University of Valencia logo Logo Inter-university Institute López Piñero Logo del portal

NOTICIA VOL. 4. NOVA ENTRADA DE “SABERS EN ACCIÓ”: "Dades, meteorologia i comerç" de Gemma Cirac-Claveras (iHC-UAB)

  • February 26th, 2025
Image de la noticia

Foto: Lemur satellites in the Clean Room (image credit: Spire Global)

 

Volum 4 de “sabers en acció”: https://sabersenaccio.iec.cat/

Categoria "Estudis"

Les tensions entre ciència pública i ciència privada a través de les polítiques i pràctiques de l’intercanvi de dades meteorològiques.

La meteorologia és un afer de dades. El valor econòmic d’aquestes dades començà a capitalitzar-se a la dècada del 1920, quan l’ús generalitzat del telègraf permeté transmetre dades en temps quasi real. Alguns meteoròlegs crearen consultories privades que oferien previsions del temps dirigides a diverses àrees agrícoles, energètiques, pesqueres, de transports o recreatives, una activitat que s’anomenà habitualment meteorologia industrial.

Fou després de les grans guerres, però, quan l’excedent de meteoròlegs formats per cobrir les necessitats de l’aviació suscità l’explosió del sector privat en aquest àmbit. Per exemple, als Estats Units, l’any 1951, la Du Pont Company, que havia col·laborat prèviament amb eProjecte Manhattan, establí un departament de meteorologia per planificar els treballs exteriors (excavacions, pintura i instal·lacions elèctriques) necessaris per construir la planta atòmica de Savannah River. L’any 1953, 17 de les seves plantes situades en regions costaneres disposaven d’un servei meteorològic propi que procurava previsions de grans onades, marees, ventades o huracans. En altres plantes, es calculava la velocitat i direcció del vent per predir la dispersió de contaminants. A diferència de les previsions que oferien els serveis meteorològics públics a través de l’Agència Federal de Meteorologia (National Weather Bureau, NWB), els departaments de Du Pont coneixien íntimament tant el terreny com el funcionament de cada planta, de manera que proporcionaven una informació meteorològica ajustada a les seves necessitats específiques. Tan lucratiu es projectava el negoci, que l’any 1953 Du Pont fundà una sucursal pròpia (Severe Weather Advisory Service) dedicada a la meteorologia industrial. Als Estats Units, cap a l’any 1960, n’hi havia 36 de registrades; 81 als volts de l’any 1980, i més de 2200 l’any 1996.

Per a continuar llegint:

https://sabersenaccio.iec.cat/dades-meteorologia-i-comerc/