
La Universitat de València (UV) i Save the Children han publicat l’informe Amb el fang a la motxilla, en què s’analitza l’impacte de la dana en la infància valenciana a partir dels testimoniatges de més de 2.300 mares i pares. L’estudi, presentat aquest dilluns a la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació de la UV, també analitza la pèrdua d’ocupació i d’habitatge en un context de 229 persones mortes –entre aquestes, 9 xiquetes i xiquets–, 200.000 menors afectats i 16.000 habitatges danyats.
“S’han de traure conclusions de la situació ocorreguda després de la dana i posar la infància i l’adolescència al centre, des d’un enfocament global que tinga en compte els seus drets com a element prioritari, i que els done la paraula. D’aquesta manera, podrem parlar d’una participació vertadera, integral, de la infància en la presa de decisions”, ha destacat María Jesús Perales, professora del Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació de la Universitat de València i participant en la investigació.
“Quan trona, em pose molt nerviós i no puc dormir”, explica un xiquet de 9 anys de Paiporta, una de les zones més afectades per la dana que va arrasar fa un any la Comunitat Valenciana. El seu testimoniatge s’arreplega en l’informe Amb el fang a la motxilla, en el qual s’ha consultat també professionals dels serveis socials, de l’educació, de les ONG i responsables polítics. Segons el treball, aproximadament el 24% de la infància valenciana afectada continua tenint problemes per a dormir i que més del 30% reconeix tenir por de la pluja, les tempestes o els trons.
En l’acte d’aquest dilluns ha participat el professorat que ha treballat l’informe: Margarita Bakieva, María Jesús Perales i Joan M. Senent (Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació), Piedad Sahuquillo (Teoria de l’Educació), així com Yohara Quílez, en representació de Save the Children.
L’informe indica que s’han produït canvis en el comportament d’aquests xiquets i xiquetes: més ansietat o estrès persistent i dependència de pantalles com a mecanisme d’evasió. Els adolescents manifesten dificultats de concentració (12,4%), passen més temps amb dispositius electrònics (11,0%) i prefereixen l’aïllament social (7,0%). El treball adverteix que l’acompanyament social i emocional de xiquets, xiquetes i adolescents ha sigut molt deficient, i s’ha deixat tot a la seua capacitat de resiliència. Actualment, la principal preocupació de les famílies (45,7%) és l’estat emocional dels seus fills i filles.
La meitat de les famílies (52,4%) reconeix que els seus fills i filles han patit un retard en l’aprenentatge. “Davant de qualsevol emergència, com la que vivim a València, és crucial que els centres educatius es reòbriguen com més prompte millor. En un context de crisi, anar a escola ajuda a recuperar un sentit de normalitat i esperança per a aquests xiquets i xiquetes”, explica Rodrigo Hernández, director de Save the Children a la Comunitat Valenciana.
El col·legi no només és un lloc d’aprenentatge: també garanteix serveis essencials com el menjador escolar, vital per a moltes famílies amb menys recursos. A l’octubre de 2024, més de 18.000 xiquets i xiquetes de les comarques afectades per la dana depenien d’una beca menjador. “Mantenir-lo obert després d’una emergència assegura una alimentació saludable per a qui més ho necessita”, diu Hernández.
No poder assistir a l’escola ha afectat particularment l’estat emocional (71,6%) i relacional (33,3%) de l’alumnat. “Després d’una emergència, les ferides que més perduren en el temps són les psicològiques. En aquest cas, hem trobat a faltar que l’Administració habilitara més espais segurs, protectors i de bon tracte cap a la infància i l’adolescència per a reduir l’impacte psicoemocional d’aquests xiquets i xiquetes”, subratlla Rodrigo Hernández.
Els xiquets, xiquetes i adolescents dels municipis afectats per l’emergència han deixat de fer activitats esportives (45,4%), a l’aire lliure (28,0%), recreatives o culturals (25,0%) i extraescolars (24,7%).
Informe complet Amb el fang a la motxilla clicant ací.
Peus de foto annexos:
Presentació de l’informe Amb el fang a la motxilla, aquest dilluns en la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació de la Universitat de València.
Images:










