi del procés de vernacularització del saber mèdic, científic i tècnic paral·lel al renaixement urbà baixmedieval, en particular en el marc català però també en alguns contextos mediterranis pròxims, i (3) la recepció d’aquests processos en la literatura, en el lèxic i en l’art. S’enriquiran els recursos digitals en marxa, creats amb l’ajuda de projectes anteriors (bases de dades Sciència.cat DB i MedCat), i se’n crearan de nous (bases de dades FalconAr i MedNav), i es produiran diverses edicions crítiques i estudis especialitzats. També potenciarem els apartats de divulgació de la recerca que hi ha a Sciència.cat i a FalconAr.
Partint de la hipòtesi de que la psiquiatria s'enfronta a una important crisi de legitimitat que, en bona mesura, es deriva de la seua insistència en abordar l'estudi de la subjectivitat amb els mètodes i les categories de la ciència natural, aquest projecte d'investigació es proposa examinar des d'una perspectiva multidisciplinària (històrica, filosòfica, clínica, antropològica, ètica i literària) els orígens, fonaments, possibilitats i implicacions d'una aproximació holista, complexa, reconstructiva i hermenèutica a l'experiència de la bogeria i el patiment psíquic com la propugnada per la psicopatologia estructural i, més concretament, per la psicopatologia d'inspiració fenomenològica. D'aquesta manera, el projecte pretén abordar fonamentalment (1) els orígens i fonaments de la psicopatologia estructural a l'Europa del període d'entreguerres; (2) la recepció, circulació i apropiació dels principis, conceptes i categories de la psicopatologia fenomenològica i existencial en la psiquiatria espanyola des de mitjans del segle XX; i (3) la rellevància actual del projecte, els objectius i els mètodes de la psicopatologia estructural des del punt de vista assistencial, ètic i epistemològic en el context de la insatisfacció regnant amb l'empobriment de l'activitat psicopatològica i el creixent interès historiogràfic i cultural per l'experiència de l'alteritat i les narratives de la malaltia mental.
MUSAUPOL estudia la cultura científica i tecnològica en Espanya durant la Transició, en dos espais (l’aula i el museu) privilegiats per entendre la co-producció de cultura i societat. Presenta un espectre ampli de casos que analitzen la construcció de les pràctiques pedagògiques de les ciències experimentals i la musealització i patrimonialització de la ciència i la tecnologia, en estreta connexió amb els processos polítics. Proposa una nova manera d’apropar-se a un període amb una historiografia ja sòlida i extensa però encara jove, a través de la història de la ciència i la tècnica i un ventall de metodologies: des de fonts tradicionals com les manuscrites i les impreses, fins a anàlisi d’objectes i espais museològics i història oral. MUSAUPOL estudia les interaccions i interseccions de la cultura científica i tecnològica amb els processos de canvi polític que es van viure en Espanya arran de la fi de la dictadura franquista. Estudia els règims de co-producció de la cultura científica i tecnològica en el museu i l’aula i de la societat civil i l’esfera política, en el marc de la Transició en Espanya, com procés de canvi polític cap a una nova institucionalitat democràtica.
MATCULTMED investiga les interaccions i interseccions entre la ciència, la tècnica i la medicina, en un marc que combina recerca històrica amb innovació pedagògica i treball patrimonial i museològic. Proporciona un estudi exemplar de la configuració de la física mèdica, junt amb un cert nombre de propostes de curadoria connectades amb treball sobre col·leccions i pràctica en un entorn museístic. Té per objectiu contribuir a enfortir la xarxa i comunitat de conreadors de la cultura material de la ciència i la medicina. Reuneix cultura material i cultura digital amb la finalitat de produir alternatives sostenibles basades en projeccions realistes.
C x E x T analitza la innovació pedagògica en l’ensenyament de les ciències i la tecnologia al segle XX a través de tres focus connectats: Un estudi dels paquets pedagògics durant la Guerra Freda, una perspectiva panoràmica de les tecnologies educatives contemporànies per a l’ensenyament de les ciències, i una exploració de la configuració disciplinària i professional de la psicologia educativa. Aquest projecte té una perspectiva internacional que adreça preguntes de recerca en diferents contexts nacionals, els compara i estudia la importància de les relacions internacionals i els agents internacionals i transnacionals en les Amèriques (Amèrica Llatina i EEUU) i Europa (Espanya, Franca, Regne Unit).

Llista Projectes Investigació IILP 2019
Investigador Especifica
Projecte
Financiat
BARONA VILAR, José Luis

20180326

20180998

Catástrofe Sanitaria y Cooperación Internacional en Tiempos de Crisis:

Europa 1918-195 (HAR2017-82366-c2-1-P)

Revisión científica de textos alusivos al patrimonio cultural y científico de la

Universitat y de la ciudad de Valencia desde la mirada de los objetivos de

desarrollo sostenible (ODS). Agenda 2030 Naciones Unidas.

BERTOMEU SÁNCHEZ, José Ramón

20160230

20200528

Vivir en un mundo tóxico: expertos, regulaciones y controversias públicas