La Sexta, El Mundo i la SER són els mitjans més utilitzats per a informar-se de política

  • 24 de gener de 2017
 
Mitjans més utilitzats per a informar-se de política

Els equips d'investigació de la Universitat de València Mediaflows i GIPEyOP han dut a terme –en l'última quinzena de desembre de 2016- una enquesta online centrada a determinar la percepció pública (influència, credibilitat, i decantació ideològica) dels espanyols sobre els principals mitjans de comunicació impresos, audiovisuals i digitals, així com al voltant d'un llistat de comunicadors de particular rellevància.

L'enquesta realitzada pels equips d'investigació GIPEyOP (Grup d'Investigació en Processos Electorals i Opinió Pública) i Mediaflows posa de manifest que El Confidencial (5,3) i Onda Cero (5), a nivell espanyol, i València Plaza (5,3) i  Levante-EMV (5,1), a la Comunitat Valenciana, són els mitjans que compten amb major credibilitat entre els 5.414 participants en un sondeig realitzat entre el passat 14 de desembre i el 4 de gener.  Antena 3 (4,6), entre les televisions, i El Mundo (4,6), en la premsa tradicional, encapçalen els primers llocs del rànquing, que entre els nadius digitals lideren eldiario.es (4,8) i Infolibre (4,8).

El periodista Iñaki Gabilondo se situa no solament com el comunicador considerat més influent políticament sinó també com el que desperta major credibilitat, segons l'agregat de les tres primeres respostes individuals ponderades de l'enquesta. Li segueixen en percepció d'influència política el presentador de Salvados, Jordi Évole, i el d'Herrera en Cope, Carlos Herrera. Aquest últim és també el segon que aconsegueix major credibilitat, seguit del conductor de Más de Uno (Onda Cero), Carlos Alsina.

L'enquesta de GIPEyOP i Mediaflows revela que La Sexta és el primer mitjà utilitzat per a informar-se sobre política, seguit d'El Mundo i la cadena SER. La valoració de la influència política situa al capdavant a la cadena SER, seguida d'El País (el quart mitjà utilitzat per a informar-se de política) i La Sexta.

La percepció de la ideologia dels mitjans mostra que Canal 13 TV (8,7) és, en una escala de 0 a 10 –en la qual 0 representa extrema esquerra i 10 extrema dreta– el mitjà considerat com més escorat cap a posicions conservadores, seguit del periòdic La Razón (8,2), Libertad Digital (8,1) o la Cadena Cope (8). En l'extrem contrari se situarien Público (2,3), La Sexta (2,9) o eldiario.es (3). Les posicions més centrades, segons els participants en el sondeig, corresponen a Telecinco (5,2) o El Confidencial, mentre que, entre els mitjans valencians, la percepció ideològica oscil·la entre la forqueta que dibuixen Levante-EMV (4,1) i Las Provincias (7). 

Respecte als periodistes, la percepció de la ubicació ideològica situa en una posició més neutra a Carlos Alsina (5,2), Vicente Vallés (5,2) o Susana Griso (5,5). Els participants en l'enquesta perceben en les posicions més a l'esquerra al Gran Wyoming (1,9), Ignacio Escolar (2,3) i Jordi Évole (2,4). Entre els comunicadors que se singularitzen per les seues posicions més conservadores destaquen, segons les respostes del sondeig, Eduardo Inda (8,1), Francisco Marhuenda (8,3) o Federico Jiménez Losantos (8,7). 

Es van recopilar 5.414 enquestes vàlides. En l'Informe poden consultar-se els principals resultats de l'enquesta, així com la metodologia de recollida i anàlisi. Informe: http://www.uv.es/pavia/Informe_Encuesta_Medios.pdf