
Seminari impartit per Francesco d´Amaro, professor ajudant doctor pel Departament d'Història Contemporània de la Universitat Autònoma de Madrid.
Dijous 25 de setembre a les 16:30 hores Sala d´Actes, Palau de Cerveró
Zoom: https://uv-es.zoom.us/j/95333429553?pwd=TpeNaM8frZQZKxM1EZdNezaUQA3OUU.1
Códi d´accés: 234977
ID de la reunió: 953 3342 9553
Resum
Les dècades centrals del segle XX es poden considerar el triomf del paradigma de la colonització interior, de la recuperació de terres i de les grans preses hidràuliques. Fins a les primeres conferències internacionals sobre medi ambient, la construcció d' un sistema d' abastament d' aigua es considerava una forma inqüestionable de progrés i modernització del món rural i, per tant, de la nació. Tanmateix, a partir dels anys setanta, els enginyers de camins espanyols i els italians van començar a estudiar les conseqüències de les obres públiques en el paisatge i fins i tot a discutir sobre la necessitat de conservar el medi ambient. En aquest seminari s' analitzarà la relació dels enginyers amb la natura i la societat a través de les seves revistes professionals, de les actes dels congressos i d' altres obres de divulgació i de ficció. Es parlarà de la seva relació amb les idees conservacionistes i ecologistes i, en particular, sobre la gestió de l' aigua i els seus efectes en el territori internacional. Finalment, es reflexionarà sobre el paper dels sectors tecnocientífics en la construcció de nous paisatges.
Biografía
Francesco D'Amaro és professor ajudant doctor pel Departament d'Història Contemporània de la Universitat Autònoma de Madrid. La seva investigació gira al voltant de la història política i cultural del medi ambient a Espanya i Itàlia. Se centra, en particular, en els actors tecnocientífics i socioeconòmics involucrats en les infraestructures hidràuliques. El seu llibre Antipatriotes de l'Aigua. Conflictes i grups d'interès en el franquisme (Comares, 2022), sobre la complicada relació entre interessos agraris, enginyeria d'Estat i nacionalsindicalisme, ha rebut el premi Turriano-ICOHTEC concedit per l'International Committee for the History of Technology.
francesco.damaro@uam.es, Universidat Autònoma de Madrid