Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Estudiants del màster

Coneix els detalls de la Reforma del Sistema de Compensació, Liquidació i Registre de valors

A la finalització de la reforma, entre abril de 2016 i setembre de 2017, el mercat d'explicat borsari espanyol quedarà estructurat entorn del SIBE, l'ECC i IBERCLEAR.

6 de de maig de 2016

El Grup Borses i Mercats Espanyols (BME), l'operador dels mercats de valors i sistemes financers del nostre país, ha engegat la Reforma del Sistema de Compensació, Liquidació i Registre de valors a Espanya amb la introducció de tres canvis: el pas a un sistema de registre basat en saldos, la introducció d'una Entitat de Contrapartida Central (ECC) cridada BME Clearing i la integració en una única plataforma dels actuals CADE (Central d'Anotacions) i SCLV (Servei de Compensació i Liquidació de Valors), les dues plataformes de liquidació.

BME Clearing és l'ECC del Grup BME resultat de la normativa Nº 648/2012 emesa pel Parlament Europeu i el Consell Europeu en 2012 que obligava a separar les activitats de contractació en els mercats (Trading) de les de compensació (Clearing). Amb la introducció d'aquesta ECC gràcies a la reforma, el mercat d'explicat borsari quedarà estructura entorn de tres eixos:

• La plataforma de negociació Sistema d'Interconnexió Borsària Español (SIBE);
  • L'Entitat de Contrapartida Central (nou segment en la Càmera BME Clearing);
  • El dipositari central de valors (IBERCLEAR).

Modificacions

La Reforma del Sistema de Compensació, Liquidació i Registre de valors a Espanya també comportarà també diverses modificacions:

• La Fiança Col·lectiva actual serà substituïda pel sistema de garanties de l'ECC;
  • El nou sistema auxiliar PTI gestionarà les comunicacions entre les entitats participants i membres d'infraestructures, la qual cosa simplificarà els requisits i càrregues;
  • Les entitats podran participar en una, dues o tres infraestructures;
  • Cada membre de Borsa haurà de tenir un contracte signat amb un Membre Compensador General de l'ECC (llevat que la mateixa entitat siga membre de les dues infraestructures);
  • Cada membre de l'ECC haurà de tenir un contracte signat amb, almenys, una entitat participant en IBERCLEAR (llevat que la mateixa entitat siga membre de les dues infraestructures);
  • L'ECC possibilitarà el neteo (procés de compensació intern de deutes i crèdits d'una empresa) d'operacions previ a la generació de les instruccions de liquidació;
  • IBERCLEAR desenvoluparà i gestionarà un procediment d'optimització de la liquidació que permeta maximitzar les operacions liquidades en els casos, excepcionals, en què es produïsca algun retard en el lliurament de valors;
  • El sistema serà més flexible gràcies a: la possibilitat que els comptes en l'ECC puguen liquidar en brut o net, la possibilitat de ser Membre Negociador Ordinari o Membre Negociador Segregat i la possibilitat d'identificar el titular final en la data de liquidació. Així mateix, la reforma també introdueix canvis en relació als procediments de contractació i postcontratació i als nous controls sobre l'activitat entre Membre Negociador i Membre Compensador.

Amb la nova reforma, la Fiança Col·lectiva actual serà substituïda pel sistema de garanties de l'ECC

La reforma es desenvoluparà en dues fases successives:

• Primera fase: 27 d'abril de 2016, implantació de l'ECC i pas del SCL (Renda Variable) al nou sistema.
  • Segona fase: 18 de setembre de 2017, pas de CADE (Renda Fixa) al nou sistema i connexió a T2S.

En la següent imatge podeu conèixer més detalls de la segona fase de la Reforma del Sistema de Compensació, Liquidació i Registre de valors a Espanya.

Font imatge: iberclear.es

Més informació: http://www.iberclear.es/esp/Entidades/Reforma.aspx