Ponente: Josep Simon (GESCTP, Universidad del Rosario)
En 1956 es constituí el Physical Science Study Committee (PSSC) al Massachusetts Institute of Technology (MIT) amb la intenció de contribuir a la reconfiguració dels cursos introductoris de física. El PSSC pretenia oferir nous continguts disciplinaris i aproximacions pedagògiques que distanciaren l’ensenyament de la física del marc vuitcentista que el caracteritzava encara a mitjans del segle XX. Amb l’impacte polític del llançament del satèl·lit soviètic Sputnik en 1957, el que inicialment era un projecte més aviat local a MIT, es convertí en una qüestió nacional configurada per la bipolaritat de la política internacional dels EEUU durant la Guerra Freda. Als anys 70, el paquet pedagògic PSSC arribava a la seva tercera edició, havia sigut adoptat en un gran nombre d’escoles als EEUU i a la resta del món, i el seu llibre de text principal havia sigut traduït a unes quinze llengües.
En aquesta conferència presente un nou projecte dirigit a investigar la producció i els significats del PSSC en anglès, portuguès i castellà als EEUU, Colòmbia, Brasil, Mèxic, i Espanya, en el marc de la política internacional dels Estats Units a Amèrica Llatina i Europa en les dècades centrals del segle XX. En eixe context, empraré el PSSC com a cas il·lustratiu dels problemes de considerar certs estudis de cas com a paradigmes de caràcter transnacional, en connexió amb les limitacions de la historiografia actual de la ciència respecte a la caracterització de les escales geopolítiques.
Josep Simon és professor a la Universidad del Rosario (Bogotà, Colòmbia), on pertany al Grupo de Estudios de las Ciencias, las Tecnologías y las Profesiones. Ha desenvolupat la seva activitat com a docent i investigador a València, Oxford, Leeds, Paris, Washington D.C., i México D.F. És autor, entre altres, de Communicating Physics: the Production, Circulation and Appropriation of Ganot’s Textbooks in France and England (1851-1887) (Pickering & Chatto, 2011, premi Marc-Auguste Pictet), i de capítols de referència sobre els llibres de text i l’ensenyament de les ciències com “Physics Textbooks and Textbook Physics in the Nineteenth and Twentieth Centuries” (Oxford Handbook of the History of Physics, 2013), “Textbooks” (Blackwell Companion to the History of Science, 2015, en prensa) i “History of Science” (Springer Encyclopedia of Science Education, 2015). Més informació: www.josepsimon.com