Logo de la Universitat de València Logo Unitat d'Investigació en Economia de la Cultura i Turisme (ECONCULT) Logo del portal

Econcult participa en la jornada "Patrimonis sostenibles: capacitats comunes", una reflexió col·lectiva sobre el futur del patrimoni cultural

  • 4 d’abril de 2025
Image de la noticia

El proper dimecres 9 d’abril, la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de València acollirà la jornada “Patrimonis sostenibles: capacitats comunes”, un seminari dedicat a explorar noves mirades sobre el patrimoni cultural des de la sostenibilitat, l’ètica i la capacitat transformadora de les comunitats.

La jornada s’iniciarà amb la intervenció de Pau Rausell, coordinador d’Econcult i professor del Departament d’Economia Aplicada, qui oferirà la conferència inaugural titulada “Més enllà de la mercantilització del patrimoni”, en què reflexionarà sobre els límits de les polítiques patrimonials centrades en el valor de mercat i proposarà una aproximació basada en les capacitats humanes i els drets culturals. Al llarg del dia, tindran lloc diverses intervencions a càrrec de professionals i acadèmics que treballen des de l’acció comunitària, l’educació artística o la gestió ètica del patrimoni: Marisa Vázquez i Alejandro Villar (UV) plantejaran un conversatori sobre patrimonis en emergència i emergents, una mirada crítica als processos de patrimonialització actuals. Belén Ulloa Saldaña (PANACEA, Santander) compartirà experiències sobre l’activació del patrimoni des de la comunitat local. Elena Sanmartín (PLANEA – Xarxa Art i Escola) abordarà les connexions entre arts, educació i patrimoni. Manel Miró (Stoa, Barcelona) reflexionarà sobre les consideracions ètiques en la presentació del patrimoni cultural. Adrià Besó (UV) parlarà sobre la reinterpretació del passat industrial com a nou referent patrimonial. Alejandra Boni (UPV) exposarà l’enfocament de les capacitats humanes com a marc per a una nova lectura del patrimoni cultural. La jornada finalitzarà amb la presentació del llibre “Patrimoni Cultural: ètica, capacitats i sostenibilitat”, a càrrec d’Ester Alba i Ximo Revert, i amb un diàleg obert moderat per aquest últim, en què participaran Mar Gaitán i Arabella León. Aquest seminari, de participació lliure, està coordinat pel Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València i s’emmarca en una línia de treball que aposta per models de gestió del patrimoni més inclusius, justos i connectats amb les realitats socials i territorials.

Llista d'enllaços: