Arranca el projecte finançat per FORTHEM "Body Positivity - Against Body Shaming"

  • 12 de maig de 2022
Poster Body Positivity - Against Body Shaming
Poster Body Positivity - Against Body Shaming

La Universitat d'Opole va proposar per primera vegada al gener de 2022 la idea d'unir a acadèmics i estudiants de FORTHEM per a explorar la positivitat corporal. Després de reunir un equip internacional de col·laboradors, es va desenvolupar un projecte de compromís que va obtindre pressupost a través de la convocatòria de finançament compartit del WP6 de FORTHEM al març.

Objectius

L'objectiu d'aquest projecte és animar als joves, que solen ser els més vulnerables a la vergonya corporal, a veure a través de la naturalesa construïda de les imatges corporals mediades. Els fa prendre consciència de les tendències dels mitjans de comunicació que exigeixen una atenció indeguda a l'estètica corporal entesa de forma molt limitada. Aquest projecte es dirigeix als joves usuaris dels mitjans de comunicació, tant en el sistema escolar com en la universitat, i està d'acord amb les recents iniciatives dedicades al benestar mental i la salut pública dels nadius digitals. Pretén mostrar les recents tendències positives per al cos i exposar la naturalesa comercial de la vergonya corporal mediada i real, així com les pressions socials sobre el cos.

Equip

L'equip principal del projecte està format per acadèmics que aborden el tema de les representacions corporals des de diverses perspectives disciplinàries: estudis de mitjans i comunicació, estudis culturals, psicologia, educació i formació de professors. Inclou a la professora Katarzyna Molek-Kozakowska (UO, Departament d'Inglés), al Dr. Mateusz Szubert (UO, Departament d'Estudis Culturals), a la professora María Roncero (UV, Facultat de Psicologia), a la professora Gemma García-Soriano Roncero (UV, Facultat de Psicologia), al Dr. Juan Carlos Casañ-Núñez (UV, Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, Facultat de Formació del Professorat), així com als estudiants de llicenciatura i de màster de diversos cursos.

Implicació dels estudiants i divulgació

El projecte està dissenyat perquè els estudiants s'impliquen en el treball sobre temes que els interessen perquè formen part de la seua experiència. Requereix fer alguna cosa per la societat més enllà de la comunitat acadèmica. Per exemple, l'estudiant del Màster d'Arts Liberals de la UO Michalina Barczyk ha desenvolupat la presentació "Mitjans socials i estàndards de bellesa irreals: Les celebritats d'Instagram i la formació de la imatge corporal de les dones adolescents", basada en el seu projecte de màster (supervisat per Katarzyna Molek-Kozakowska). Un centre d'ensenyament secundari d'Opole la va convidar a fer una presentació sobre la manera en què les xarxes socials se centren en els famosos i afermen els sentiments d'alienació i inadequació dels adolescents. Durant un esdeveniment d'una setmana de duració que l'escola va dedicar al benestar mental i als suports, Michalina va dirigir cinc tallers per a joves de 16/17 anys (més de 120 alumnes) i va participar en les preguntes i respostes.
A través d'aquest projecte, els estudiants de FORTHEM, futurs professors, poden beneficiar-se de la discussió d'un tema que rares vegades s'aborda en la pedagogia. Una trentena d'estudiants del Màster en Formació del Professorat d'Educació Secundària de la UV es van inspirar en el treball del Dr. Juan Carlos Casañ-Núñez per a abordar les representacions corporals des de la perspectiva de la innovació pedagògica i la investigació educativa. En primer lloc, es va formar als estudiants en el disseny de cartells/infografies científiques amb el programari CANVA. Després, a partir d'una selecció de materials de lectura i autoreflexió, se'ls va animar a pensar com promoure la neutralitat corporal i evitar el body shaming a l'aula, i van preparar cartells de conscienciació sobre la positivitat corporal que pogueren ajudar-los a fer-ho. Els cartells estaran prompte exposats als campus de València i Opole.

Poster projecte Body Positive