Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Funcionament de l'oferta formativa

Les normatives específiques aprovades pel Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) són relatives al seu funcionament intern i d'obligat compliment per a professorat dels cursos, personal de la Universitat de València i participants en les accions formatives

L'SFPIE coordina les iniciatives de formació del personal de la UV i les iniciatives d’innovació educativa. A més a més, serveix de mitjà de connexió entre la Universitat de València i les instàncies educatives de nivell no universitari en allò que es refereix al perfeccionament del professorat i a la corresponent investigació educativa.

En desembre de 2010, el Servei de Formació Permanent (SFP) de la UV, existent des de 1986, es va unir administrativament amb la Unitat d’Innovació Educativa (UDIE), creada al 2009. Més tard, en Consell de Govern de 20 de desembre de 2011, es va aprovar el canvi de nom del servei com a Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa: SFPIE.

Amb Formació Permanent fem referència a la formació destinada específicament al personal de la Universitat de València, que intenta donar resposta a les necessitats d’ampliació, especialització i perfeccionament formatiu dels membres del Personal Tècnic de Gestió, d’Administració i Serveis (PTGAS), i del Personal Docent i Investigador (PDI) de la UV, així com de professorat de nivells no universitaris. 

La Innovació Educativa fa referència a les iniciatives innovadores i de millora docent desenvolupades pel professorat que realitza les seues tasques docents en Grau i Postgrau de la UV, gran part de les quals es vehiculen mitjançant les ajudes convocades pel Vicerectorat de Formació, Permanent, Transformació Docent i Ocupació.

 

1. Els programes de Formació gestionats des de l'SFPIE

1.1. Formació Contínua

Aquest programa correspon a la formació provinent de les ajudes institucionals de l’Institut Valencià d’Administració Pública (IVAP), que configuren el programa tradicionalment denominat “De Formació Contínua”, (també denominada “Formació per a l’ocupació”), anunciat generalment a principi d’any. Aquestes accions, dirigides tant a PTGAS com a PDI, es configuren dins d’un Pla Anual de Formació que es dissenya des de les seccions corresponents de l'SFPIE, i que es publica al DOGV. La normativa de certificació d’aquestes accions, tant per al PTGAS com al PDI, és la general de l’IVAP. Pel que fa als criteris de participació en l’oferta de Formació Contínua, tot seguint la normativa de l’IVAP ja esmentada, es seleccionen les persones participants d’acord amb aquests criteris:

  • Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, es comprovarà que efectivament els interessats/ades reuneixen els requisits esmentats.
  • S’atorgarà preferència a les peticions d’aquells sol·licitants que no hagen realitzat un curs de semblants característiques en els últims tres anys, excepte en aquells cursos que formen part d’un itinerari (Certificat de Competències Administratives, grups C1 i C2).
  • Així mateix, s’atorgarà preferència a qui no haja realitzat cursos de formació en els últims tres anys.
  • S’haurà d’equilibrar percentualment a la plantilla real la participació d’homes i dones en l’assistència als cursos de formació, de conformitat amb el que disposa l’article 44 de la Llei de la Generalitat Valenciana 9/2003, de 2 d’abril, per a la igualtat de dones i homes.
  • En cas d’empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d’entrada de les sol·licituds (dia/hora).

Hi existeixen, a més a més, algunes condicions específiques que s’apliquen a la selecció de participants, encara que de moment (per les limitacions tècniques de la plataforma informàtica de gestió dels cursos) aquesta aplicació fa necessària una petició explícita de les persones afectades; aquestes situacions són les referides a continuació:

  • Tindran preferència durant un any, els que s’hagen incorporat al servici actiu procedent del permís de maternitat o paternitat, o hagen reingressat des de la situació d’excedència per raons de guarda legal i atenció a persones majors dependents o persones amb discapacitat, de conformitat amb la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
  • En la selecció haurà de tindre’s en compte, d’una banda, la reserva del 3% de places per a persones amb discapacitat, establida en l’article 23 de la Llei 11/2003, de 10 d’abril, de la Generalitat Valenciana, sobre l’Estatut de les Persones amb Discapacitat i, d’altra banda, la reserva del 40% de les places prevista en l’article 60 de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, entre empleades públiques, que reunisquen els requisits.

 

1.2. Formació Pròpia

D’altra banda, l'SFPIE té una oferta pròpia de la Universitat, proposada des de la secció tècnica del propi SFPIE, que respon a les necessitats estratègiques de formació detectades per a cadascun dels col·lectius que formen la UV: el PTGAS i el PDI, i el professorat no universitari, en la mesura que forma igualment part del teixit educatiu que envolta la UV. Aquesta formació pròpia està organitzada en diferents subprogrames:

 

1.2.1. Formació estratègica

És la planificada des de la secció tècnica de l'SFPIE quadrimestralment, segons factors com ara les disponibilitats pressupostàries, les necessitats detectades en la plantilla, les prioritats establertes als plans operatius anuals, etc.

1.2.2. Formació a la Demanda

La major part de l’oferta formativa és directament proposada des de l'SFPIE, però existeix també la possibilitat de sol·licitar "Formació a la demanda": qualsevol grup de professionals de la UV pot suggerir una acció formativa per a ser desenvolupada des de l'SFPIE. Aquesta sol·licitud es regeix per la normativa que es pot consultar ací.

 

1.2.3 Programes formatius específics

Hi ha més formació pròpia amb una diversitat de programes formatius específics propis en continua evolució com entre altres:

FIPU

La Llei Orgànica 2/2023, de 22 de març, del Sistema Universitari, estableix en l’article 6.4. que les universitats desenvoluparan la formació inicial i contínua per a l'acompliment de les activitats docents del professorat i proporcionaran les eines i recursos necessaris per aconseguir una docència de qualitat. En l'article 67 refereix al fet que les universitats garantiran la formació docent inicial i continuada del seu professorat. Així mateix, establiran plans de formació inicial i de formació al llarg de la vida que garanteixen la millora professional del seu personal docent i investigador.

En aquest sentit, el Vicerectorat de Formació Permanent, Transformació Docent i Ocupació, a través de l'SFPIE presenta el curs Formació Inicial del Professorat Universitari (FIPU), l’objectiu del qual és contribuir a la formació del professorat novell amb un conjunt d’activitats formatives encaminades a facilitar la integració a la cultura universitària des de la perspectiva docent i investigadora.


FIPU NOVEL
La Llei Orgànica 2/2023, de 22 de març, del Sistema Universitari, estableix en l’article 78 que les Professores i Professors Ajudants Doctors hauran de realitzar, en el primer any de contracte, un curs de formació docent inicial, les característiques del qual seran establides per les universitats, d’acord amb les unitats responsables de la formació i innovació docent del professorat.

En aquest sentit, des del Vicerectorat de Formació Permanent, Transformació Docent i Ocupació, a través de l'SFPIE presenta el curs Formació Inicial del Professorat Universitari Novell (FIPU_N I), amb l’objectiu de contribuir a la formació docent del professorat novell amb un conjunt d’activitats formatives centrades en oferir suport en el desenvolupament de la tasca docent.


FIPIF
Des de fa uns anys la Universitat de València, a través de l'SFPIE ha treballat en la creació de convocatòries específiques formatives per al Personal d'Investigació en Formació i col·lectius similars, com becaris Marie Curie o Margarita Salas, o altres tècnics específics de la institució (predoctorals i postdoctorals).

Fruit d'aquest interès va sorgir la convocatòria Docència i Investigació, que inclou formació en tres llengües: castellà, anglés i valencià, en modalitats presencial, híbrida i en línia i que en l'any 2024 viu la seua sisena edició.

Aquest títol formatiu va dirigit al mateix col·lectiu i pretén recollir en una formació de 75 hores de durada tots aquells aspectes bàsics que faciliten al Personal de Recerca en Formació i col·lectius assimilats l'acompliment de les seves funcions investigadores i un millor coneixement de la Universitat de València i el sistema universitari valencià  en el qual exerceixen les seues tasques.


PAD
El Pla d’Actualització Docent (PAD) és una convocatòria formativa que s’adreça a tot el PDI de la Universitat de València i té la intenció de facilitar l’accés a formació en metodologies, tecnologies i desenvolupament d’habilitats professionals, que puguen contribuir a la millora de l’activitat docent.

 

PRIDA
El Pla de Recerca, Internacionalització i Docència en Anglès (PRIDA) té com a objectiu fonamental la formació i millora de les competències comunicatives en anglès del professorat de la Universitat de València (PDI) en el seu desenvolupament professional com a docent i investigador. Així mateix, el pla recull accions de millora en la formació lingüística i certificació del personal d'administració i serveis (PTGAS) i de les i els estudiants.

El Pla, desenvolupat a través d’un Document Marc, forma part de l'estratègia d'internacionalització de la UV i està promogut i impulsat conjuntament des del Vicerectorat d'Internacionalització i Multilingüisme, el Vicerectorat d'Estudis i el Vicerectorat de Formació Permanent, Transformació Docent i Ocupació.
 

 

2. Funcionament i normatives de participació en l’oferta formativa de l'SFPIE

 

  2.1. Procés d’inscripció

L’oferta de les accions formatives publicada en la pàgina web especifica normalment els destinataris de cadascuna d’elles, tot indicant si es tracta d’una acció oberta a tot el personal o a un col·lectiu determinat (PTGAS, PTGAS i PDI, PDI, PDI amb càrrec acadèmic, professorat no universitari, etc.).

La participació es realitza generalment mitjançant inscripció en la plataforma informàtica de gestió de la formació personal, llevat d’alguns casos de Formació a la Demanda on els participants són seleccionats directament pels demandants del curs o es realitza un procés mitjançant formulari.

Quan un membre del personal de la UV realitza una sol·licitud de participació, rep un primer correu (Sol·licitud d’inscripció) que li confirma el registre de la seua sol·licitud, però no pas la matrícula efectiva; aquesta es realitza al llarg d’un procés posterior: quan acaba el període d’inscripció s’aplica el barem adequat des de la pròpia plataforma informàtica, tot aplicant els criteris concrets de selecció que necessita cada acció formativa; si la persona és seleccionada, perquè acompleix els requisits necessaris, des de la plataforma informàtica se li envia un segon correu que confirma aquesta selecció (Admisió). En aquest cas s'exigirà com a requisit per a poder realitzar el curs que, en el termini de 5 dies naturals des d'aquesta comunicació d'admissió, confirme o en el seu cas renuncie la participació en la formació. Una vegada feta la confirmació, si no es pot assistir-hi al curs per qualsevol motiu, s'ha de comunicar al personal de l'SFPIE abans del començament del curs, per tal que la inassistència no siga penalitzada en futures sol·licituds. Una vegada s'està participant en la formació, és responsabilitat exclusiva de cada participant registrar la seua assistència mitjançant signatura en les llistes que el professorat reparteix en cada sessió (formació presencial), en cap cas, es podran certificar accions formatives amb una assistència inferior al 85% del temps, ni modificar les dades de les esmentades llistes.

Cal tenir en compte que sempre hi ha gent que es queda en llista d’espera, per la qual cosa es penalitzen confirmacions d’assistència que després no es realitzen o que no s’anul·len dintre del termini indicat.

El desenvolupament de les sessions dels cursos i la transmissió dels coneixements de què és objecte és responsabilitat del professorat, així com l’adequat control d’assistència. Si les accions formatives requereixen la realització d’una prova final d’avaluació, el professorat informarà als i les participants sobre la seua estructura i continguts al principi de l’acció formativa. Els assistents als cursos rebran un certificat de participació sempre que s’acredite l’assistència com a mínim d’un 85% de la durada total del curs/ de l’activitat i si s’escau, es supere la prova d’avaluació establerta pel professorat. L’assistència inferior al percentatge assenyalat exclou l’expedició de qualsevol certificat.

 
 2.2. Procés de control d’assistència i de certificació

Moltes de les activitats gestionades des de l'SFPIE es superen sense cap prova específica, per la qual cosa és necessari garantir un mínim de participació. Per a controlar l’assistència es prenen tres mesures diferents:

  • És responsabilitat de cada persona participant en una acció formativa signar el full d’assistència al curs en totes les seues sessions presencials.
  • És necessari assolir un 85% d’assistència de les hores totals resultants de la suma de totes les hores presencials i de totes les hores síncrones si és el cas, de l’acció formativa.
  • És necessari realitzar totes les tasques i activitats encarregades pel professorat que van més enllà de la simple assistència, independentment de la modalitat de la formació, i a més, en la modalitat asíncrona es necessari la visualització de tots els continguts en línia.
  • Les absències justificades durant el desenvolupament de les activitats formatives, seran vàlides per no penalitzar al participant en futures convocatòries, però no sumaran hores per al còmput del 85% d’assistència de l’activitat.

Els certificats de les activitats organitzades per l'SFPIE de la Universitat de València, poden ser descarregats de la Seu Electrònica de la UV pel propi alumnat. (Veure ací com fer-ho). 

 

2.3. Penalitzacions per no assistència i/o no superació de les proves avaluatives

Llevat d’alguns casos de Formació a la Demanda on es planifica certa acció formativa directament adreçada a un col·lectiu específic que la necessita per al seu lloc de treball, la participació en l’oferta de l'SFPIE  és sempre voluntària. Els mecanismes de selecció de participants responen a les normatives habitualment establerts des de l’IVAP, i resulta molt freqüent que les accions formatives es queden amb llista d’espera. Açò vol dir que cal ser responsable en l’ús que cada participant fa del seus dret a la formació, i recordar que quan es confirma l’assistència a un curs és probable que alguna altra persona es quede sense plaça. Per aquest motiu, quan la plataforma informàtica de gestió dels cursos registra que una acció confirmada no es realitza, activa una penalització per a la persona en qüestió, de tal manera que:

a) Per a les accions formatives dels plans de Formació Contínua, Formació a la Demanda o Formació Estratègica, tant per al PTGAS com per al PDI, quan una persona no participe i no haja renunciat a l’acció formativa serà penalitzada de manera que en les convocatòries següents de cursos en què s’inscriga ocuparà l’últim lloc de la llista d’espera.

b) Per als programes de llarga durada, l’abandó del programa no notificat amb antelació es penalitzarà amb tres anys sense opció de matrícula.

c) Per als títols compactes, s’aplicarà igualment una penalització de tres anys.

 

2.4. Avaluació de les accions formatives

L’avaluació de la formació té dos vessants:

a) En el propi destinatari de la formació amb l'assistència controlada amb el full de signatures, els registres de connexió o l'avaluació en les activitats que van més enllà de la simple assistència, encarregades pel professorat.

b) En el Servei que l'organitza (incloent-hi al professorat que la imparteix), ja que una vegada finalitzada la formació l’alumnat rep per correu electrònic el qüestionari d’avaluació de la qualitat de la formació realitzada que ens permet valorar l’oportunitat i eficàcia de la nostra programació. 

 

2.5. Formació al lloc de treball per al PTGAS: permisos

Segons els successius Acords de Formació Contínua en les Administracions Públiques, els responsables dels centres directius corresponents han de facilitar l’assistència dels treballadors i les treballadores als cursos de Formació Contínua, de conformitat amb la legislació vigent (article 105 de la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la Funció Pública Valenciana i articles 12.2 i 39 del Decret 42/2019, de 22 de març, del Consell, de regulació de les condicions de treball del personal funcionari de l'Administració de la Generalitat).

No obstant això, es fa necessari regular els mecanismes de comunicació que informen als responsables, de la participació en accions formatives per part dels treballadors o treballadores del seu equip, especialment en accions formatives de llarga durada. Per aquesta raó, l'SFPIE fa palesa la necessitat que tot el personal participant en accions formatives notifique fefaentment als seus superiors de la seua admissió i la seua assistència, alhora que recordem la normativa establerta en la convocatòria de la Generalitat Valenciana amb la Resolució de 5 de febrer de 2024, de la Direcció General de Funció Pública, per la qual es convoquen les accions formatives incloses en el Pla de formació del personal al servei de la Generalitat per a l’exercici 2024.