Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari d'Investigació de Robòtica i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (IRTIC) Logo del portal

Membres de LOD-RoadTran18 publiquen en Information part del desenvolupament i la utilitat de l'ontologia dtx_srti com a millora a l'accés a dades obertes de trànsit

  • 4 de gener de 2024
Image de la noticia

Membres del projecte LOD-RoadTran18 han publicat en la revista científica Information l'article “Aproximació a la modelització semàntica d'informació de trànsit relacionada amb seguretat usant DATEX II”. Arran de les seues investigacions sobre dades obertes enllaçades (Linked Open Data en anglés, LOD), assenyalen que l'ontologia dtx_srti és un model actual basat en DATEX II V3.2 i perfil SRTI alineat amb la directiva ITS i que millora el servici bàsic d'accés a dades obertes de trànsit proporcionat pel Punt Nacional d'Accés de Trànsit, el Portal Espanyol de Dades Obertes i el Portal Europeu de Dades.

En aquest sentit, l'estàndard DATEX II és el model d'informació per a trànsit per carretera i informació de viatge a Europa. L'ontologia basada en ell facilita la visualització i descàrrega de dades, a més de millorar l'extracció del significat d'aquests, amb la qual cosa permet altres servicis que només són possibles utilitzant LOD.

La importància de disposar d'un conjunt de dades LOD per a la informació sobre trànsit radica en la inclusió de dades i en la incorporació d'enllaços a altres conjunts de dades temàtiques disponibles en la web. D'aquesta manera és possible realitzar consultes federades, les quals permeten la interoperabilitat entre plataformes, països i sectors, i abasten conjunts de dades d'àmbits com el transport, geoespacial, mediambiental o meteorològic. Empreses, investigadors, operadors nacionals, administradors i ciutadans en general poden beneficiar-se de disposar de dades obertes sobre trànsit dinàmiques connectades a conjunts de dades heterogènies de tots sense limitar-se únicament a les dades de trànsit.

A més, la incorporació de dades externes procedents de diverses fonts pot afegir valor a les eines i aportar avantatges potencials per a diverses aplicacions, assenyala l'article publicat. La investigació, emmarcada en el desenvolupament del projecte LOD-RoadTran18, ha permés el desplegament de dades d'informació de trànsit amb les seues associades metadades, i s'ha posat a la disposició del públic a través de sistemes de dades obertes, a més de ser “collida” pels respectius catàlegs de dades nacionals i el Portal Europeu de Dades.

L'emmagatzematge de dades històriques, coneguts com a registres de situació, en el servei endpoint SPARQL (http://nap.dgt.es/sparql) ajudarà els investigadors a realitzar cerques basades en el temps i la ubicació, la qual cosa millorarà significativament la usabilitat del recurs LOD-SRTI, destaca la investigació. Tanmateix, això augmentarà considerablement la quantitat de dades gestionades i, en conseqüència, la grandària d'emmagatzematge necessari, per la qual cosa requerirà la seua administració en el futur.

El paper remarca que les possibilitats d'aplicar el mesurament de l'impacte poden resumir-se en el mesurament de l'impacte de cada conjunt de dades fent-los visibles a través d’agradaments o descàrregues, entre altres opcions, o mesurar l'ús a través de les connexions a un sistema determinat. La disponibilitat d'eines que permeten conéixer el comportament dels usuaris i el nivell d'ús de les dades és necessària per a demostrar l'èxit del projecte, per a comparar els resultats amb altres sistemes, i potencialment establir polítiques en l'àmbit del transport, apunta el document.

Comprendre les demandes dels usuaris més enllà del compliment de la Directiva ISP de 2019 permet establir polítiques per a crear dades d'alt valor i ecosistemes de dades temàtiques, indiquen els investigadors. Així mateix, recomanen compartir dades entre el sector públic i el privat, respectant la propietat intel·lectual i la privacitat.

LOD-RoadTran18 va donar suport a la reutilització de dades dinàmiques de trànsit rodat a la República Txeca i Espanya fent que les dades publicades foren localitzables, accessibles, interoperables i reutilitzables (FAIR) tant a través dels portals nacionals de dades obertes com del portal europeu de dades i, al seu torn, permetent la seua connexió amb qualsevol altra dada del mateix sector, o de diferent naturalesa, mitjançant LOD. Per tant, el projecte va contribuir al desplegament tant de l'Espai Únic Europeu de Transport com de la Infraestructura Digital de Serveis (DSI).

Accedeix a la publicació ací: https://www.mdpi.com/2078-2489/15/1/3