
El dijous 05 de juny de 2025 el nostre màster rebrà la visita del Comité Extern per a la reacreditació del títol, tenint eixe dia lloc també l'audiència pública a les 12h45
El nostre Màster en Tècniques per a la Gestió del Medi Ambient i del Territori s'avalua. Este procés es coneix com a “reacreditació”, i amb ell es comprova si els resultats del títol són adequats i permeten garantir la continuïtat de la seua impartició. Es realitza periòdicament, generalment cada sis anys, per a assegurar que els títols s'estan implantant d'acord amb el Pla d'Estudis (o document Verifica), amb els recursos adequats, i amb un Sistema d'Assegurament Intern de la Qualitat (SAIC).
El procés de reacreditació (també conegut com a “Programa reacredita”) implica:
- (i) Avaluació dels títols: l'Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA) o les agències de qualitat universitària de les Comunitats Autònomes (en el nostre cas, l’AVAP -Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva-) avaluen els títols per a verificar si complixen amb els criteris i estàndards de qualitat establits;
- (ii) Informe d'avaluació: s'elabora un informe final que inclou els assoliments i els aspectes crítics de la implantació del títol;
- (iii) Pla de millora: s'elabora un pla de millora per a abordar els aspectes crítics identificats en l'informe;
- (iv) Garantia de qualitat: la reacreditació assegura que els títols universitaris oficials s'impartixen amb la qualitat i els estàndards establits, garantint la formació de professionals competents.
En grans línies, este procés està organitzat en dos fases: una primera de recollida d'informació i elaboració de diferents informes, que s'entren a un Comité Extern que els revisa detingudament, i una segona de visita al centre en el que s'impartix el títol per a contrastar la documentació presentada, completar i complementar les evidències i dades mostrades en els informes facilitats prèviament. Tot este procés sol realitzar-se per part d'un Comité Extern, alié per complet al títol i al centre d'investigació on este s'impartix.
El Comité Extern que s'encarrega de la reacreditació del nostre màster està format pels següents integrants:
- JOSE MARÍA FULLOLA PERICOT - Vocal acadèmic / President. Catedràtic, Universitat de Barcelona . Facultat de Geografia i Història. Departament: Prehistòria, Història Antiga i Arqueologia.
- CHAIME MARCUELLO SERVÓS - Vocal acadèmic. Professor titular de la Universitat de Saragossa. Departament de Psicologia i Sociologia. Facultat de Ciències Socials i del Treball.
- LOURDES RUBIO VALVERDE - Vocal acadèmica. Professora Titular d'Universitat. Universitat de Màlaga. Departament Biologia Vegetal. Facultat de Ciències.
- ROBERTO C. LÓPEZ CABANES – Secretari i Vocal de qualitat. Expert en Qualitat, Universitat de Múrcia.
- TARIKWA DE LA FONT SIERRA – Vocal estudiant. Estudiant, Universitat Autònoma de Madrid. Facultat de Filosofia i Lletres. Departament: Geografia.
Els diferents informes que estos cinc membres han revisat prèviament durant la primera fase del procés de reacreditació, i que han sigut elaborats i aportats per la Comissió de Coordinació Acadèmica (CCA) del màster, són els següents:
- PF1. Procediment de revisió de les competències i el perfil de diplome del programa formatiu.
- SG6. Procediment de recomanacions i modificacions dels plans d'estudi.
- OE4yDE5-6-7. Procediment referent a les dimensions d'organització i desenrotllament de l'ensenyança (OE4-DE5-DE6-DE7).
- DE4. Procés de gestió i revisió de les pràctiques externes integrades en el Pla d'Estudis.
- RH2. Procediment de captació i selecció de PDI.
- RM1. Procediment per a la gestió dels recursos materials.
- RH4. Procediment de formació del personal docent i investigador (PDI).
- DE1. Procés d'orientació acadèmica i professional.
- RE2. Procediment de mesurament de la satisfacció dels grups d'interés.
- Evidència 3: Actes de la CCA del màster i de qualsevol altre tipus (coordinació mòduls, claustre, etc.) que aporte valor al procés de coordinació del màster, des del curs 18-19 al 23-24 (es poden incorporar les de l'actual 24-25).
- Evidència 4: Documentació relativa als “Criteris d'admissió aplicables pel títol i resultats de la seua aplicació (organització de l'Ensenyança)”.
- Evidència 10: Personal de suport, formació i funcions (laboratoris).
- Evidència 15: Llistat de TFM qualificats amb indicació del tutor i tribunal des del curs 18-19.
- Autoinforme.
La segona fase de la reacreditació, la denominada “visita” (atés que fins a la pandèmia de la COVID i les mesures adoptades posteriorment de comunicació i treball en línia, estes visites als centres d'investigació on s'impartixen els títols a avaluar eren presencials), tindrà lloc dijous que ve 5 de juny amb la següent organització:
09h00-09h45: reunió del Comité Extern amb els responsables del títol (habitualment membres de la CCA i tècnics del Servici de Qualitat de la Universitat de València que s'encarreguen del funcionament del SAIC del títol a reacreditar).
09h45-10h30: reunió del Comité Extern amb estudiants i egressats, quatre en cada cas. Entre els estudiants, se sol recórrer als alumnes/as que es troben matriculats durant el curs en què té lloc el procés, això és, l'actual 24-25, malgrat que la reacreditació en si abaste els sis previs (des del 18-19 al 23-24). Quant als diplomats/as, se sol comptar amb la presència d'antics estudiants amb el màster ja finalitzat durant els anys objecte d'avaluació (del 18-19 al 23-24).
10h45-11h30: reunió del Comité Extern amb el professorat del màster. En esta ocasió, el Comité selecciona diverses matèries, assignatures o mòduls que vol valorar amb més deteniment, i sol·licita que hi haja representants d'estos per a poder demandar la informació i/o els aclariments oportuns. En esta ocasió, les matèries triades en el nostre màster han sigut:
- Tècniques per a l'anàlisi i el processament de la informació geogràfica. Obligatòria.
- Restauració del medi natural i anàlisi de les alteracions climàtiques. Optativa Especialitat Mètodes i tècniques d'anàlisis del medi físic.
- Tècniques de modelització i sistemes d'informació geogràfica. Optativa Especialitat Mètodes i tècniques aplicades a l'ordenació del territori.
- Treball fi de màster
- Pràctiques Externes
A part, el Comité Extern sol requerir d'informació i dades extra sobre estes matèries, sempre relatius a l'últim curs del període a avaluar (23-24): i) la Guia Docent; ii) tres dossiers d'avaluació que incloguen totes les proves d'avaluació realitzades per cada un dels tres estudiants seleccionats per a aconseguir la nota obtinguda. S'ha de triar almenys, un estudiant amb una qualificació superior a 7.00, un estudiant amb qualificació entre 5.00 i 6.00, i un estudiant amb qualificació inferior a 5.00; iii) el llistat de matriculats amb les seues respectives qualificacions (actes); iv) el material docent empleat durant el curs (exemples de PowerPoint utilitzats pels docents, lectures proposades, etc.); i el curriculum vitae dels professors que intervenen en la matèria.
12h00-12h45: reunió del Comité Extern amb ocupadors del màster, o en defecte d'això (el que sol ser habitual), tutors empresa de les entitats en les quals els estudiants solen realitzar les seues pràctiques externes.
12h45-13h15: audiència pública, sessió a la qual acudixen tots els interessats/as en el màster per a traslladar la seua valoració sobre este: parlem d'estudiants, egressats, docents, PTGAS, etc., que en algun moment ha participat (o participa encara) de la dinàmica habitual del màster, i vol realitzar una aportació sobre este. El Comité Extern, en este cas, sol simplement donar la paraula als assistents i escoltar les contribucions (a diferència del que ocorre en la resta de les reunions, on sol dirigir la discussió en plantejar preguntes concretes als diferents assistents segons el seu perfil i/o grau de responsabilitat). El link d'accés, atés que convidem a tots els interessats/as a assistir, és el següent: https://links.uv.es/uq/audiencia-publica-cee86
13h45-14h00: reunió final amb la universitat: el Comité Extern oferix a l'equip directiu una valoració global de les titulacions després de la visita, indicant punts forts i punts febles d'estes (perquè malgrat que per al nostre màster, les “visites” tenen lloc el dia 5 de juny, el dia d'abans s'hauran desenrotllat les d'altres màsters que també avaluen en esta ocasió el mateix Comité Extern -Màster d'Arqueologia i Màster en Cooperació al Desenrotllament).
El mateix dijous 05 de juny, el Comité Extern realitzarà una primera valoració que, en certa manera, deixa entreveure el resultat final del procés de reacreditació. Este sol comunicar-se a la tardor, per la qual cosa esperem que a l'inici del pròxim curs 25-26, sapiem si comptem sis anys més amb la reacreditació positiva del nostre màster.
Fins a la data, com apuntàvem a l'inici, el nostre màster ha experimentat ja dos processos idèntics. Els resultats d'estos es troben disponibles en la secció sobre Qualitat que tenim a la web específica del màster. La primera reacreditació va tindre lloc en 2015 (recordem que el màster s'impartix des del curs 2008-2009), i la segona, en 2019. En totes elles, com en l'actual, sempre hem comptat amb la guia i inestimable ajuda dels companys/as de la Unitat de Qualitat, en esta ocasió, de la mà de la seua actual Tècnica Superior (Amparo Xirivella) i de la Tècnica Mitjana encarregada de la co-gestió diària de tot el procés (Noemí Muñoz).
Images: