Logo de la Universitat de València Logo Unitat d'Investigació en Economia de la Cultura i Turisme (ECONCULT) Logo del portal

DESARROLLO LOCAL EN CLAVE CULTURAL. Guanartemen-Plaza del Pliar. una propuesta conceptual y metodológica para la conexión de la política urbana y cultural.

  • Autors: Chema Segovia, Tony Ramos Murphy & Pau Rausell-Köster
  • (2023).
  • Tipus de publicació: Llibre
  • Resum:

    Aquesta publicació recull l'Estratègia de Desenvolupament Barri-Ciutat en Clau Cultural per a Guanarteme-Plaza del Pilar, elaborada per l'equip de Culturalink per encàrrec de l'Àrea d'Urbanisme de l'Ajuntament de Las Palmas de Gran Canaria. Per Guanarteme-Plaza del Pilar ens referim al nucli fundacional del barri de Guanarteme, un entorn urbà altament recognoscible, organitzat al voltant de la Plaça del Pilar i situat en l'extrem sud-oest de la Platja de Les Pedreres. Guanarteme-Plaza del Pilar és un barri d'elevada singularitat. Aquesta afirmació necessita ser entesa de manera àmplia i se sosté en el pòsit històric del lloc, en la seua trama edificada, en el seu teixit social, en les activitats econòmiques que allotja i en l'univers simbòlic que l'embolica. En l'últim mig segle, la dinàmica urbana que ha travessat Guanarteme-Plaza del Pilar ha tingut un caràcter ambivalent. El barri ha donat comptes d'una resiliència particular, però també de fragilitats i riscos als quals es fa necessari atendre. El treball detallat d'anàlisi i diagnòstic amb el qual va començar el disseny de l'estratègia aprofundeix en aquestes qüestions i es presenta en el segon bloc d'aquesta publicació. Davant un context d'actuació complex i sensible, l'apartat propositiu de l'estratègia de Guanarteme-Plaza del Pilar va fixar dues premisses principals per a la seua elaboració. En primer lloc, es va voler véncer les suposades dicotomies que existeixen entre l'escala de barri i la de ciutat, buscant de manera simultània contribuir positivament a la vida en Guanarteme-Plaza del Pilar i reforçar la connexió del barri amb la dinàmica de conjunt de Las Palmas de Gran Canaria i fins i tot amb l'escala insular. En relació a aquesta inquietud, l'estratègia es va pensar a més en clau de projecte pilot, potencialment *replicable en altres barris de la ciutat, per a fer que els espais de proximitat i cotidianeidad de Las Palmas de Gran Canaria ho siguen també de centralitat i productivitat. Com a segona premissa clau, si bé l'elaboració de l'estratègia va emprar una visió àmplia al mateix temps que específica de les possibilitats de les polítiques urbanes, es va decidir que això es faria des d'una perspectiva clarament cultural. Aquest punt porta a observar l'espai urbà d'una manera particularment atenta als seus continguts simbòlics i introdueix a més una modalitat d'intervenció pròpia, caracteritzada per la transversalitat, la creativitat i la lògica procesual. La manera en què aquestes dues voluntats de base es concreten i el conjunt de propostes que l'estratègia formula s'inclouen en el tercer bloc d'aquesta publicació.

  • ISBN: 978-84-92537-25-9
    Dipòsit Legal: gc 541-2022