Logo de la Universitat de València Logo Institut Interuniversitari López Piñero Logo del portal

LLIBRES: "SALIDA DE LAS TINIEBLAS" Memòries d'un toxicòman a la República, la guerra i el franquisme. CICLE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA. IHMC López Piñero

  • 31 d’octubre de 2025
Image de la noticia

Dimecres 3 de novembre de 2025 a les 17:00 hores

Sala d´Actes, Palau Cerveró

Organitza: Joan Lloret (IILP-UV), Ana García i Ximo Estal

 

SALIDA DE LAS TINIEBLAS

Memòries d'un toxicòman a la República, la guerra i el franquisme

JUAN ALONSO PÉREZ (AUTOR) , JORGE MARCO (EDITOR) pag 232

Salida de las tinieblas no són unes memòries convencionals, com no ho va ser tampoc el seu autor. Addicte durant quatre dècades a la morfina, les amfetamines i l'alcohol, Juan Alonso recorre la història contemporània d'Espanya en paral·lel a la seva tragèdia personal.

El protagonista d'aquest llibre obre les portes de la seva vida més íntima, des dels seus anys d'adolescència astorada per la marxa del seu pare, a la seva militància política durant la Segona República i la guerra civil. Després va arribar el penós temps dels camps de concentració, la presó i la depuració franquista. Però un cop va superar la fustigació de la dictadura, va haver d'enfrontar-se a altres tinetes en què s'havia endinsat als anys trenta, i de les quals no va aconseguir sortir fins a la Transició.

Podria semblar que es tractés d'una metàfora de la història d'Espanya, i en certa manera així ho va ser. No obstant això, la seva batalla principal en les tinetes no va ser contra el feixisme i la violència, sinó contra la seva addicció a la morfina, les amfetamines i l'alcohol.