CICLE:"COMUNICAR LA CIÈNCIA: EL PACIENT ENFRONT DE LA MEDICINA I EL SISTEMA SANITARI"
Organitzadors: Josep L Barona (història de la ciència, UV), Vicent Montalt (traducció, UJI) i Julia Pinilla (filologia francesa, UV).
Formato dual: presencial / videoconferència
La relació metge-pacient i la comunicació dels ciutadans amb el sistema sanitari han experimentat canvis profunds en les últimes dècades a conseqüència de l'organització dels sistemes de salut, de la creixent presència de tecnologies i de la complexa administració sanitària. El cicle de seminaris “Comunicar la ciència: el pacient enfront de la medicina i el sistema sanitari”, compta amb la participació de quatre especialistes que analitzaran diversos aspectes, d'acord amb el següent calendari:
22 de febrer
18 h. Presentació del cicle per Josep L Barona
18:15 h.: Rosa Estopà, Institut de Lingüística Aplicada (IULA), Universitat Pompeu Fabra
“El primer diccionari de medicina per a nens i altres recursos terminològics construïts per facilitar una entesa real amb el pacient menor”
22 de març
18 h. Vicent Montalt, Universitat Jaume I
“El pacient front a la medicina i el sistema sanitari: una perspectiva traductològica i comunicativa.”
26 d’abril
18 h. Ingrid Cobos López, Universidad de Córdoba
“El lenguaje claro y la humanización en la salud desde el punto de vista de las Humanidades: Medicina Gráfica y Comunicación médico-paciente”
31 de maig
18 h. Bertha Gutiérrez, Universidad de Salamanca
“La relación médico-paciente: historia i comunicación”
*******
Dimecres 22 de febrer de 2023 a les 18 h
Ponent: Rosa Estopà, Institut de Lingüística Aplicada (IULA), Universitat Pompeu Fabra
SEMINARI
“El primer diccionari de medicina per a nens i altres recursos terminològics construïts per facilitar una entesa real amb el pacient menor”
L’any 2015 vam iniciar l’experiència d’elaborar un diccionari de medicina per a nens i preadolescents que acostés la ciència mèdica al menor de manera que respongués a les seves necessitats reals. Per això, vam partir d’una metodologia botton-up que consisteix, primer, a fer explicar i dibuixar a un col·lectiu d’infants què saben dels termes de medicina més bàsics. A partir d’aquest coneixement col·lectiu deconstruït, sabem quina és la informació significativa i quina és la informació tòxica que està distorsionant la comunicació en salut. D’aquesta manera podem construir un material més adequat i que permet l’aprenentatge significatiu. Així que el 2018 vam publicar el Primer diccionari de Medicina Il·lustrat en català en suport paper, en el 2019 el vam editar en suport web-app en què a més hi vam afegir veu i jocs. El mateix 2019 el vam traduir i adaptar al castellà i el 2020 el vam publicar en versió web-app.
Complementàriament, el 2022 vam iniciar un projecte amb temes relacionats amb la covid-19 que ha donat lloc a una ampliació del diccionari i també a unes infografies terminològiques digitals que pivoten sobre aquests termes. A més, d’un monogràfic sobre els imaginaris sobre la pandèmia de nens i adolescents. En aquests moments estem traduint les infografies al castellà.
Lectures recomanades
Adreça del diccionari en català: https://www.diccionaridemedicina.app/web/
Adreça del diccionari en castellà: https://www.diccionaridemedicina.app/web/es/
Adreça de les infografies terminològiques: https://www.upf.edu/web/iulaterm/lexcovid
Pàgina web del projecte Jugant a definir la ciència: http://defciencia.iula.upf.edu/
Pàgina web del Portal IULAMED: https://www.upf.edu/web/iulaterm/terminologia-i-salut
Article de referència
ESTOPÀ, Rosa. "La ciència comença per entendre els termes: diccionaris escolars de ciència". Llengua, Societat i Comunicació, 2021, 19, p. 46-59:
https://revistes.ub.edu/index.php/LSC/article/view/34545
Llibre de referència
ESTOPÀ, Rosa. El diccionario escolar de la ciencia: un aliado en el aula. España: Aula Magna, Proyecto Clave McGraw-Hill, 2021. ISBN: 9788418392917. https://libros.cc/El-diccionario-escolar-de-ciencia-un-aliado-en-el-aula.htm
Nota biogràfica Rosa Estopà
Sóc professora titular del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra, des de 2009, on impartisc docència en terminologia, lèxic, neologia, lingüística aplicada, llengua catalana i comunicació mèdica, des de 1994. Tinc la recerca adscrita a l'Institut de Lingüística Aplicada (IULA), on forme part del grup de recerca IULATERM, des de 1994. Coordine el Màster online de Terminologia. Participo en l'Observatori de Neologia des de 1992, i coordine el blog Martes neológico. Sóc també especialista en logopèdia i regularment estic vinculada a activitats de formació en aquest camp.
La neologia lèxica, la neologia especialitzada i la terminologia mèdica (amb el projecte JUNTS-RECERCAIXA en el marc de la comunicació "professional de la salut-pacient" amb un estudi lingüístic sobre els informes mèdics i el desenvolupament de l’app-web COMJUNTS premiada com la millor app per al pacient el 2017, amb el projecte TERMMED sobre evolució del coneixement i terminologia, i actualment amb el projecte LEXMED) i la transferència del coneixement científic i mèdic a la societat i a l'escola (en el marc del projecte Jugant a definir la ciència en què s'han elaborat diccionaris, jocs en diversos formats i aplicacions per facilitar la comunicació mèdica i del projecte premiat pel Consell Universitari de la UPF amb Premi a la Responsabilitat Social Universitària i per l’Escola de Salud Pública de Andalucía Paraules a les sales d'espera de pediatria) són actualment els meus interessos de recerca principals. Des del 2017, responsable de l’organització de les Jornades HEALTHCOM que se celebren cada tres anys
https://www.upf.edu/web/iulaterm/activitats1
DURATION: 94 min