UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

El ciberplagi en el marc dels estudis universitaris: frau o nova forma d'aprenentatge?

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició En línia asíncrona + En línia síncrona
Llengua Valencià
Durada total 8
Durada en línia síncrona 4
Durada en línia asíncrona 4
Programa Formació contínua
Modalitat formativa Curs
Període 2on semestre
Curs acadèmic 2020-2021
Edició 01
Any del pla de formació 2021
Data d'inici del curs 29/04/2021
Data de finalització del curs 29/04/2021
Data d'inici d'inscripció 24/02/2021
Data de finalització d'inscripció 15/03/2021
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 29/04/2021 09:30 29/04/2021 13:30 En línia
2 26/04/2021 00:00 30/04/2021 23:59 Asíncrona
Objectius formatius
  • Analitzar l’abast del ciberplagi en els estudis d’educació superiors i les accions que podrien identificarse amb aquest fenomen.
  • Esbrinar les motivacions que inciten els estudiants a ciberplagiar en les seues tasques acadèmiques.
  • Identificar les mesures de conscienciació i sensibilització que ajuden a contrarestar aquestes pràctiques i inciten els distints agents acadèmics (professorat, estudiantat i centre) a implicar-se en la seua lluita.
  • Analitzar les principals eines antiplagi que es troben disponibles avui dia i, en particular, el programa que empra la Universitat de València: Urkund.
Continguts

Marc teòric

  • Definició dels termes plagi i ciberplagi en el marc de l’ensenyament superior.
  • Categorització del ciberplagi i de les accions que podrien identificar-se amb aquesta conducta il·lícita. La nova cultura de la còpia i les produccions collage.
  • El respecte per la propietat intel·lectual de tercers. El component ètic i moral d’aquestes accions.
  • Coneixement i utilització dels estils de citació (i.e. Normativa APA, 7ª edició).
  • Mesures de conscienciació i sensibilització per part del centre i del professorat com a agent dinamitzador del procés d’ensenyament-aprenentatge. Sanció vs. formació.
  • Eines antiplagi. Ús, fiabilitat i validesa.

Marc pràctic

  • Anàlisi de distints exemples de plagi acadèmic (copia literal, reformulació, traducció, etc.).
  • Utilització de l’eina antiplagi Urkund; anàlisi i interpretació de l’informe que genera el programa després d’haver enviat un treball.
Competències que es desenvoluparan
  • Conèixer més a prop un fenomen que cada vegada és més freqüent a les aules universitàries.
  • Augmentar la sensibilització cap a la identificació d’aquestes conductes il·lícites.
  • Saber emprar l’eina antiplagi Urkund i saber interpretar l’informe resultant.interpretar el informe resultante.
Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Es valorarà l'assistència, la participació activa durant la sessió síncrona i la tasca final que els assistents hauran de lliurar una vegada acabada la part síncrona. Assistència al 85% de les hores síncrones o presencials, visualització del 100% dels continguts en línia i la superació de les proves d'avaluació fixades.

Darrera modificació 20/09/2021