Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Arqueologia Logo del portal

Làmines del gravador Piranesi seran exposades en el Museu Belles arts de València

Museu de Belles Arts de València

El Museu Belles arts de valència aposta per exhibir en la seva col·lecció permanent set aiguaforts del gravador, arqueòleg i arquitecte venecià Giovanni Battista Piranesi (1720-1778), considerat com un dels gravadors més importants del segle XVIII. Segons informa la Generalitat les làmines de gran format es podran visitar en la primera planta del recinte, on es podrà gaudir de les signatures de l'artista. 

22 de de febrer de 2016

El Museu Belles arts de València aposta per exhibir en la seva col·lecció permanent set aiguaforts del gravador, arqueòleg i arquitecte venecià Giovanni Battista Piranesi (1720-1778), considerat com un dels gravadors més importants del segle XVIII. Segons informa la Generalitat les làmines de gran format es podran visitar en la primera planta del recinte, on es podrà gaudir de les signatures de l'artista. 


De la sèrie "Vedute vaig donar Roma" ('Vistes de Roma') s'exhibeixen "Vista de la plaça d'Espanya", "Plaza Navona", "Vista de l'arc de Constantino i de l'amfiteatre Flavio o Coliseu", i "Frontispici" (busts, medallons, estàtues, el "peu de marbre" del colós de Constantino, la deessa Pal·las). I de la sèrie "Li antichità romane" ('Antiguitats romanes') s'exposen les "Vistes del pont i del mausoleu construïts per l'emperador Elio Adriano", un manifest de la manera en què van ser aixecats els marbres per a la construcció del sepulcre de Cecilia Metela. 


Les "Vistes de Roma", va ser la sèrie iniciada a mitjan dècada de 1740, i està considerada com una de les produccions més destacades de Piranesi i en ella reprodueix l'estat de la ciutat a mitjan segle XVIII. En els gravats, els monuments concentren tot el protagonisme, ja que són recreats amb tots els seus ornaments i detalls, i l'ús de personatges solament serveix per potenciar la seva escala monumental. Quant a la sèrie de "Antiguitats romanes" data de 1756 i va ser publicada en quatre toms originals dedicats als antics edificis de la Roma imperial (tom 1), els monuments sepulcrals (toms 2 i 3), i els ponts, teatres i pòrtics de l'antiguitat romana (tom 4). El retrat de Piranesi gravat pel seu mestre Felice Polanzani en 1750, s'ha inclòs en aquesta sèrie i ha estat incorporat a la col·lecció permanent.


El Museu de Belles arts de València alberga un total de 680 làmines de Piranesi aproximadament, adquirides en la seva majoria durant el mateix segle XVIII per la Real Acadèmia de Belles arts de Sant Carlos, a petició del pintor valencià Luis Planes. L'última vegada que van ser exposades al públic va ser durant una exposició temporal realitzada en aquest mateix Museu (del 5 de juliol al 2 d'octubre de 2011), en la qual va ser exposada una selecció de 55 gravats originals, tots ells de gran format. El nivell d'il·luminació de la zona on serà realitzada l'exposició serà ajustat a un màxim de 40 lux, donada la fragilitat de les obres sobre paper. A més, es constata que els tècnics del Museu de Belles arts de València renovaran cada tres mesos les obres de Piranesi exposades per garantir el correcte estat de conservació de les mateixes.