Els hàbits de lectura digital disminueixen la motivació lectora a partir de cinquè de primària
- Servei de Màrqueting i Comunicació
- Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
- 13 de novembre de 2025

Un estudi de l’Estructura de Recerca Interdisciplinària (ERI) Lectura de la Universitat de València conclou que els hàbits de lectura digital acadèmica en cinquè de primària prediuen negativament la motivació lectora en sisè. A més, entre les conclusions es destaca que els hàbits de lectura digital no causen una pitjor comprensió. L’estudi, publicat en Developmental Psychology, una de les revistes de referència de l’American Psychological Association, s’ha efectuat sobre 908 estudiants de primària.
“Es tracta del primer estudi longitudinal que examina tres variables com a hàbits lectors, comprensió i motivació lectora al llarg del temps. El seguiment a estudiantat des de quart fins a sisè curs indica una relació positiva entre la comprensió lectora i la motivació lectora estable al llarg del temps. També és important destacar que els hàbits lectors digitals no van mostrar una relació causal significativa amb la comprensió lectora, en línia del que ja vam mostrar amb una metaanàlisi prèvia”, explica Lidia Altamura, primera signant de l’article i investigadora de l’ERI Lectura del Departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la UV.
En concret, en l’estudi es va controlar el nivell d’accés als dispositius digitals a l’escola, de manera que quan no estaven supervisats, els estudiants que llegien digitalment amb finalitats acadèmiques podien veure dificultada la seua futura motivació intrínseca per a la lectura. “A més, com aquest tipus de lectura té com a objectiu satisfer demandes acadèmiques (completar deures, estudiar) també és raonable observar un efecte negatiu sobre la motivació intrínseca, que reflecteix l’impuls intern del plaer”, s’explica en l’article, en què també participen Cristina Vargas i Ladislao Salmerón, professora i catedràtic del Departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la UV.
Davant el fet que si un estudiant llegeix més en format digital amb finalitats acadèmiques en cinquè que en quart, la seua motivació disminueix en sisè, l’equip investigador proposa integrar adequadament les pràctiques de lectura digital en les primeres etapes del desenvolupament i emfatitzen la necessitat d’una instrucció estructurada per a ajustar els estudiants a beneficiar-se plenament dels avanços digitals.
Aquesta investigació, de la qual també forma part la Universitat de Wuppertal (Alemanya), naix de la necessitat d’estendre els hàbits de lectura de la infància més enllà dels textos impresos tradicionals, amb l’emergència de noves pràctiques i formes a través de dispositius digitals, una àrea de coneixement molt poc estudiada. El treball de camp va tenir lloc entre els anys 2022 i 2024, a Espanya, amb edats de l’alumnat d’entre 9 i 12 anys.
Referència article: Altamura, L., Vargas, C., Naumann, J., i Salmerón, L. (2025). How digital reading habits shape reading motivation and comprehension over time: Longitudinal associations in primary school. Developmental Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/dev0002094
Categories: Investigació a la UV , Internacionalització recerca , Difusió i comunicació científica , Recerca, innovació i transferència , Cultura Científica , Grups de recerca













