Logo de la Universitat de València Logo Grup de Recerca en Art, Arqueologia i Patrimoni Cultural (ARSMAYA) Logo del portal

Projecte d'innovació docent curs 2025-2026

  • 27 de maig de 2026

Cartel de la actividad

 

Títol: Accions docents innovadores per a donar visibilitat a la diversitat de gènere i sexual en l'Antiguitat

Data: Curs 2025/2026

Descripció: 

El Grup Consolidat d'Innovació Docent en Estudis del Passat Arsmaya ha desenvolupat durant el curs 2025-2026 el projecte “Accions docents innovadores per a donar visibilitat a la diversitat de gènere i sexual en les cultures antigues”.

El projecte dóna continuïtat a una línia de treball que les integrants del grup desenvolupen des de 2021 entorn de l'ensenyament de les cultures antigues des d'enfocaments inclusius i amb perspectiva de gènere, i enguany incorpora com a principal novetat l'anàlisi crítica de la intel·ligència artificial generativa aplicada a la creació d'imatges històriques. Els objectius, a més de promoure la igualtat de gènere i sexual, considerant la seua diversitat, a través de l'estudi de les societats del passat, buscaven fomentar una reflexió crítica sobre l'ús d'aquestes tecnologies i la necessitat d'utilitzar-les de manera ètica i sostenible enfront dels biaixos que reprodueixen i les problemàtiques socials i mediambientals que poden generar.

El projecte s'ha desenvolupat en cinc assignatures del Grau en Història de l'Art de la Universitat de València i una assignatura del Grau en Arqueologia de la Universitat Complutense de Madrid, amb alumnat pertanyent a diferents cursos.

Entre les activitats realitzades destaquen les pràctiques docents sobre diversitat de gènere i sexual en les societats antigues, l'anàlisi de recreacions històriques contemporànies i un treball grupal en el qual l'estudiantat ha emprat eines de IA generativa per a produir imatges amb el màxim rigor possible a partir de fonts bibliogràfiques i visuals facilitades per les docents. 

El projecte ha conclòs amb la celebració de la  V Jornada d'Innovació Docent Experiències Compartides: La Introducció de la perspectiva de gènere en la docència de la Història de les cultures antigues. Una trobada que va reunir especialistes, docents i estudiants en una jornada que va combinar ponències, comunicacions i la presentació dels treballs de l'alumnat seleccionats, juntament amb espais per a l'intercanvi de coneixements i experiències entorn de l'ensenyament sobre aquesta temàtica, que, com en ocasions anteriors, van resultar molt enriquidors.

Foto grupal de la jornada.

 

Assistents a la jornada en la sala de juntes de la Facultat de Geografia i Història de la UV.