|
Welcome to my web site!
DISEÑO Y ANÁLISIS EN PSICOLOGÍA APLICADA Y PRINCIPIOS DE
INTEGRIDAD EN LA CIENCIA
Las publicaciones se pueden consultar
a través de las siguientes direcciones en Internet:
|
ResearcherID: B-2328-2009 |
|
|
||
|
Google
Scholar |
|
|
||
|
Research
Gate |
|
|
||
|
||
|
||
|
OSH |
|
|
Production of
Spanish Psychology |
|
|
I'm Dolores Frias-Navarro, Full Professor of Psychology at the University of Valencia
(Spain) (Ph.D.). Department
of Methodology of the Behavioural Sciences.
I am also a Professor in Statistics and Design
and Research Methods. I teach courses at the graduate and undergraduate level
on research design and data analysis.
I am Director of Psychology Research Unit
Design in Applied Psychology, which is devoted to the advancement and
dissemination of statistical methodology related to research in Psychology (http://www.uv.es/friasnav/unidinves.html).
My research focuses on the development,
improvement, and evaluation of quantitative methods, especially as they relate
to statistical issues in applied research, with an emphasis on the design of
research studies. Specific areas of investigation include the effects of heteroscedasticity on inference, causal inference,
statistical power, effect size and confidence interval, research synthesis
(systematic review and meta-analysis, meta-research), factorial invariance and
statistical approaches to assessing mediation and statistical cognition
research.
My research tasks include topics related with
the importance of considering effect size and statistical power in research and
Evidence-Based
Practice in Psychology (PBE). Evidence-based practice in psychology
has been defined as the “integration of the best available research with
clinical expertise in the context of patient characteristics, culture, and preferences”
(Am. Psychol. Assoc. Presid. Task Force on Evidence-Based Pract. 2006, p. 273).
I'm very interesting in the advancement and
dissemination of statistical methodology related to research in Psychology. In
addition, I have adapted into Spanish the CONSORT 2010 (Schulz, Altman, Moher,
& CONSORT group, 2010). Is in: https://www.uv.es/friasnav/CONSORTSpanish.pdf
My research includes
the study and analysis of
data from the European Social Survey (ESS).
I have participated in research funded
by the Ministry of Education in Spain. Project: “Estimating effects: uses and
abuses of hypothesis testing in Psychology” (2001-2004) and “Critical revision of
the statistical design in Psychology” (2004-2007) and “Statistical reform in
Psychology and Education” (2011-2014).
Although my research is methodological,
I enjoy working with substantive researchers in mutually beneficial
collaborations, where I can develop needed or apply existing methods to address
interesting and important real-world problems: sexual prejudice, homophobia. As
Tukey pointed out, “the best thing about being a statistician is that you
get to play in everyone’s backyard!”
I conduct research in the areas of gender
perspective, stereotyping, prejudice, and discrimination. I am particularly
interested in understanding contemporary forms of prejudice (social cognition
research: modern and subtle forms) and investigating the ways in which these
prejudiced attitudes manifest themselves behaviourally and, to some extent,
psychophysiological. My research has addressed stereotyping, prejudice, and
discrimination toward a number of social groups; namely, sexual (e.g., gay and
lesbian, LGBT+) and minorities (immigrants).
Dolores Frías-Navarro, es doctora en Psicología por la Universidad de
Valencia y Catedrática de Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Desde
1994 es la directora de la Unidad de Investigación “REsearch
MEthods and design in applied psychology (REME) and Principles of
Integrity in Science (Pi-Science)” de la Universidad de Valencia. La producción científica se ha desarrollado
dentro del ámbito del análisis metodológico y la aplicación de las técnicas
estadísticas y de diseño de investigación al campo aplicado. Destaca el estudio
de los diseños de investigación, el impacto de la reforma estadística, los
problemas de la replicación y la crisis de la Ciencia, la potencia estadística
y el tamaño del efecto, revisiones sistemáticas y meta-análisis y, en
definitiva, el estudio de los elementos que están relacionados con la validez
de conclusión estadística y la calidad de la evidencia (pruebas) de los
resultados. Las líneas de investigación principales: 1) la educación,
re-educación y cognición estadística y la meta-investigación, 2) la medición de
constructos psicológicos y la elaboración de instrumentos de medida, 3) el
estudio de las cuestiones metodológicas vinculadas con el área de los aspectos
psicológicos y sociales que están relacionados con las migraciones, la
movilidad humana y la diversidad sexual, 4) el uso de las nuevas tecnologías y
la educación en abierto y 5) Ciencia y perspectiva de género. Concretamente,
dentro del ámbito de la diversidad sexual en la Unidad se han desarrollado
instrumentos de medida (ejemplo: Beliefs about Children’s Adjustment in
Same-Sex Families Scale, BCASSFS) y se han abordado modelos teóricos que
expliquen las variables predictoras del rechazo de las familias con padres del
mismo sexo.
Articles: Teaching Innovation: Teaching: EMAPU and gender perspective
Articles: COVID-19: link.
Articles: Family and Same-Sex parents. LGBT: link.
Articles: Migration: link.
Articles: Methodology: link.
|
||
|
|
|
LÍNEAS ACTUALES DE INVESTIGACIÓN
·
1. DISEÑO Y ANÁLISIS EN PSICOLOGÍA APLICADA
Descripción: Planificación de
la Investigación / Diseño experimental / Diseño no-experimental / Psicología aplicada
/ Análisis de datos en Psicología / Experimentación en Psicología / Ética de la
investigación y de la Ciencia en Psicología / Técnicas e instrumentos de
medición psicológica y social / Validez y Fiabilidad / Tratamiento estadístico
e informático de datos / Modelos Causales / Control del sesgo de selección: Propensity Score / Usos y abusos del
contraste de hipótesis estadísticas / Significación práctica, clínica o social
/
· 2. PRÁCTICA BASADA EN LA EVIDENCIA (PBE) Evidence-Based Practice in Psychology, EBPP
· 3. NUEVAS
METODOLOGÍAS DE ENSEÑANZA EN LA UNIVERSIDAD DEL SIGLO XXI
Descripción:
Proceso de Enseñanza-Aprendizaje / Trabajo colaborativo / Desarrollo de
competencias / Evaluación de competencias / Formación mediante proyectos de
investigación / Uno del portafolio del alumno / Aplicación de la analogía y el
cine a la enseñanza de la metodología / Docencia y desarrollo de la Web 2.0
· 4. MOVILIDAD
HUMANA
Descripción:
Estudio de los aspectos psicológicos y sociales relacionados con las
migraciones / Cambio de actitudes / Expresión sutil y manifiesta del prejuicio
/ Estudio del prejuicio moderno relacionado con el racismo, la homofobia o el
sexismo / Familia y diversidad