University of Valencia logo Logo Inter-university Institute López Piñero Logo del portal

El cas Lafarge convertit en situació d'aprenentatge

  • March 2nd, 2023
El cas Lafarge convertit en situació d'aprenentatge

 

El Ministerio de Educación y Formación Profesional ha editat una situació d'aprenentatge per a la matèria de Física i Química basada en el cas Lafarge, un controvertit cas d'enverinament per arsènic ocorregut en el segle XIX que va implicar la intervenció del toxicòleg menorquí Mateu Orfila. Aquesta polèmica i la labor de Orfila han sigut àmpliament estudiades per José Ramón Bertomeu Sánchez, catedràtic d'Història de la Ciència de la Universitat de València, investigador del Institut Interuniversitari López Piñero i autor de publicacions com La verdad sobre el caso Lafarge. Ciencia, justicia y ley durante el siglo XIX (El Serbal, 2015) i ¿Entre el fiscal y el verdugo? Mateu Orfila i Rotger (1787-1853) y la toxicología del siglo XIX (PUV, 2019).

La situació d'aprenentatge ha sigut inclosa en el repositori de recursos educatius de l’Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat i es pot accedir a ella en aquest enllaç.

https://descargas.intef.es/recursos_educativos/odes_sgoa/eso/fq/3b.1_-_el_misterioso_envenenamiento/index.html  

La situació d'aprenentatge ha sigut dissenyada i elaborada per Luis Moreno Martínez, professor de Física i Química d'Ensenyament Secundari de la Comunitat de Madrid, antic estudiant del Màster Interuniversitari en Història de la Ciència i Comunicació Científica i doctor per la Universitat de València en el Programa d'Estudis Històrics i Socials sobre Ciència, Medicina i Comunicació Científica. La situació d'aprenentatge es va nodrir de la literatura acadèmica sobre el cas Lafarge per a dissenyar una sèrie d'activitats didàctiques problematizades que permeten mobilitzar sabers bàsics i competències específiques en l'alumnat entorn de la química i la seua naturalesa com a activitat humana.