Logo de la Universitat de València Logo Grup de Recerca en Art, Arqueologia i Patrimoni Cultural (ARSMAYA) Logo del portal

  • Imatge representativa de la publicació

    Mirando al pasado con perspectiva de género. Experiencias del grupo de investigación Arsmaya.

    Cristina Vidal Lorenzo, Mireia López-Bertran, Mª Luisa Vázquez de Ágredos Pascual, Patricia Horcajada Campos, Esther Parpal Cabanes y Núria Feliu Beltrán.

    (2024). Article

    En els últims anys el grup d'investigació Arsmaya de la Universitat de València ha impulsat projectes d'investigació que demostren l'important paper exercit per les dones de diferents societats del passat en diferents àmbits, entre ells les arts i l'arquitectura, tant de l'Amèrica prehispànica, amb especial èmfasi la cultura maia, com del Mediterrani antic. Els resultats d'aquests projectes, a més d'enriquir els continguts docents de nostres assigna-turas, estan compromesos amb la transferència social, de manera que la ruptura d'aquests estereotips de gènere aconseguisca no sols a la comunitat universitària, sinó a tota la societat. Una de les accions que contribueix a això últim són les...

    En els últims anys el grup d'investigació Arsmaya de la Universitat de València ha impulsat projectes d'investigació que demostren l'important paper exercit per les dones de diferents societats del passat en diferents àmbits, entre ells les arts i l'arquitectura, tant de l'Amèrica prehispànica, amb especial èmfasi la cultura maia, com del Mediterrani antic. Els resultats d'aquests projectes, a més d'enriquir els continguts docents de nostres assigna-turas, estan compromesos amb la transferència social, de manera que la ruptura d'aquests estereotips de gènere aconseguisca no sols a la comunitat universitària, sinó a tota la societat. Una de les accions que contribueix a això últim són les recreacions històriques que el grup Arsmaya produeix a partir, principalment, dels resultats de les seues investigacions, amb la col·laboració de l'artista Érika Meijide Jansen. Aquestes imatges serveixen també per a il·lustrar calendaris impresos i aconseguir així una major difusió. En aquest article es descriuen i ensenyen algunes d'aquestes il·lustracions, en les quals es posa en valor l'important rol que van exercir les dones del passat en la construcció i ús d'espais arquitectònics lligats a diferents funcions, des de la domèstica a la ritual, entre altres.

    Llegir més Ocultar

    Como citar aquest article:

    Vidal Lorenzo, Cristina, López-Bertran, Mireia, Vázquez de Ágredos Pascual, M.L., Horcajada Campos, Patricia, Parpal Cabanes, Esther (2024). Mirando al pasado con perspectiva de género. Experiencias del grupo de investigación Arsmaya. En Perspectivas de género en la investigación de la Facultat de Geografia i Història (M.L. Vázquez de Ágredos, M. García Carrión y S. Valero Gómez eds.). Anejos de la Revista Saitabi, pp. 19-31 . Universitat de València. 2024. http://doi.org/10.7203/PUV-OA-709-6

     

    [Llegir més] [Ocultar]
    DOI: 10.7203/PUV-OA-709-6
    ISBN: 978-84-9133-709-6
  • Imatge representativa de la publicació

    Mujeres, arte y antigüedad. Rompiendo tópicos en las aulas: una propuesta del grupo de investigación Arsmaya.

    Cristina Vidal Lorenzo, Esther Parpal Cabanes, Mª. Luisa Vázquez de Ágredos Pascual (Univesitat de València)

    (2022). Article

    En els últims anys s'estan produint significatius avanços en el coneixement de les dones del passat. En part, aquests progressos són conseqüència de troballes produïdes recentment, però sobretot es deuen a la irrupció d'una nova manera de fer història, de com acostar-se al passat. Ens referim a la influència de les teories feministes en la Història, la Història de l'Art i l'Arqueologia, que ha afavorit la incorporació de la perspectiva de gènere en les investigacions dutes a terme en el marc d'aquestes disciplines. Ara bé, encara que s'han fet grans passos, encara s'està lluny d'aconseguir la real integració de les dones en els estudis del passat. Des del nostre punt de vista, per a...

    En els últims anys s'estan produint significatius avanços en el coneixement de les dones del passat. En part, aquests progressos són conseqüència de troballes produïdes recentment, però sobretot es deuen a la irrupció d'una nova manera de fer història, de com acostar-se al passat. Ens referim a la influència de les teories feministes en la Història, la Història de l'Art i l'Arqueologia, que ha afavorit la incorporació de la perspectiva de gènere en les investigacions dutes a terme en el marc d'aquestes disciplines. Ara bé, encara que s'han fet grans passos, encara s'està lluny d'aconseguir la real integració de les dones en els estudis del passat. Des del nostre punt de vista, per a aconseguir-lo és necessari aproximar aquestes noves teories a les futures generacions d'historiadores i historiadors. Per això, considerem imprescindible fomentar des del nostre àmbit acadèmic la realització d'accions a les aules que permeten a la comunitat estudiantil conéixer els resultats de les últimes investigacions realitzades en aquest camp. I, en aquest sentit, l'estudi de la imatge és un vehicle ideal per a aconseguir aquests objectius. Així doncs, al llarg d'aquest article compartim la nostra experiència en la realització d'una sèrie de seminaris organitzats en el si del grup d'investigació Arsmaya, dedicat a l'estudi de les dones en l'Antiguitat des d'una visió interdisciplinària.

    Llegir més Ocultar

    Com citar aquest article:

    Vidal Lorenzo, C., Parpal Cabanes, E., Vázquez de Ágredos Pascual, M.L. (2022). Mujeres, arte y antigüedad. Rompiendo tópicos en las aulas: una propuesta del grupo de investigación arsmaya. Revista Eviterna, (12), 59-76 / https://doi.org/10.24310/ Eviternare.vi12.14636

    DOI: 10.24310/Eviternare.vi12
    ISSN: 2530-6014
  • Imatge representativa de la publicació

    Prácticas docentes con perspectiva de género en la enseñanza de la antigüedad: una propuesta del grupo de investigación Arsmaya.

    Núria Feliú Beltrán (Universitat de València), Patricia Horcajada-Campos (Universidad Complutense de Madrid), Mireia López-Bertran (Universitat de València), María Ángeles Martí Bonafé (Universitat de València)

    (2022). Article

    En aquest article es presenta el Projecte d'Innovació Docent ‘Nou-PID: Innovació en la docència de la Història de l'Art: accions per a donar visibilitat a les dones en l'Antiguitat’ de la Universitat de València. En primer lloc, s'expliquen els principals objectius del projecte basats en la implementació de la perspectiva de gènere en l'estudi de les cultures de l'Antiguitat a través de la docència inversa i els aprenentatges autònoms i integrats. A continuació, es descriuen les pràctiques docents dutes a terme en diferents assignatures relacionades amb l'Antiguitat i que van implicar la utilització de recursos en línia preexistents, la creació i gestió d'un espai de debat virtual...

    En aquest article es presenta el Projecte d'Innovació Docent ‘Nou-PID: Innovació en la docència de la Història de l'Art: accions per a donar visibilitat a les dones en l'Antiguitat’ de la Universitat de València. En primer lloc, s'expliquen els principals objectius del projecte basats en la implementació de la perspectiva de gènere en l'estudi de les cultures de l'Antiguitat a través de la docència inversa i els aprenentatges autònoms i integrats. A continuació, es descriuen les pràctiques docents dutes a terme en diferents assignatures relacionades amb l'Antiguitat i que van implicar la utilització de recursos en línia preexistents, la creació i gestió d'un espai de debat virtual mitjançant la implementació d'un blog i la generació de píndoles audiovisuals elaborades per les autores. Els recursos, vídeos i pràctiques emprats s'han referenciat detalladament perquè puguen ser implementats i/o discutits per part d'altres docents. Així mateix, en la part final de l'article, s'ofereix una valoració global del projecte en la qual se subratlla l'estudi de les imatges femenines del passat no sols per a visibilitzar la seua presència en les societats de l'Antiguitat, sinó també per a reflexionar sobre la creació d'estereotips sobre les dones.

    Llegir més Ocultar

    Com citar aquest article:

    Feliú Beltrán, N., Horcajada-Campos, P., López-Bertran, M., Martí Bonafé, M.A. (2022). Prácticas docentes con perspectiva de género en la enseñanza de la antigüedad: una propuesta del grupo de investigación arsmaya. Revista Eviterna, (12), 43-58 / https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi12.14635

    [Llegir més] [Ocultar]
    DOI: 10.24310/Eviternare.vi12
    ISSN: 2530-6014