Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Alfabetització en dades per als professionals de la Informació i la Documentació

Destinataris PAS
Modalitat d'impartició Presencial
Llengua Castellà
Durada total 25 horas
Durada presencial 25 horas
Programa Formació contínua
Modalitat formativa Curs
Període 1er quatrimestre
Curs acadèmic 2023-2024
Edició 01
Any del pla de formació 2024
Data d'inici del curs 04/03/2024
Data de finalització del curs 08/03/2024
Data d'inici d'inscripció 09/01/2024
Data de finalització d'inscripció 17/01/2024
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 04/03/2024 16:00 04/03/2024 20:00 Aula 2.1 SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
2 05/03/2024 09:00 05/03/2024 13:00 Aula 2.1 SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
3 06/03/2024 09:00 06/03/2024 13:00 Aula 2.1 SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
4 06/03/2024 16:00 06/03/2024 20:00 Aula 2.1 SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
5 07/03/2024 09:00 07/03/2024 14:00 Aula 2.1 SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
6 08/03/2024 09:00 08/03/2024 13:00 Aula 2.1 SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
Perfil professional destinataris
PAS. Grupos A1, A2 Y C1 Administración general y especial del Servei de Biblioteques i Documentació de la Universitat de València.
Criteris de selecció

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:

- Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.

- S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.

- Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.

- En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)

Professorat no UV

Yusnelkis Milanés Guisado

Doctora en Documentació per la UGR (2016) i Màster en Estadística Aplicada per la UNED(2021). Postgrau expert en Visualització de dades (*Big data *analytics) per l'Escola d'Organització
 Industrial (EOI). Co-lidera el Servei de
Gestió de Dades d'Investigació a la Biblioteca/CRAi de la Universitat Pablo de Olavide, docent en el Títol Expert en Suport a la Investigació en la mateixa universitat

Continguts

Mòdul 1: Introducció a les dades i la seua recollida
•    L'Alfabetització en dades. 
•    Les dades, informació i coneixement.
•    Estructura i recol·lecció de les dades


Mòdul 2: Neteja i transformació de dades 
•    Guia de neteja de dades 
•    Ús d'Excel i *Open refine per a la neteja de dades 

Mòdul 3: Anàlisi Exploratòria de Dades (*AED)
•    Resumeix les teues dades: estadístics bàsics a mesurar en les teues dades
•    Com presentar el resum de les teues dades: taules i gràfics
•    Taules dinàmiques

Mòdul 4: Fonaments de Visualització de dades. Bones pràctiques 
•    Comunicació i percepció visual. Fonaments
•    Procés de Visualització de dades.
•    Elecció dels models visuals per a representar les teues dades
•    Bones i dolentes pràctiques

Mòdul 5: Connectant amb *Tableau. Primers gràfics 
Mòdul 6: Gràfics avançats. Quadres de comandament.

Competències que es desenvoluparan

Les dades són l'actiu fonamental per a qualsevol projecte d'investigació. El desenvolupament de competències bàsiques relacionada amb les dades en els professionals de la informació i la documentació s'ha convertit en un eix de prioritari per a les biblioteques, centres de documentació i organismes d'investigació. En aquest context, la comprensió de la naturalesa de les dades i les seues relacions, l'ús encertat del llenguatge visual, les eines i conceptes adequats, ens ajudarien a detectar patrons, tendències, relacions de rellevància per als nostres projectes basats en dades, així com per a secundar i comprendre els projectes d'altres investigadors.
 

Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

-  Dues avaluacions intermèdies:

1.            Una vegada acabada el mòdul 1 Introducció a les dades

2.            Una vegada acabat el mòdul de *Analiza les teues dades (Cas pràctic per a netejar i resumir les dades)

     -   Avaluació final

L'avaluació final inclourà un projecte complet, sobretot enfocat a respondre a preguntes del conjunt de dades a través de visualitzacions efectives. 

El lliurament haurà d'incloure un fitxer *Readme.txt com a documentació que acompanya a les dades usades i als resultats obtinguts, facilitant a més la *reproducibilidad del projecte i la possibilitat de compartir-lo en repositoris adoptant les millors pràctiques.

Assistència, com a mínim, al 85% de les hores presencials i fer les tasques obligatòries fixades en el programa o encomanades per el/la tutor/a o professor/a

Inscripció