UVcultureCultural HeritageUniversity of Valencia Logo del portal

La Fundació General UV executa prop de mig miler d’activitats en 2020 i triplica l’audiència digital

  • Fundació General UV
  • May 24th, 2021
El grup de metalls de l'OFUV ofereix un concert al claustre de La Nau dins de les Serenates 2020.
El grup de metalls de l'OFUV ofereix un concert al claustre de La Nau dins de les Serenates 2020.

La Fundació General de la Universitat de València (FGUV) ha publicat l’Informe Anual corresponent a l’exercici de 2020, un document que, més enllà d’una rendició de comptes, esdevé la prova tangible en què es reflecteixen les conseqüències històriques de la pandèmia del segle XXI: transformació per a l’adaptació, acceleració tecnològica i digital, i reinvenció de formats i continguts, la qual cosa, malgrat mesos de confinament, va aconseguir fins i tot triplicar l’audiència en diverses activitats.

Açò va ocórrer, per exemple, amb el nombre de matrícules en la Universitat d’Estiu de Gandia, que en la seua 37a edició va optar per un format íntegrament online amb el 50% de l’oferta formativa habitual i un seguiment de 1.300 estudiants (en 2019, de caràcter presencial, van ser 10 els cursos que se n’oferiren i 500 les matrícules obtingudes).

Altres serveis a la Universitat, com UVdiscapacitat, van multiplicar l’esforç tècnic per a donar suport a l’adaptació dels programes educatius a l’entorn digital i la docència online. UVocupació, per la seua banda, va donar resposta a les necessitats de l’estudiantat que no va poder acabar les pràctiques curriculars amb un nou catàleg d’activitats competencials transversals de cinc cursos i tres sessions d’orientació col·lectiva (webinars) que comptaren amb la participació de 1.616 universitaris.

En l’apartat cultural, malgrat la suspensió de l’activitat presencial expositiva, teatral i musical, l’adaptació digital va aconseguir que les Serenates al claustre de La Nau continuaren celebrant-se amb una oferta menor però amb un seguiment en línia de més de 6.000 espectadors, superant així la xifra de públic presencial d’altres anys; l’Àrea d’Arts Escèniques es va transformar donant lloc a la producció del primer llargmetratge d’ASSAIG-Grup de Teatre de la Universitat de València, ‘La Benvinguda’, que es va estrenar a la sala Matilde Salvador de La Nau el passat mes de març; i diverses de les exposicions que es van inaugurar amb producció del Vicerectorat de Cultura i Esport es van oferir en modalitat online, entre les quals destaca ‘Coronacrisis i cultura: propostes de creadors valencians’, que va nàixer en format purament digital a partir de l'inici de la pandèmia: fins a la seua inauguració amb la culminació de l’exposició física, 'Coronacrisis i cultura' va desenvolupar una fase en línia, durant la primavera i l'estiu, en què els 50 dissenyadors gràfics participants van exposar el procés de creació de les seues obres en tres moments a través d’enregistraments emesos diàriament en breus píndoles audiovisuals des del Canal Instagram de La Nau. En total, van ser 150 peces audiovisuals que també es pogueren veure a la Sala Acadèmia del Centre Cultural La Nau entre setembre i novembre.

La Col·lecció Martínez Guerricabeitia va organitzar, amb la col·laboració de Fundación Mainel i la producció de Casa África, l’exposició ‘Dones del Congo. El camí cap a l’esperança. Isabel Muñoz’, a la sala que gestiona dins de La Nau i que des de principis del 2021 ha convertit en format virtual; a més d’una oferta formativa de cinc cursos, dos dels quals va transformar en digital adaptant-se així a la nova realitat postpandèmia.

“El període de pandèmia i les conseqüències que se’n deriven d’aquesta han impedit que al llarg de l’any no s’haja pogut executar el 100% dels objectius previstos inicialment, però no podem obviar que aquesta lliçó de vida ens ha servit per a reinventar-nos, transformar-nos i adaptar-nos a una realitat diferent que ha afavorit la creació de nous models híbrids per tal de complir amb la prestació de serveis que ens encomana la Universitat; l’impuls de l’ocupació universitària; l’atenció a la diversitat a través d’UVdiscapacitat i el CUDAP; i el foment de la cultura i l’educació com a eines estratègiques intel·ligents i sostenibles que des de la Fundació General de la Universitat de València mai no hem deixat de cultivar”, apunta el gerent de la FGUV, Cristóbal Suria.

De fet, malgrat la necessària suspensió d’activitats presencials, les accions en matèria de cultura, formació, solidaritat, ocupació i inclusió de la diversitat han estat prop del mig miler; i el públic al qual han estat destinades s’ha multiplicat gràcies a l’ampli abast d’internet, fent accessibles concerts (amb 26.136 espectadors, se supera en quasi un miler la xifra del 2019), obres i tallers teatrals, conferències i debats, jornades, cursos formatius, exposicions i visites culturals mitjançant el procés de digitalització de les activitats.

Links: