Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Continguts i Formats Audiovisuals Logo del portal

Veure el cinema com mai ho havies vist, o sí?

Tarantino reprèn el format de 70 mm per a la projecció del seu nou western, ‘The hateful eight’. L'Ultra Panavision va ser un tipus de negatiu que va deixar d'usar-se en els 60 amb pel·lícules com ‘Ben Hur’. 

18 de de desembre de 2015

The hateful eight, la pròxima pel·lícula de Quentin Tarantino que s'estrena a Espanya el 15 de gener, arriba precedida per la gran expectació que ha suscitat la seua tráiler, en el qual una cridanera sobreimpressió al final del mateix ens anuncia el següent: “see it in glorious 70 mm Ultra Panavision”.

I és que la novetat de The hateful eightLos odiosos oche en espanyol- és que, amb els seus 70 mm de negatiu, doblarà els 35 mm de pel·lícula tradicional. Una novetat que en realitat no ho és tant, ja que suposa una volta a l'exhibició roadshow o cinema itinerant dels Estats Units dels anys 50.

El format Super i Ultra Panavision va deixar d'usar-se a mitjan dècada dels seixanta, quan superproduccions com Ben-Hur i La La historia más grande jamás contada es van exhibir en pantalles de proporcions tan bíbliques com la pròpia història que explicaven. Concretament, tenien una relació d'aspecte (la proporció entre el seu ample i el seu llarg) de 2.75:1. Perquè ens fem una idea, les pantalles IMAX tenen un ràtio d'aspecte d'1.43:1. En la dècada dels 30, la Fox Film Corporation també va coquetejar amb un format de grans dimensions que va rebre el nom de Fox Grandeur, encara que després de dues pel·lícules, va anar finalment rebutjat. En l'actualitat, alguns directors consagrats com Christopher Nolan, Paul Thomas Anderson i Martin Scorsese han utilitzat aquest tipus de pantalles per a les projeccions dels seus films.

L'empresa catalana Phenomena Experience projectarà la pel·lícula en negatiu de 70 mm en una sala de Barcelona

Font imatge: fotogramas.es

Ultra Panavision, al detall

El sistema Ultra Panavision utilitza càmeres MGM (Metre-Goldwyn-Mayer) Camera 65, que graven a 24 fotogrames per segon i comprimeix la imatge 1.25 vegades. Però utilitzar un negatiu en desús implica un problema evident, que les sales de cinema fa temps que van deixar arrere aquest tipus de pel·lícula per a adaptar-se als nous models de projecció. L'equip de Tarantino va a resoldre aquest problema estructural utilitzant els seus propis proyectores.

Aquestes tècniques es provaran per primera vegada a Estats Units, on Chapin Cutler, co-propierario de Boston Light & Sound (una de les companyies més importants quant a manteniment i instal·lació d'equips de projecció cinematogràfics), ha reparat quasi 100 proyectores per a l'ocasió.

The hateful eight s'estrenarà en dos formats: el comercial, amb sis minuts de metratge menys i sense pauses; i la versió roadshow, de 3 hores i dos minuts, que explicarà a més amb una obertura i un interludio. El propi director ha aclarit que ambdues versions estan muntades per ell i que la versió digital perd aquelles escenes que anaven a tenir menys espectacularitat per exhibir-se en pantalles de menor grandària.

A Espanya, tindrem una única oportunitat de gaudir d'aquesta experiència. L'empresa catalana Phenomena Experience projectarà la pel·lícula en negatiu de 70 mm en una sala de Barcelona.

The hateful eight és el segon western que estrenarà el director nord-americà després de l'èxit collit per la seua última pel·lícula, Django desencadenat. En aquesta ocasió, l'acció transcorre en el petit poble de Xarxa Rock (Wyoming) poc després de la Guerra Civil nord-americana, on un soldat confederat, una fugitiva i altres personatges es refugien d'un temporal de neu en un saló enmig del no-res. La tensió està servida.