Presentació del llibre: La Facultat de Medicina de València. Cinc Segles d'Història.
- Gabinet de la Rectora
- 3 de març de 2022

Des de l'Aula Magna de la Facultat de Medicina i Odonlogia de la Universitat de València es va presentar el llibre: La Facultat de Medicina de València. Cinc Segles d'Història. Publicació dirigida per Josep Lluís Barona que recull la història de la Facultat a través dels seus 500 anys de creació.
Dilluns passat 28 de febrer, l'Aula Magna de la Facultat de Medicina i Odontologia va ser l'escenari de presentació del llibre: La Facultat de Medicina de València. Cinc Segles d'Història. L'acte que es va iniciar a les 18:00 h i va estar presidit pel M.H. President de la Generalitat, Ximo Puig, va comptar amb la participació de la rectora de la Universitat de València, M. Vicenta Mestre; el president de les Corts Valencianes, Enric Morera; el degà de la Facultat de Medicina i Odontologia, Javier Chorro; i el director i coordinador de l'obra, Josep Lluís Barona.
L'obra titulada: La Facultat de Medicina de València. Cinc segles d'Història és fruit del treball conjunt d'una vintena d'historiadors de diverses institucions com són la Universitat de València, de la Universitat Miguel Hernández i de la Universitat Catòlica de València i també de diversos instituts del CSIC que han sigut dirigits i coordinats pel catedràtic d'Història de la Ciència de la Universitat, Josep Lluís Barona.
En la seua intervenció, el coordinador de l'obra, Josep Lluís Barona va destacar la tasca de les institucions educatives per a afermar el dinamisme i el canvi social, com a referents per a la preservació de la memòria i construcció d'identitat i sentit de pertinença de les persones. Va elevar la trajectòria de la Facultat de Medicina, com un eix vertebral del desenvolupament de la societat valència moderna. També va ressaltar els assoliments aconseguits per la Facultat en les seues més de 500 anys d’història, i la seua aportació a la comunitat valenciana, amb la formació d'estudiants en diferents àrees d'estudi com l'odontologia, infermeria i medicina; deixant a la ciutadania, el coneixement com un patrimoni inavaluable.
A més, va agrair la confiança dipositada per a la creació d'aquesta publicació, que, amb un gran compromís i equip de col·laboradors, van escriure el text amb un excel·lent nivell de qualitat narrativa, que representa la tradició historiogràfica valenciana, amb altura en la seua erudició bibliogràfica. Aquesta obra es presenta com una memòria a la realitat històrica de la Facultat, com un llibre de consulta i referència, mostrant un panorama de la societat valenciana des dels seus problemes de salut, des de les controvèrsies científiques i des dels reptes que afronta la medicina moderna.
Al seu torn, la Rectora de la Universitat de València, Mavi Mestre va destacar amb orgull a València com una ciutat de tradició i aspiració universitària. Una ciutat d'esperit lliure i científic, que des de fa més de 500 anys, una universitat pública, valenciana, de referència, i oberta al món, on l'estudiantat fa realitat les seues aspiracions de coneixement i formació superior.
La rectora va felicitar aquesta iniciativa impulsada pel degà de la Facultat, el professor Francisco Javier Chorro, i el seu equip de treball. Va manifestar que aquesta extraordinària obra és de summa importància per a la preservació de la memòria i història d'aquest espai acadèmic, com a referent de l'educació nacional i internacional, de manera que evidencia el dinamisme de la Facultat de Medicina i els progressos científics al llarg de la història.
En l'acte, la rectora de la Universitat de València, va realitzar un breu esment a Manuela Solís, Concepción Aleixandre i Trinidad Sánchez, les tres primeres estudiants de medicina a la Universitat de València, dones que van formar part del grup de pioneres que van estudiar Medicina en la universitat espanyola, en un temps en què no hi havia un lliure accés als estudis universitaris.
Per a culminar la cita, el President de la Generalitat, Ximo Puig va manifestar que l'essència de la cultura i la història és el que representa aquesta publicació, que recull la memòria de la ciència gestada des de la Facultat. Va esmentar que la perspectiva històrica presentada mitjançant aquest llibre és fonamental per a conservar els successos durant el temps. Va felicitar el treball emprat en la creació d'aquest llibre en la dimensió universitària, al·ludint que és el resultat de la nova visió d'una universitat del segle XXI que és l'aposta de la rectora Mavi Mestre amb els seus quatre anys de gestió. Va incitar a continuar treballant des de la Univesitat que afronta reptes enormes, utilitzant com a eina aquest llibre que exposa les transformacions que necessita la societat valenciana des de la salut, per a aconseguir les utopies i suportar les adversitats.
Així va acabar la presentació del llibre: La Facultat de Medicina de València. Cinc Segles d'Història. Text que servirà d'instrument per a mantindre present el passat, els orígens, i per a sentir-se orgullosos d'allò que s'ha aconseguit com a societat en el camp de la medicina.
Arxivat en: Publicacions , Actes institucionals , Cultura i societat valenciana , Investigació a la UV